Artikel 32 Ontwikkelingsregeling
Burgemeester en wethouders kunnen in
de zones, als aangegeven op voorschriftenkaart 2, vrijstelling verlenen van
het plan, dan wel het plan wijzigen, voor zover deze vrijstelling c.q.
wijziging past in onderstaande algemene en bijzondere beleidsdoelstellingen en
met inachtneming van de procedureregels, opgenomen in het procedureschema, dat
als bijlage 1 bij deze voorschriften is gevoegd. Deze bevoegdheid geldt niet
voor het bepaalde in artikel 27.
I. Overgangszone
Beschrijving
in hoofdlijnen
Deze zone is bedoeld voor een
menging van wonen en kleine ambachtelijke bedrijven. Bestaande andere
functies, die het woonmilieu niet onevenredig schaden kunnen worden
gehandhaafd. Gestreefd wordt echter naar een geleidelijke concentratie
van detailhandel in de centrumzone. Verplaatste winkels mogen daarom
geen nieuwe detailhandelsfunctie meer verkrijgen.
Hier
mogen worden toegelaten bedrijven als bedoeld in de categorieën 1 2 van de als
bijlage 2 bij deze voorschriften gevoegde staat van inrichtingen.
Met deze
zone wordt tevens beoogd om de benodigde afstand te scheppen tussen de
bedrijvenzone en de woonzone in dit plangebied.
Bijzondere beleidsdoelstellingen
1. Woningen mogen
worden gestapeld als door de omvang en het karakter van het pand of door de
ligging en de omvang van het te bebouwen terrein het gebruik als eengezinshuis
niet redelijk aannemelijk is, dan wel indien een open erf met een minimale
oppervlakte, gelijk aan het produkt van 5 maal de
breedte van de achtergevel ontbreekt.
2. Het toelaten of
wijzigen van de bedrijfsfunctie is slechts toegestaan tot een maximale
oppervlakte van 500 m2 per bedrijfsvestiging indien daardoor geen
onevenredige belasting zal ontstaan voor het woon- en leefmilieu blijkens een daartoe strekkend advies van de inspecteur van
volksgezondheid, belast met het toezicht op de hygiëne van het milieu.
3. De caféfunctie
mag niet worden uitgebreid, met dien verstande dat de bestaande cafévestigingen
mogen uitbreiden met een maximale uitbreiding van 20% van het
bedrijfsvloeroppervlak.
4. De bestemming
"detailhandel (D)" wordt opgeheven nadat het gebruik als winkel
daadwerkelijk is beëindigd en een nieuw gebruik overeenkomstig
één van de andere onder "zone II algemene beleidsdoelstellingen" omschreven
functies is begonnen, dan wel indien het pand gedurende twee jaren niet meer
als winkel is gebruikt.
5. De
detailhandelsfunctie mag niet worden uitgebreid met dien verstande dat de
bestaande winkelvestigingen mogen uitbreiden met een maximale uitbreiding van
20% van het bedrijfsvloeroppervlakte tot een totaal
plafond voor winkelvestigingen in de bestemmingsplangebieden Heer - Onder de
Kerk en Heer - Achter de Kerk van 19.030 m2
bedrijfsvloeroppervlakte.
6. In deze zone mogen atelier-/praktijkruimten
worden toegelaten met een maximale oppervlakte van 500 m2 per
vestiging.
7. De door de
Gemeenteraad vastgestelde hogere waarden aan de gevel van woningen en andere
geluidgevoelige bebouwing mogen niet worden overschreden. In het gebied waar
de toetsingswaarde tussen de 55 en 65 dB(A) ligt, krijgen de gronden de nadere
aanwijzing (gg), waarvan de
bepalingen als bedoeld in artikel 10 woondoeleinden van deze voorschriften van
overeenkomstige toepassing zijn.
II. Woonzone
Beschrijving
in hoofdlijnen
Deze
zone is in hoofdzaak bedoeld voor het wonen. Daarnaast kunnen, verspreid over
het gebied, voor het wonen niet-hinderlijke functies worden toegelaten, zoals
vestigingen in de sociale en maatschappelijke sector.
Het gebied kan tevens een broedplaatsfunctie
vervullen voor kleine startende bedrijven op het gebied van dienstverlening en
in de ambachtelijke sector, die niet hinderlijk zijn voor de woonomgeving en
blijven binnen categorie 1 van de als bijlage 2 bij deze voorschriften gevoegde
staat van inrichtingen.
Bestaande detailhandels- en
horecavestigingen kunnen worden gehandhaafd. Gestreefd wordt echter naar een
geleidelijke concentratie van detailhandel in de centrumzone. Verplaatste
winkels mogen daarom geen nieuwe detailhandelsfunctie meer verkrijgen.
Het aanwezige groen zal worden
gehandhaafd of uitgebreid en waar mogelijk qua verbruikswaarde verbeterd.
Bijzondere beleidsdoelstellingen
1. Woningen mogen
worden gestapeld als door de omvang en het karakter van het pand of door de ligging
en de omvang van het te bebouwen terrein het gebruik als eengezinshuis niet
redelijk aannemelijk is, dan wel indien een open erf met een minimale
oppervlakte, gelijk aan het produkt van 5 maal de
breedte van de achtergevel ontbreekt.
2. In deze zone mogen dienstverlenende
functies worden toegelaten met een maximale oppervlakte van 100 m2
per vestiging.
3. De caféfunctie
mag niet worden uitgebreid, met dien verstande dat de bestaande cafévestigingen
mogen uitbreiden met een maximale uitbreiding van 20% van het
bedrijfsvloeroppervlak.
4. Dat de
bestemming "detailhandel (D)" wordt opgeheven nadat het gebruik als
winkel daadwerkelijk is beëindigd en een nieuw gebruik overeenkomstig
één van de andere onder zone III algemene beleidsdoelstellingen omschreven
functies is begonnen, dan wel indien het pand gedurende twee jaren niet meer
als winkel is gebruikt.
5. De
detailhandelsfunctie mag niet worden uitgebreid met dien verstande dat de
bestaande winkelvestigingen mogen uitbreiden met een maximale uitbreiding van
20% van het bedrijfsvloeroppervlak tot een totaal plafond
van winkelvestigingen in de bestemmingsplangebieden Heer - Onder de Kerk en
Heer - Achter de Kerk van 19.030 m2 bedrijfsvloeroppervlakte.
6. Er zal gestreefd worden naar een verwijdering
van (agrarische) bedrijven, die voor de woonfunctie een bedreiging vormen en
de vervanging daarvan door nieuwe woningbouw; bij woningbouw op het terrein
hoek Dorpstraat/Kerkhofweg moet de ter plaatse aanwezige, karakteristieke villa
worden gehandhaafd, tenzij uit onderzoek mocht blijken dat handhaving niet
verantwoord is; het toelaten of wijzigen van de (agrarische) bedrijfsfunctie
is slechts toegestaan tot een maximale oppervlakte van 300 m2 per
bedrijfsvestiging, indien daardoor geen onevenredige belasting zal ontstaan
voor het woon- en leefmilieu blijkens een daartoe strekkend advies van de
inspecteur van volksgezondheid belast met het toezicht op de hygiëne van het
milieu.
7. Nadat voor het gedeelte van de
Akersteenweg, ten westen van de Demertstraat door
reconstructie en snelheidsbeperking een binnenstedelijke situatie is ontstaan,
mag langs dit weggedeelte nieuwe woningbouw worden toegelaten, mits door de
Gemeenteraad een hogere grenswaarde als bedoeld in de Wet Geluidhinder is
verleend.
8. Nadat de
exploitatie van het bestaande agrarische bedrijf aan de Kruisstraat
daadwerkelijk is beëindigd, mag op de hoek Kruisstraat/Dorpstraat nieuwe
woningbouw worden gesitueerd.
9. Er zal worden gestreefd naar behoud en
verbetering van de gebruikswaarde van de groenvoorzieningen en de
kinderspeelgelegenheid.
10. Er zal gestreefd worden naar een
kindervriendelijke inrichting van de verblijfsgebieden, ter aanvulling van
kinderspeelgelegenheid.
11. De bestemmingen
in de gebieden E, F en G als aangegeven op voorschriftenkaart 1 mogen worden
vervangen door groenvoorzieningen, wandelpaden, kinderspeelgelegenheid en
parkeerplaatsen ten behoeve van de aangrenzende woonbestemming.
12. De door
Gemeenteraad vastgestelde hogere waarden aan de gevel van woningen en andere
geluidgevoelige bebouwing mogen niet worden overschreden. In het gebied waar de
toetsingswaarde tussen de 55 en 65 dB(A) ligt, krijgen de gronden de nadere
aanwijzing (g), dan wel (gg) als zij als
geluidafscherming kunnen dienen voor achterliggende geluidgevoelige bestemmingen,
waarvan de bepalingen als bedoeld in artikel 10 woondoeleinden van deze
voorschriften van overeenkomstige toepassing zijn;
III. Centrumzone
Beschrijving in hoofdlijnen
Deze zone is bedoeld voor de
ontwikkeling van het centrum van Heer tot een verzorgend centrum op wijkniveau.
Er wordt gestreefd naar een concentratie en beperkte vergroting van het
winkelapparaat en een betere brancheverdeling.
De verkeersfunctie van de
Akersteenweg in de oost-westgerichte interregionale
verkeersrelaties moet worden gehandhaafd en zo nodig verbeterd. De belasting
van de kruising van deze weg met de Dorpstraat/Burg. Cortenstraat
moet worden verminderd door verdeling van het verkeer over meer
ontsluitingspunten en de ontwikkeling van een winkelerf
in deze laatste straten binnen deze zone.
Bijzondere beleidsdoelstellingen
1. Er zal worden gestreefd naar de verdere
ontwikkeling van het winkelcentrum tot een functie die uitgaat boven de
buurtbehoefte.
2. De bestaande
winkelvestigingen mogen worden uitgebreid, zowel op eigen terrein als door
ingebruikname van naastliggende panden, volgens de volgende glijdende schaal,
uitgedrukt in een percentage gerelateerd aan het op het moment van de vaststelling
van dit bestemmingsplan aanwezige bedrijfsvloeroppervlakte per
detailhandelsbedrijf:
bedrijfsgrootte in m2
b.v.o. uitbreidingsmogelijkheden
in percenten
< 100 60
100-249 57,5
250-449 52,5
450-699 45
700-999 35
> 1000 22,5
tot een totaal plafond voor
winkelvestigingen in de bestemmingsplangebieden Heer - Onder de Kerk en Heer - Achter
de Kerk van 19.030 m2 bedrijfsvloeroppervlakte.
3. Er mogen nieuwe
winkels worden gevestigd indien het een verplaatsing betreft van een bestaand
bedrijf uit de overige zones van dit plangebied en uit het plangebied Heer - Achter
de Kerk met dien verstande dat het bedrijfsvloeroppervlakte mag worden
vergroot, volgens de bepalingen als bedoeld in dit
artikel onder centrumzone, Bijzondere beleidsdoelstellingen sub 2 en tot een
totaal plafond voor winkelvestigingen in voornoemde gebieden van 19.030 m2
bedrijfsvloeroppervlakte.
4. Het in gebruik
nemen van de verdiepingen voor de functies omschreven onder centrumzone,
Beschrijving in hoofdlijnen anders dan wonen is alleen toelaatbaar indien
wordt aangetoond, dat dit bedrijfseconomisch noodzakelijk is.
5. In deze zone
mogen maatschappelijke en dienstverlenende functies, atelier-/praktijkruimten
en toonzalen worden toegelaten met een maximale oppervlakte van 300 m2
per vestiging.
6. Het toelaten of
wijzigen van de bedrijfsfunctie is slechts toegestaan tot een maximale
oppervlakte van 300 m2 per bedrijfsvestiging, indien deze
bedrijfsfunctie gekoppeld is aan een toonzaalfunctie en indien daardoor geen
onevenredige belasting zal ontstaan voor het winkel-,
woon- en leefmilieu, blijkens een daartoe strekkend
advies van de inspecteur van volksgezondheid, belast met het toezicht op de
hygiëne van het milieu.
7. Er zal worden
gestreefd naar een winkelvriendelijk klimaat in de in de centrumzone gelegen
gedeelten van de Akersteenweg, Dorpstraat en Burg. Cortenstraat.
8. De door de
Gemeenteraad vastgestelde hogere waarden aan de gevel van woningen en andere
geluidgevoelige bebouwing mogen niet worden overschreden. In het gebied waar
de toetsingswaarde tussen de 55 en 65 dB(A) ligt, krijgen de gronden de nadere
aanwijzing (gg), waarvoor de
bepalingen als bedoeld in artikel 10 woondoeleinden van deze voorschriften van
overeenkomstige toepassing zijn;