Evaluatie-Inspraak |
|
|
|
||
Reacties bevolking |
Antwoord |
|
|
|
|
1. |
Maatregelen
Veldstraat om doorgaand verkeer richting oosten te weren; snelheidsbeperkende
maatregelen Veldstraat. |
Prognoses over de
verkeersbewegingen na uitvoering 0+-variant zijn nog niet
opgesteld. Nadat de maatregelen zijn getroffen zal - indien nodig - tot
invoering van eenrichtingverkeer kunnen worden overgegaan. |
|
|
|
2. |
Maatregelen
Haspengouw om doorgaand (sluip)verkeerrichting Kennedybrug/stad te weren; snelheidsbeperkende
voorzie‑ ningen Haspengouw. |
In het kader van
verkeersleefbaarheidsplan zal binnenkort inspraak plaatsvinden over de
gewenste maatregelen. |
|
|
|
3. |
Bezwaren van bewoners
Kruisstraat-Demertstraat e.a. tegen 0+-variant. |
Vanuit de oplossing
gericht op de problematiek voor geheel Heer is de 0+-variant de
beste oplossing. Om de bezwaren van
verkeerstoename te verminderen is eenrichtingverkeer voorgesteld. |
|
|
|
4. |
Maatregelen in de
Kruisstraat t.b.v. voetgangers, parkeren, beperking snelheid. |
Voor de Kruisstraat
wordt eenrichtingverkeer ingesteld. Trottoir worden waar mogelijk verbreed.
Onderzoek naar andere maatregelen zoals
parkeerruimte, is gaande. |
|
|
|
5. |
Oplossing
landbouwers voor bereikbaarheid landbouwgronden. |
Per landbouwer zal
worden nagegaan of percelen via de nieuwe verkeersroutes bereikbaar zijn, zo
niet dan zal ontheffing worden verleend op eenrichtingverkeer in Kruisstraat. |
|
|
|
6. |
Aanpassing insteek
Akersteenweg op ventweg t.b.v. bereikbaarheid winkels. |
In de nieuwe
verkeerssituatie komt de verbinding Akersteenweg/Demertstraat te vervallen
waardoor de bereikbaarheid van de winkels aan de Akersteenweg enigszins
vermindert. Deze bereikbaarheid blijft evenwel gegarandeerd via de
aansluiting Akersteenweg/1 Juliweg/ Parallelweg. Aanpassing van de insteek
aan de Demertstraat t.b.v. bereikbaarheid winkels is niet wenselijk omdat
hierdoor o.a. een potentiële sluiproute door het gebied Heer‑ Zuidwest
wordt gecreëerd. Het lijkt echter mogelijk door invoering van
eenrichtingverkeer dit probleem op te lossen. Dit zal nader onderzocht moeten
worden. |
|
|
|
7. |
Laten vervallen
afrit Akersteenweg/Nijverheidsweg i.v.m. aanwezigheid afslag Oostermaas-Zuid. |
Deze afrit is nodig
in verband met de duidelijkheid verkeersstructuur en mede gewenst i.v.m.
bereikbaarheid Groene Kruis/kantoren. D.m.v. inrichting infrastructuur kan
extra aandacht aan veiligheid fietsers worden besteed (waarschuwingsborden). |
|
|
|
8. |
Nieuwbouwlocatie
(nieuwe) openbare VWO-school/oost re- servering in zone Nijverheids-
weg/Demertdwarsstraat. |
Hierover bestaat nu
nog geen duidelijkheid. Tijdens presentatie ontwerp-bestemingsplan zal hierop
worden teruggekomen. |
|
|
|
9. |
Leefbaarheid
Dorpstraat verbeteren. |
In het kader van de
reconstructie van o.m. de Dorpstraat zal aandacht worden besteed aan de leefbaarheid
(langsparkeren, bloembakken, aan‑ passing
wegprofiel). |
|
|
|
10. |
Handhaving bestaand
groen/ inbrengen groen in bouwplannen. |
In de toelichting
behorende bij het voorontwerp-bestemmingsplan wordt geconstateerd dat in het plangebied
weinig groen voorhanden is i.v.m. een bestaande dichte bebouwing. Het
voorontwerp-plan gaat uit van zoveel mogelijk handhaving van bestaand groen
en aanbrengen waar mogelijk van nieuw groen (Akersteenweg, Petrus
Bandenplein, speelterrein Josef Bechlaan, groenstrook Op de Was,
groen/speelterrein bouwplan Darley-Vliegen. |
|
|
|
11. |
Parkje bij
bibliotheek ontzien. |
Afslag realiseren
via Raadhuisstraat, waarbij het parkje wordt ontzien. |
|
|
|
12. |
Bebouwing hoek Kruisstraat/
Dorpstraat. |
Uit stedebouwkundig
oogpunt is bebouwing gewenst als afbouw hoek. I.v.m. aanwezigheid agrarische
activiteiten wordt de bouwmogelijkheid via een planwijziging, inclusief
tervisielegging, mogelijk gemaakt zodat de huidige situatie, zijnde groen,
vooralsnog gehandhaafd blijft. |
|
|
|
13. |
Bezwaar
tegen het toch nog open houden van mogelijke doortrekking Nijverheidsweg. |
Eerst resultaten
van verkeersingrepen evalueren alvorens doortrekking Nijverheidsweg mogelijk
te maken. |
|
|
|
14. |
Bezwaar tegen het
ontbreken van afslag richting
Kennedybrug vanuit het nieuwe winkelcentrum. |
Het functioneren
van de nieuwe verkeersstructuur staat of valt een vlotte verkeersafwikkeling op
de Akersteenweg en met name die op het kruispunt Heer. Daar zal immers met
minder rijstroken meer verkeer verwerkt moeten worden. Dit vereist een goede
verkeerslichtenregeling die niet gefrustreerd mag worden door een pal daarop
gelegen kruispunt. Bij latere technische uitwerking van plan en
verkeersregeling bezien of betreffende verkeersbeweging inpasbaar is in het
geheel. |
|
|
|
15. |
Bezwaren tegen
niet, dan wel moeilijker
toegankelijker zijn van de eigen parkeerplaats achter het bedrijf voor klanten
uit Maastricht- West. |
Door de uitvoering
van de plannen wordt de parkeersituatie in het algemeen verbeterd, hetgeen
ten goede komt aan alle winkelbedrijven in Heer. De eigen parkeerplaats
blijft vanuit Maastricht-West bereikbaar via de aansluiting Akersteenweg -1
Juliweg -Parallelweg en de Mathijs Heugenstraat. |