BESTEMMINGSPLAN
AMBY
1993, 1e HERZIENING
GEMEENTE
MAASTRICHT
Gemeente
Maastricht
Bestemmingsplan
"Amby 1993, 1e herziening"
§Toelichting
Bijlage:Evaluatie van het voorontwerpbestemmingsplan
"Amby 1993, 1e herziening"
§Voorschriften
Bijlage I:Ontheffingsbeschikking
Wet geluidhinder (p.m.)
Bijlage
II:Beeldkwaliteitsplan Particuliere Bouwkavels Amby Zuidoost dd. 29 mei 1997
§Plankaarten
1 t/m 8 schaal 1 : 1000
projectgegevens:
-nummer:MAT00001
-document:MAAS0006.txt
Rosmalen, 23 april 1998
Telefoon:
073 52 33 900Hoff van Hollantlaan
7Postbus 4355240 AK Rosmalen
Telefax:
073 52 33 999 E-mail:
bureau@croonen.nl
Gemeente
Maastricht.
Toelichting behorende bij het
bestemmingsplan
"Amby 1993, 1e herziening".
4.2
Relatie met de Wet geluidhinder 11
5. PROCEDURE 13
Bijlage:Evaluatie van het
voorontwerpbestemmingsplan "Amby 1993, 1e herziening"
Maart 1997 Vastgesteld:
31 maart 1998
Voorliggend bestemmingsplan
betreft een gedeeltelijke herziening van het bestemmingsplan "Amby
1993", zoals dat door de gemeenteraad is vastgesteld bij besluit van 5
juli 1994 en zoals dat door Gedeputeerde Staten (GS) van Limburg gedeeltelijk
is goedgekeurd bij besluit van 14 februari 1995.
De voorliggende planherziening
bevat de aanpassingen welke voortvloeien uit het genoemde GS-besluit. In het
besluit is aan een aantal gedeelten van het bestemmingsplan "Amby
1993" goedkeuring onthouden. Het betreft gedeeltes van de voorschriften
en de plankaart.
De aanpassingen als zodanig
zijn aan te merken als een planherziening in de zin van artikel 30 van de Wet
op de Ruimtelijke Ordening.
In hoofdstuk 2 zijn de bedoelde
aanpassingen uitgeschreven en is aangegeven hoe de verwerking zal
plaatsvinden.
Na de vaststelling van het
bestemmingsplan "Amby 1993" ontstond de behoefte het bestemmingsplan
op kleine onderdelen bij te stellen. Als gevolg hiervan dienen onderdelen van
de voorschriften en plankaart aangepast te worden. Deze ambtshalve aanpassingen
worden behandeld in hoofdstuk 3 van deze planherziening. Voorzover de
aanpassingen ook betrekking hebben op de plankaart is bij de betreffende
passages met een nummer tussen haakjes verwezen naar de overeenkomstige locatie
op de bijgevoegde plankaarten.
De plandelen waaraan door
Gedeputeerde Staten goedkeuring is onthouden bij besluit van 14 februari 1995
en de daarbij behorende reden(en), zijn in dit hoofdstuk beschreven.
Tevens is aangegeven op welke
manier de aanpassingen verwerkt worden in het bestemmingsplan.
a.Woonwagenlocatie aan de
Olympiaweg (1)
"De woonwagenlocatie aan de
Olympiaweg, die is opgenomen in het bestemmingsplan, voldoet vanwege de
geïsoleerde ligging ten opzichte van de overige woonbebouwing niet aan de
criteria die uit een oogpunt van goede volkshuisvesting aan woonwagenstandplaatsen
mogen worden gesteld. Bovendien wordt niet voldaan aan de vereiste integratiemogelijkheden.
Een woonfunctie ter plaatse is
onaanvaardbaar."
Reactie:
Naar aanleiding van het
ambtelijk overleg tussen de provincie en de gemeente Maastricht is bekeken, in hoeverre
kan worden voldaan aan de gedane suggesties voor een minder geïsoleerde
ligging van de woonwagenlocatie.
Ten behoeve van een betere
ligging zijn de volgende maatregelen voorgesteld:
1.verbetering ligging en
oriëntatie door doortrekking infrastructuur
2.verbetering door functies te
intensiveren en op deze doorgetrokken weg te oriënteren
3.aanvullende woningbouw langs
deze weg c.q. bij de aantakking op de Heukelstraat.
Aan deze maatregelen is voor een
deel tegemoet gekomen.
De Olympiaweg was oorspronkelijk
aangeduid als langzaamverkeersroute binnen de bestemming "Verkeers- en
verblijfsgebied". De functie van deze weg zal een categorie worden
verzwaard, dat wil zeggen van langzaamverkeersroute naar woonstraat zodat er
meer verkeersbewegingen kunnen plaatsvinden en de locatie beter ontsloten
wordt.
Er zullen verkeersremmende
voorzieningen worden aangelegd om sluipverkeer te voorkomen.
De aarden wal, welke nu nog de
woonwagenlocatie afschermt van de Olympiaweg, zal verwijderd worden, zodat er
een open overgang ontstaat tussen de weg en de woonwagenlocatie. Daarnaast
ontstaat er ruimte om ter plaatse standplaatsen te realiseren die zich naar de
Olympiaweg presenteren.
Ook de interne ontsluiting wordt
verbeterd door de bestaande doodlopende ontsluitingswegen te verbinden en aan
te takken op bestaande wegen c.q. paden.
Bij de herinrichting van de
aangrenzende sportaccommodaties en eventuele nieuwbouw van overdekte
sportvoorzieningen is ontsluiting vanaf de Olympiaweg wenselijk. Hiermee
samenhangend wordt tevens oriëntatie en presentatie van het sportcomplex op de
Olympiaweg nagestreefd.
Gelet op de huidige
bezettingsgraad van de aanwezige sportvelden is een herschikking niet
realiseerbaar op korte termijn.
In het nog op te stellen
integrale herstructureringsplan voor de parkzone Geusselt zal dit verder worden
uitgewerkt.
Ten aanzien van punt 3. kan
worden opgemerkt dat dit reeds in het kader van de Structuurschets Amby is
afgewogen.
Conclusie daarbij was dat het
uitgangspunt van een compacte stad in een wijds landschap vraagt om een
duidelijke afbakening van de bebouwde kom. Dit impliceert een keuze voor
heldere, overzichtelijke stadsranden, waarbij de bebouwing zich op het
landschap richt.
In het licht hiervan is ervoor
gekozen de parkzone als onbebouwde zone te handhaven. In het al eerder genoemde
integrale herstructureringsplan zal er naar worden gestreefd van het
Geusseltcomplex een samenhangend geheel te maken, dat functioneert als
recreatievoorziening voor Amby en de westelijk en zuidelijk gelegen stadsdelen.
b.Waterwingebied (15)
"Het gebied gelegen ten
noorden van de Hagenstraat is bestemd tot "Agrarisch gebied (te wijzigen
bestemming)" en tevens gelegen in het waterwingebied "IJzeren
Kuilen". Op grond van de vigerende regeling van dit gebied is woningbouw
binnen de 60 dagen zone niet toegestaan. In de Verordening
grondwaterbescherming 1989 (welke in de toekomst zal opgaan in de Provinciale
Milieuverordening) wordt een restrictief beleid gevoerd ten aanzien van nieuw
op te richten bouwwerken. Op grond hiervan is goedkeuring onthouden aan de
gronden ten noorden van de Hagenstraat welke bestemd zijn als "Agrarisch
gebied (te wijzigen bestemming)" voorzover ze tevens samen vallen met het
waterwingebied."
Reactie:
Het noordelijke gedeelte van de
Hagenstraat valt samen met het waterwingebied. De activiteiten die op grond
van de bestemming "Agrarisch gebied (te wijzigen bestemming)"
mogelijk zijn (namelijk bouwactiviteiten), verdragen zich niet met de belangen
welke beschermd dienen te worden in het kader van de waterwinning. De plangrens
is zodanig aangepast dat bedoelde strook grond buiten het plangebied valt.
c.Wijzigingsbevoegdheid zoals
opgenomen in artikel 17
"Middels de bedoelde
wijzigingsbevoegdheid (ex artikel 11 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening) kan
een ongelimiteerd aantal woonwagenlocaties en milieustations in het gebied
worden gerealiseerd. Een afweging voor een bepaalde locatie is niet gemaakt en
een nadere onderbouwing in de toelichting is noodzakelijk gezien de impact van
deze ontwikkelingen op de omgeving. Op grond hiervan is goedkeuring onthouden
aan artikel 17."
Reactie:
Op basis van de door
Gedeputeerde Staten aangevoerde argumenten is deze bepaling nader overwogen en niet
adequaat bevonden. Gelet hierop is dit artikel komen te vervallen.
d.Artikel 2.2 lid 3
"In dit artikel wordt
bepaald dat binnen de 50 dB(A)-contouren industrielawaai geen bebouwing mag
worden opgericht. Een gedeelte van het bedrijventerrein met de bestemming
"Sport/bedrijven A" is gelegen in deze zone en doorkruist de plannen
ten aanzien van het geprojecteerde hotel. Dit is de reden van onthouding van
goedkeuring aan dit artikel."
Reactie:
De bedoeling van de 50 dB(A)-contour
is, dat hierbinnen geen bebouwing mag worden opgericht die geluidgevoelig is.
De geprojecteerde bebouwing is niet als geluidgevoelige bebouwing aan te
merken.
In de voorschriften zal artikel
2.2 lid 3 zodanig worden aangevuld dat binnen de 50 dB(A)-contouren geen
geluidgevoelige bebouwing mag worden opgericht zodat de bepalingen geen
belemmeringen opleveren voor de geprojecteerde bebouwing.
De ambtshalve aanpassingen
worden in dit hoofdstuk besproken, waarbij is aangegeven op welke manier het
betreffende onderdeel in het bestemmingsplan wordt aangepast.
Woonwagenlocatie Olympiaweg (1)
Naast de genoemde aanpassingen
uit hoofdstuk 2 onder a. zijn de woonwagenstandplaatsen, inclusief de aarden
wal, opgenomen in een afzonderlijke bestemming "Woonwagenlocatie".
Binnen deze bestemming is ook de aanduiding "zone waarbinnen bedrijfsgebouwtjes
zijn toegestaan" opgenomen. Conform de regeling met betrekking tot deze
zone in het bestemmingsplan "Amby 1993" is het oprichten van
bouwwerken via vrijstelling mogelijk.
Ook is het via vrijstelling
mogelijk om binnen deze zone maximaal 3 extra woonwagenstandplaatsen te
realiseren. Ter verbetering van de oriëntatie op de Olympiaweg is het van
belang dat de standplaatsen zich, nabij de ingangen tot het terrein, naar de
Olympiaweg presenteren.
De wegen die dienen ter
ontsluiting van de woonwagenstandplaatsen, zijn opgenomen binnen de bestemming
"Verkeers- en verblijfsgebied" met de aanduiding "woonstraten/erven/verblijfsruimten".
Woonwagenlocatie Molenweg (2)
De regeling van de
woonwagenstandplaats aan de Molenweg vallend binnen de bestemming
"Woongebied 1" is te summier. De doeleindenomschrijving en de
bebouwingsvoorschriften zijn aangevuld met specifieke bepalingen ten aanzien
van woonwagenstandplaatsen.
Geusselt (3)
In verband met initiatieven om
de tribune te vernieuwen, in combinatie met de realisering van kleine
bedrijven onder de tribune (starters), is de begrenzing van de bestemming
"Sport/bedrijven" aan de westzijde (voorzijde stadion) nabij de
kantine in beperkte mate verruimd.
Woningbouwlocatie Heukelstraat (4)
In het bestemmingsplan
"Amby 1993" is ten zuiden van de Heukelstraat, achter de percelen aan
de Ambyerstraat-Zuid een bouwmogelijkheid opgenomen.
Voor dit gebied is binnen de
gestelde randvoorwaarden een nieuw stedebouwkundig ontwerp gemaakt. Aangezien
dit ontwerp niet geheel past binnen het bestemmingsplan "Amby 1993",
is een herziening van deze locatie noodzakelijk.
Walburg (5)
De woningstichting Maasvallei
heeft een bouwplan ingediend voor het terrein gelegen aan het woonpad Walburg.
De gemeente wil hieraan hun medewerking verlenen. Hiertoe is, in het
voorliggende plan, het bestemmingsplan "Amby 1993" herzien.
Locatie Doomhoeve (6)
Op de plankaart is achter de
woningen Heukelstraat 45A en 45B een extra bouwmogelijkheid opgenomen.
Longinastraat, Vrouwenraets (7)
De langzaamverkeersroute ten
oosten van het pand Longinastraat 125, zoals opgenomen in het bestemmingsplan
"Amby 1993" komt te vervallen. Deze langzaamverkeersverbinding zal
worden gerealiseerd tussen de panden aan de Longinastraat met de huisnummers
113 en 109.
Aan deze route zullen 3
patiowoningen worden opgericht. Deze woningen worden ontsloten vanaf de
Longinastraat. Er is echter geen doorgaand verkeer mogelijk, omdat de doorgang
naar het woongebied Amby Zuid-Oost in de toekomst zal worden tegengegaan door
middel van fysieke maatregelen. Voor langzaam verkeer zal deze route wel
worden voortgezet.
PTT (8)
De PTT-centrale aan de
Ambyerstraat-Zuid wil uitbreiden naar de noordzijde. De centrale ligt
momenteel binnen de bestemming "Wonen B" en heeft geen
uitbreidingsmogelijkheden in noordelijke richting.
Gezien de aard van de
bedrijvigheid is het perceel bestemd tot "Nutsvoorzieningen" en is
een beperkte uitbreidingsmogelijkheid in de gewenste richting opgenomen.
Amby Noord-Oost
De bestemming "Agrarisch
gebied (te wijzigen bestemming)" kan indien burgemeester en wethouders
van hun wijzigingsbevoegdheid gebruik maken, worden gewijzigd in de bestemming
"Wonen". In de voorschriften is het aantal woningen gesteld op
minimaal 70 en maximaal 90. Deze aantallen zijn in verband met de bijstelling
van de regionale en gemeentelijke woningbouwprogrammering als volgt
aangepast: minimaal 80 en maximaal 120.
Vrijstellingen
Het opnemen van vrijstellings-
en wijzigingsbevoegdheden (de flexibiliteitsbepalingen) maakt ontwikkelingen
mogelijk. Indien burgemeester en wethouders besluiten gebruik te maken van deze
bevoegdheden dienen alle in het geding zijnde belangen afgewogen te worden. Een
aantal voorwaarden kunnen worden opgenomen in het bestemmingsplan zodat
duidelijk wordt waaraan een verzoek tot vrijstelling/wijziging in elk geval
wordt getoetst. Een vrijstelling wordt niet verleend/aan een wijziging wordt
geen medewerking verleend indien:
-er sprake is van strijdigheid
met de voorgestane ontwikkeling van het gebied;
-er sprake is van strijdigheid
met het gemeentelijke beleid zoals verwoord in algemene vastgestelde
beleidsnota's;
-het woon- en leefklimaat danwel
het milieu passend bij de functie van het gebied of de gebruiksmogelijkheden
van aangrenzende of nabijgelegen gronden onevenredig wordt aangetast;
-de kwaliteit van de
stedebouwkundige situatie ter plaatse onevenredig wordt aangetast;
-de belangen van derden
onevenredig worden aangetast.
De voorschriften zijn zodanig
aangevuld dat de artikelen waarin vrijstellings- en wijzigingsbevoegdheden
geregeld zijn, ten minste deze voorwaarden bevatten.
Hagenstraat (14)
De bebouwingsgrens op de
plankaart is aangepast in verband met een recent gebouwde woning en een bouwmogelijkheid
op het daarnaast gelegen perceel in het bestemmingsplan, dat vigeerde voordat
het bestemmingsplan "Amby 1993" van kracht werd.
Naar aanleiding van de inspraak-
en vooroverlegprocedure zijn nog de volgende ambtshalve aanpassingen aangebracht:
-de begripsbepalingen van
carport en grondgebonden woning zijn uit een oogpunt van uniformiteit afgestemd
op de begripsbepalingen van andere recente bestemmingsplannen;
-artikel 2.1 (wijze van meten)
is zodanig aangepast, dat een set-back mogelijk is, zolang deze in de
denkbeeldig toegestane kap wordt gebouwd;
-een beperkte uitbreiding van
het bakhuis aan de Hagenstraat (met
35 m2) en het gebruik
daarvan als woning is mogelijk gemaakt (9);
-de bijgebouwenregeling bij de
woonbestemmingen is verruimd naar
80 m2 oppervlak, mits
niet meer dan 50% van het erf wordt bebouwd; dit uit een oogpunt van
uniformiteit en afstemming met andere recente bestemmingsplannen;
-in de bestemming "Gemengd
Gebied A" is een vrijstellingsbevoegdheid opgenomen, waardoor de nieuwvestiging
van een woonfunctie op de begane grond mogelijk is;
-de wijzigingsbevoegdheid voor
de locatie supermarkt (Cr. van Brienenstraat-binnenterrein Rosier en
Ambyerstraat-Noord) is uit het plan geschrapt (10);
-de bouwstrook langs Ambyorixweg
is gewijzigd van "gesloten bebouwing" naar "half-open
bebouwing" conform de feitelijk aanwezige bebouwing (11);
-de langzaamverkeersroute vanuit
Amby Zuid-Oost naar de Longinastraat op de oorspronkelijke gedachte locatie is
vervallen (in relatie tot de locatie Vrouwenraets; 7);
-artikel 9, lid D: de verwijzing
in sub 7 naar artikel 19 (procedureregels) is niet correct; dit is gewijzigd
in artikel 20;
-in de bestemming "Wonen
B" is een wijzigingsbevoegdheid met objectieve criteria opgenomen waarmee
in beperkte mate toevoeging van nieuwe bebouwing, die zich met de voorkant
presenteert naar de straat, bij huize Severen mogelijk wordt gemaakt (12);
-de doeleindenomschrijving van
de bestemming "Landgoed" is zodanig gewijzigd, dat een eventuele
uitbreiding van de aanwezige begraafplaats bij recht mogelijk is.
In deze herziening zijn ten
opzichte van het vigerende bestemmingsplan "Amby 1993" een aantal
nieuwe woningbouwlocaties opgenomen. Voor de woningbouwlocatie Heukelstraat
(4) is in het bestemmingsplan "Amby 1993" reeds een directe bouwtitel
opgenomen. In het voorliggende bestemmingsplan is alleen de situatie
gewijzigd.
Op basis van het oorspronkelijke
oriënterende bodemonderzoek voor de locatie Heukelstraat kan geconcludeerd
worden dat hier geen bodemverontreiniging aanwezig is.
In het voorliggende
bestemmingsplan "Amby 1993, 1e herziening" zijn de volgende locaties
als nieuwe bouwlocaties met directe bouwtitel opgenomen:
-Doomhoeve(6)
-Walburg(5)
-Longinastraat(7)
-Hagenstraat(14)
De locaties 6 en 14 zijn als
niet-verdachte locaties te kwalificeren. Voor de locaties 5 en 7 is een
bodemonderzoek uitgevoerd. Daaruit is gebleken dat er op deze locaties geen
sprake is van bodemverontreiniging.
4.2 Relatie met de Wet geluidhinder
Wat betreft de akoestische
aspecten is de geluidniveaukaart als uitgangspunt gehanteerd. Deze kaart is op
16 mei vastgesteld door de raad van de gemeente Maastricht.
Op grond hiervan kan worden
geconcludeerd dat de Wet geluidhinder geen belemmering vormt voor de
bouwlocaties Doomhoeve (6), Longinastraat (7) en Hagenstraat (14).
De locatie Walburg (5) ligt
binnen de zone van de Ambyerstraat-Noord, de locatie Severenstraat (12) binnen
de zones van de A2 en de Severenstraat. In beide gevallen kan waarschijnlijk
niet aan de voorkeursgrenswaarde worden voldaan. Voor beide locaties zal een
hogere waarde-procedure worden gevolgd. Ingevolge de Wet Geluidhinder zijn
inmiddels door GS hogere grenswaarden vastgesteld voor beide voornoemde
locaties.
Het voorontwerpbestemmingsplan
is in het kader van het overleg ex artikel 10 van het Besluit op de ruimtelijke
ordening aan de Provinciale Planologische Commissie (PPC) en aan diverse
rijks- en provinciale diensten toegezonden. Daarnaast is de inspraakprocedure
doorlopen.
De resultaten van het
vooroverleg en de inspraak zijn aan de hand van de door de gemeente opgestelde
notitie Evaluatie van het voorontwerp bestemmingsplan "Amby 1993, 1e
herziening" verwerkt in het voorliggende ontwerpbestemmingsplan. Deze
notitie is als bijlage aan deze toelichting toegevoegd.
Voor de beantwoording van het
PPC-advies wordt kortheidshalve naar deze notitie verwezen. Naar aanleiding van
de evaluatie is nog een aantal ambtshalve aanpassingen aan het plan toegevoegd,
welke in hoofdstuk 3 van deze toelichting zijn opgenomen.
Rosmalen, maart 1997 Vastgesteld:
31 maart 1998
Croonen Adviseurs b.v.