BESTEMMINGSPLAN

                   AMBY 1993, 1e HERZIENING

 

 

                                                      GEMEENTE MAAS­TRICHT


 

 

 

Gemeente Maastricht

 

 

Bestemmingsplan "Amby 1993, 1e herziening"

 

 

 

 

§Toelichting

 

Bijlage:Evaluatie van het voor­ont­werpbe­ste­m­m­ings­plan

"Amby 1993, 1e herzie­ning"

 

 

§Voorschriften

 

Bijlage I:Ontheffingsbeschikking Wet ge­luid­hin­der (p­.m.)

Bijlage II:Beeldkwaliteitsplan Particuliere Bouwkavels Amby Zuidoost dd. 29 mei 1997

 

 

§Plankaarten 1 t/m 8 schaal 1 : 1000

 

 

 

 

 

 

projectgegevens:

 

-nummer:MAT00001

 

-document:MAAS0006.txt

 

 

 

 

 

 

 

 

Rosmalen, 23 april 1998

 

 

 

 

 

 

Telefoon: 073  52 33 900Hoff van Hollantlaan 7Postbus 4355240 AK  Rosmalen­

                                                                                                                              

Telefax:  073  52 33 999 E-mail: bureau@croonen.nl


                                                                                 Gemeente Maastricht.

 

 

 

Toelichting behorende bij het bestemmingsplan 

                                                     "Amby 1993, 1e herziening".

                                                                                             

 

 

INHOUDSOPGAVE:

 

 

1. ALGEMEEN                                                                                          1

 

 

 

2. HET GS-BESLUIT                                                                                  3

 

 

 

3. AMBTSHALVE AANPASSINGEN                                                           7

 

 

 

4. MILIEU-ASPECTEN                                                                             11

4.1 Bodemonderzoek                                                                               11

4.2 Relatie met de Wet geluidhinder                                                          11

 

 

 

5. PROCEDURE                                                                                      13

 

 

 

 

 

Bijlage:Evaluatie van het voorontwerpbe­stem­mings­plan "Amby 1993, 1e herzie­ning"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Maart 1997                                                         Vastgesteld: 31 maart 1998


1. ALGEMEEN

 

 

Voorliggend bestemmingsplan betreft een gedeeltelijke herziening van het bestem­mingsplan "Amby 1993", zoals dat door de gemeenteraad is vastgesteld bij besluit van 5 juli 1994 en zoals dat door Gedeputeerde Staten (GS) van Limburg gedeeltelijk is goedgekeurd bij besluit van 14 februari 1995.

 

De voorliggende planherziening bevat de aanpas­singen welke voortvloeien uit het genoemde GS-besluit. In het besluit is aan een aantal gedeelten van het bestemmingsplan "Amby 1993" goedkeuring onthouden. Het betreft gedeeltes van de voor­schriften en de plankaart.

De aanpas­singen als zodanig zijn aan te merken als een planherziening in de zin van artikel 30 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening.

In hoofdstuk 2 zijn de bedoelde aanpassingen uitgeschreven en is aangege­ven hoe de verwerking zal plaatsvinden.

 

Na de vaststelling van het bestemmingsplan "Amby 1993" ontstond de behoefte het bestemmingsplan op kleine onderdelen bij te stellen. Als gevolg hiervan dienen onderdelen van de voorschriften en plankaart aangepast te worden. Deze ambtshalve aanpassingen worden behandeld in hoofdstuk 3 van deze planherziening. Voorzover de aanpassingen ook betrekking hebben op de plankaart is bij de betreffende passages met een nummer tussen haakjes verwezen naar de overeenkomstige locatie op de bijgevoegde plankaarten.

Terug naar inhoudsopgave



2. HET GS-BESLUIT

 

 

De plandelen waaraan door Gedeputeerde Staten goedkeuring is onthouden bij besluit van 14 februari 1995 en de daarbij behorende reden(en), zijn in dit hoofdstuk beschreven.

Tevens is aangegeven op welke manier de aanpassingen verwerkt worden in het bestemmingsplan.

 

a.Woonwagenlocatie aan de Olympiaweg (1)

"De woonwagenlocatie aan de Olympiaweg, die is opgenomen in het bestemmings­plan, voldoet vanwege de geïsoleerde ligging ten opzichte van de overige woonbebouwing niet aan de criteria die uit een oogpunt van goede volkshuis­vesting aan woonwagen­stand­plaatsen mogen worden gesteld. Bovendien wordt niet voldaan aan de vereiste integra­tiemoge­lijkheden.

Een woonfunctie ter plaatse is onaanvaardbaar."

 

Reactie:

Naar aanleiding van het ambtelijk overleg tussen de provincie en de gemeente Maastricht is bekeken, in hoeverre kan worden voldaan aan de gedane sugges­ties voor een minder geïsoleerde ligging van de woonwa­genlo­catie.

Ten behoeve van een betere ligging zijn de volgende maatregelen voorge­steld:

1.verbetering ligging en oriëntatie door doortrekking infrastructuur

2.verbetering door functies te intensiveren en op deze doorgetrokken weg te oriënteren

3.aanvullende woningbouw langs deze weg c.q. bij de aantakking op de Heukelstraat.

 

Aan deze maatregelen is voor een deel tegemoet gekomen.

De Olympiaweg was oorspronkelijk aangeduid als langzaamverkeersroute binnen de bestemming "Verkeers- en verblijfsgebied". De functie van deze weg zal een categorie worden verzwaard, dat wil zeggen van langzaamver­keersrou­te naar woonstraat zodat er meer verkeersbe­wegingen kunnen plaatsvinden en de locatie beter ontsloten wordt.

Er zullen verkeersremmende voorzieningen worden aangelegd om sluipver­keer te voorko­men.

 

De aarden wal, welke nu nog de woonwagenlocatie afschermt van de Olympia­weg, zal verwijderd worden, zodat er een open overgang ontstaat tussen de weg en de woonwagenlocatie. Daarnaast ontstaat er ruimte om ter plaatse stand­plaatsen te realiseren die zich naar de Olympiaweg presenteren.

Ook de interne ontsluiting wordt verbeterd door de bestaande doodlopende ontslui­tingswegen te verbinden en aan te takken op bestaande wegen c.q. paden.

 

Bij de herinrichting van de aangrenzende sportaccommodaties en eventue­le nieuwbouw van overdekte sportvoorzieningen is ontsluiting vanaf de Olympia­weg wenselijk. Hiermee samenhangend wordt tevens oriëntatie en presentatie van het sportcomplex op de Olympiaweg nagestreefd.


Gelet op de huidige bezettingsgraad van de aanwezige sportvelden is een herschikking niet realiseerbaar op korte termijn.

In het nog op te stellen integrale herstructureringsplan voor de parkzone Geusselt zal dit verder worden uitgewerkt.

 

Ten aanzien van punt 3. kan worden opgemerkt dat dit reeds in het kader van de Structuurschets Amby is afgewogen.

Conclusie daarbij was dat het uitgangspunt van een compacte stad in een wijds landschap vraagt om een duidelijke afbakening van de bebouwde kom. Dit impliceert een keuze voor heldere, overzichtelijke stadsranden, waarbij de bebouwing zich op het landschap richt.

In het licht hiervan is ervoor gekozen de parkzone als onbebouwde zone te handhaven. In het al eerder genoemde integrale herstructureringsplan zal er naar worden gestreefd van het Geusseltcomplex een samenhangend geheel te maken, dat functioneert als recreatievoorziening voor Amby en de westelijk en zuidelijk gelegen stadsdelen.

 

b.Waterwingebied (15)

"Het gebied gelegen ten noorden van de Hagenstraat is bestemd tot "Agrarisch gebied (te wijzigen bestemming)" en tevens gelegen in het waterwingebied "IJzeren Kuilen". Op grond van de vigerende regeling van dit gebied is woningbouw binnen de 60 dagen zone niet toegestaan. In de Verordening grondwaterbescherming 1989 (welke in de toekomst zal opgaan in de Provincia­le Milieuverordening) wordt een restrictief beleid gevoerd ten aanzien van nieuw op te richten bouwwerken. Op grond hiervan is goedkeuring onthouden aan de gronden ten noorden van de Hagenstraat welke bestemd zijn als "Agra­risch gebied (te wijzigen bestemming)" voorzover ze tevens samen vallen met het waterwinge­bied."

 

Reactie:

Het noordelijke gedeelte van de Hagenstraat valt samen met het waterwin­ge­bied. De activiteiten die op grond van de bestemming "Agrarisch gebied (te wijzigen bestemming)" mogelijk zijn (namelijk bouwactiviteiten), verdragen zich niet met de belangen welke beschermd dienen te worden in het kader van de waterwinning. De plangrens is zodanig aangepast dat bedoelde strook grond buiten het plangebied valt.

 

c.Wijzigingsbevoegdheid zoals opgenomen in artikel 17

"Middels de bedoelde wijzigingsbevoegdheid (ex artikel 11 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening) kan een ongelimiteerd aantal woonwagenlo­caties en milieustations in het gebied worden gerealiseerd. Een afweging voor een bepaalde locatie is niet gemaakt en een nadere onderbouwing in de toelich­ting is noodzakelijk gezien de impact van deze ontwikkelin­gen op de omgeving. Op grond hiervan is goedkeuring onthouden aan artikel 17."

 

Reactie:

Op basis van de door Gedeputeerde Staten aangevoerde argumenten is deze bepaling nader overwogen en niet adequaat bevonden. Gelet hierop is dit artikel komen te vervallen.


d.Artikel 2.2 lid 3

"In dit artikel wordt bepaald dat binnen de 50 dB(A)-contouren indus­triela­waai geen bebouwing mag worden opgericht. Een gedeelte van het bedrijventer­rein met de bestemming "Sport/bedrijven A" is gelegen in deze zone en doorkruist de plannen ten aanzien van het geprojec­teerde hotel. Dit is de reden van onthouding van goedkeuring aan dit artikel."

 

Reactie:

De bedoeling van de 50 dB(A)-contour is, dat hierbinnen geen bebouwing mag worden opgericht die geluidgevoelig is. De geprojecteerde bebouwing is niet als geluidgevoelige bebouwing aan te merken.

In de voorschriften zal artikel 2.2 lid 3 zodanig worden aangevuld dat binnen de 50 dB(A)-contouren geen geluidgevoelige bebouwing mag worden opgericht zodat de bepalingen geen belemmeringen opleveren voor de geprojec­teerde bebouwing.

Terug naar inhoudsopgave



3. AMBTSHALVE AANPASSINGEN

 

 

De ambtshalve aanpassingen worden in dit hoofdstuk besproken, waarbij is aangegeven op welke manier het betreffende onderdeel in het bestem­mings­plan wordt aangepast.

 

Woonwagenlocatie Olympiaweg (1)

Naast de genoemde aanpassingen uit hoofdstuk 2 onder a. zijn de woonwa­gen­standplaatsen, inclusief de aarden wal, opgenomen in een afzonderlijke bestem­ming "Woonwagenloca­tie". Binnen deze bestem­ming is ook de aanduiding "zone waarbinnen bedrijfs­gebouw­tjes zijn toegestaan" opgeno­men. Conform de regeling met betrekking tot deze zone in het bestem­mingsplan "Amby 1993" is het oprichten van bouwwerken via vrijstelling mogelijk.

Ook is het via vrijstelling mogelijk om binnen deze zone maximaal 3 extra woonwagenstand­plaatsen te realiseren. Ter verbetering van de oriëntatie op de Olympiaweg is het van belang dat de standplaatsen zich, nabij de ingangen tot het terrein, naar de Olympiaweg presen­teren.

 

De wegen die dienen ter ontsluiting van de woonwagenstandplaat­sen, zijn opgenomen binnen de bestemming "Verkeers- en verblijfsgebied" met de aanduiding "woonstra­ten/erven/verblijfsruimten".

 

Woonwagenlocatie Molenweg (2)

De regeling van de woonwagenstandplaats aan de Molenweg vallend binnen de bestemming "Woongebied 1" is te summier. De doeleindenom­schrijving en de bebouwingsvoorschriften zijn aangevuld met specifieke bepalingen ten aanzien van woonwagenstandplaatsen.

 

Geusselt (3)

In verband met initiatieven om de tribune te vernieuwen, in combinatie met de realise­ring van kleine bedrijven onder de tribune (starters), is de begren­zing van de bestemming "Sport/bedrijven" aan de westzijde (voorzijde stadion) nabij de kantine in beperkte mate verruimd.

 

Woningbouwlocatie Heukelstraat (4)

In het bestemmingsplan "Amby 1993" is ten zuiden van de Heukelstraat, achter de percelen aan de Ambyerstraat-Zuid een bouwmogelijkheid opgenomen.

Voor dit gebied is binnen de gestelde randvoorwaarden een nieuw stede­bouw­kundig ontwerp gemaakt. Aangezien dit ontwerp niet geheel past binnen het bestem­mingsplan "Amby 1993", is een herziening van deze locatie noodzake­lijk.

 

Walburg (5)

De woningstichting Maasvallei heeft een bouwplan ingediend voor het terrein gelegen aan het woonpad Walburg. De gemeente wil hieraan hun medewerking verlenen. Hiertoe is, in het voorliggende plan, het bestem­mings­plan "Amby 1993" herzien.

 


Locatie Doomhoeve (6)

Op de plankaart is achter de woningen Heukelstraat 45A en 45B een extra bouwmogelijkheid opgenomen.

 

Longinastraat, Vrouwenraets (7)

De langzaamverkeersroute ten oosten van het pand Longinastraat 125, zoals opgenomen in het bestemmingsplan "Amby 1993" komt te vervallen. Deze langzaamverkeersverbinding zal worden gerealiseerd tussen de panden aan de Longinastraat met de huisnummers 113 en 109.

Aan deze route zullen 3 patiowoningen worden opgericht. Deze woningen worden ontsloten vanaf de Longinastraat. Er is echter geen doorgaand verkeer mogelijk, omdat de doorgang naar het woongebied Amby Zuid-Oost in de toekomst zal worden tegengegaan door middel van fysieke maatrege­len. Voor langzaam verkeer zal deze route wel worden voortgezet.

 

PTT (8)

De PTT-centrale aan de Ambyerstraat-Zuid wil uitbreiden naar de noordzij­de. De centrale ligt momenteel binnen de bestemming "Wonen B" en heeft geen uitbreidingsmogelijkheden in noordelijke richting.

Gezien de aard van de bedrijvigheid is het perceel bestemd tot "Nutsvoor­zie­ningen" en is een beperkte uitbrei­dingsmoge­lijkheid in de gewenste richting opgenomen.

 

Amby Noord-Oost

De bestemming "Agrarisch gebied (te wijzigen bestemming)" kan indien burge­meester en wethouders van hun wijzigingsbevoegdheid gebruik maken, worden gewijzigd in de bestemming "Wonen". In de voorschriften is het aantal woningen gesteld op minimaal 70 en maximaal 90. Deze aantallen zijn in verband met de bijstelling van de regionale en gemeentelij­ke woningbouwpro­grammering als volgt aangepast: minimaal 80 en maximaal 120.

 

Vrijstellingen

Het opnemen van vrijstellings- en wijzigingsbevoegdheden (de flexibiliteits­bepalingen) maakt ontwikkelingen mogelijk. Indien burgemeester en wethouders besluiten gebruik te maken van deze bevoegdheden dienen alle in het geding zijnde belangen afgewogen te worden. Een aantal voorwaar­den kunnen worden opgenomen in het bestemmings­plan zodat duidelijk wordt waaraan een verzoek tot vrijstelling/wijziging in elk geval wordt getoetst. Een vrijstelling wordt niet verleend/aan een wijziging wordt geen medewerking verleend indien:

-er sprake is van strijdigheid met de voorgestane ontwikkeling van het gebied;

-er sprake is van strijdigheid met het gemeentelijke beleid zoals verwoord in algemene vastgestelde beleidsnota's;

-het woon- en leefklimaat danwel het milieu passend bij de functie van het gebied of de gebruiksmogelijkheden van aangrenzende of nabijgele­gen gronden onevenredig wordt aangetast;

-de kwaliteit van de stedebouwkundige situatie ter plaatse onevenredig wordt aangetast;

-de belangen van derden onevenredig worden aangetast.


De voorschriften zijn zodanig aangevuld dat de artikelen waarin vrijstel­lings- en wijzigingsbevoegdheden geregeld zijn, ten minste deze voorwaarden bevatten.

 

Hagenstraat (14)

De bebouwingsgrens op de plankaart is aangepast in verband met een recent gebouwde woning en een bouwmogelijkheid op het daarnaast gelegen perceel in het bestemmingsplan, dat vigeerde voordat het bestem­mingsplan "Amby 1993" van kracht werd.

 

Naar aanleiding van de inspraak- en vooroverlegprocedure zijn nog de volgende ambtshalve aanpassingen aangebracht:

-de begripsbepalingen van carport en grondgebonden woning zijn uit een oogpunt van uniformiteit afgestemd op de begripsbepalingen van andere recente bestemmingsplannen;

-artikel 2.1 (wijze van meten) is zodanig aangepast, dat een set-back mogelijk is, zolang deze in de denkbeeldig toegestane kap wordt gebouwd;

-een beperkte uitbreiding van het bakhuis aan de Hagenstraat (met

35 m2) en het gebruik daarvan als woning is mogelijk gemaakt (9);

-de bijgebouwenregeling bij de woonbestemmingen is verruimd naar

80 m2 oppervlak, mits niet meer dan 50% van het erf wordt bebouwd; dit uit een oogpunt van uniformiteit en afstemming met andere recente bestem­mings­plannen;

-in de bestemming "Gemengd Gebied A" is een vrijstellingsbevoegdheid opgenomen, waardoor de nieuwvestiging van een woonfunctie op de begane grond mogelijk is;

-de wijzigingsbevoegdheid voor de locatie supermarkt (Cr. van Brienen­straat-binnenterrein Rosier en Ambyerstraat-Noord) is uit het plan geschrapt (10);

-de bouwstrook langs Ambyorixweg is gewijzigd van "gesloten bebou­wing" naar "half-open bebouwing" conform de feitelijk aanwezige bebouwing (11);

-de langzaamverkeersroute vanuit Amby Zuid-Oost naar de Longinastraat op de oorspronkelijke gedachte locatie is vervallen (in relatie tot de locatie Vrouwenraets; 7);

-artikel 9, lid D: de verwijzing in sub 7 naar artikel 19 (procedurere­gels) is niet correct; dit is gewijzigd in artikel 20;

-in de bestemming "Wonen B" is een wijzigingsbevoegdheid met objectie­ve criteria opgenomen waarmee in beperkte mate toevoeging van nieuwe bebouwing, die zich met de voorkant presenteert naar de straat, bij huize Severen mogelijk wordt gemaakt (12);

-de doeleindenomschrijving van de bestemming "Landgoed" is zodanig gewijzigd, dat een eventuele uitbreiding van de aanwezige begraaf­plaats bij recht mogelijk is.

Terug naar inhoudsopgave



4. MILIEU-ASPECTEN

 

 

4.1  Bodemonderzoek

 

In deze herziening zijn ten opzichte van het vigerende bestemmingsplan "Amby 1993" een aantal nieuwe woningbouwlocaties opgenomen. Voor de woningbouwlo­catie Heukelstraat (4) is in het bestemmingsplan "Amby 1993" reeds een directe bouwtitel opgenomen. In het voorliggende bestemmings­plan is alleen de situatie gewijzigd.

Op basis van het oorspronkelijke oriënterende bodemonderzoek voor de locatie Heukelstraat kan geconcludeerd worden dat hier geen bodemveront­reiniging aanwezig is.

In het voorliggende bestemmingsplan "Amby 1993, 1e herziening" zijn de volgende locaties als nieuwe bouwloca­ties met directe bouwtitel opgeno­men:

-Doomhoeve(6)

-Walburg(5)

-Longinastraat(7)

-Hagenstraat(14)

De locaties 6 en 14 zijn als niet-verdachte locaties te kwalificeren. Voor de locaties 5 en 7 is een bodemonderzoek uitgevoerd. Daaruit is gebleken dat er op deze locaties geen sprake is van bodemverontreiniging.

Terug naar inhoudsopgave

 

 

4.2  Relatie met de Wet geluidhinder

 

Wat betreft de akoestische aspecten is de geluidniveaukaart als uitgangs­punt gehanteerd. Deze kaart is op 16 mei vastgesteld door de raad van de gemeente Maastricht.

Op grond hiervan kan worden geconcludeerd dat de Wet geluidhinder geen belemmering vormt voor de bouwlocaties Doomhoeve (6), Longinastraat (7) en Hagen­straat (14).

 

De locatie Walburg (5) ligt binnen de zone van de Ambyerstraat-Noord, de locatie Severenstraat (12) binnen de zones van de A2 en de Severenstraat. In beide gevallen kan waarschijnlijk niet aan de voorkeursgrenswaarde worden voldaan. Voor beide locaties zal een hogere waarde-procedure worden gevolgd. Ingevolge de Wet Geluidhinder zijn inmiddels door GS hogere grenswaarden vastgesteld voor beide voornoemde locaties.

Terug naar inhoudsopgave

 

 



5. PROCEDURES

 

 

Het voorontwerpbestemmingsplan is in het kader van het overleg ex artikel 10 van het Besluit op de ruimtelijke ordening aan de Provinciale Planologi­sche Commissie (PPC) en aan diverse rijks- en provinciale diensten toegezon­den. Daarnaast is de inspraakprocedu­re doorlopen.

De resultaten van het vooroverleg en de inspraak zijn aan de hand van de door de gemeente opgestelde notitie Evaluatie van het voorontwerp bestem­mings­plan "Amby 1993, 1e herziening" verwerkt in het voorliggende ontwerpbe­stemmingsplan. Deze notitie is als bijlage aan deze toelichting toegevoegd.

 

Voor de beantwoording van het PPC-advies wordt kortheidshalve naar deze notitie verwezen. Naar aanleiding van de evaluatie is nog een aantal ambtshalve aanpassingen aan het plan toegevoegd, welke in hoofdstuk 3 van deze toelichting zijn opgenomen.

Terug naar inhoudsopgave

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rosmalen, maart 1997                                         Vastgesteld: 31 maart 1998

Croonen Adviseurs b.v.