Evaluatie-Inspraak

 

 

 

 

 

Reacties bevolking

Antwoord

 

 

1.

Maatregelen Veldstraat om doorgaand verkeer richting oosten te weren;

snelheidsbeperkende maatregelen Veldstraat.

Prognoses over de verkeersbewegingen na uitvoering 0+-variant zijn nog niet opgesteld. Nadat de maatregelen zijn getroffen zal - indien nodig - tot invoering van eenrichtingverkeer kunnen worden

overgegaan.

 

 

 

2.

Maatregelen Haspengouw om doorgaand (sluip)verkeerrichting Kennedybrug/stad te weren;

snelheidsbeperkende voorzie‑

ningen Haspengouw.

In het kader van verkeersleefbaarheidsplan zal binnenkort inspraak plaatsvinden over de gewenste maatregelen.

 

 

 

3.

Bezwaren van bewoners Kruisstraat-Demertstraat e.a. tegen 0+-variant.

Vanuit de oplossing gericht op de problematiek voor geheel Heer is de 0+-variant de beste oplossing.

Om de bezwaren van verkeerstoename te verminderen is eenrichtingverkeer voorgesteld.

 

 

 

4.

Maatregelen in de Kruisstraat t.b.v. voetgangers, parkeren, beperking snelheid.

Voor de Kruisstraat wordt eenrichtingverkeer ingesteld. Trottoir worden waar mogelijk verbreed. Onderzoek naar andere maatregelen

zoals parkeerruimte, is gaande.

 

 

 

5.

Oplossing landbouwers voor bereikbaarheid landbouwgronden.

Per landbouwer zal worden nagegaan of percelen via de nieuwe verkeersroutes bereikbaar zijn, zo niet dan zal ontheffing worden verleend op eenrichtingverkeer in Kruisstraat.

 

 

 

6.

Aanpassing insteek Akersteenweg op ventweg t.b.v. bereikbaarheid winkels.

In de nieuwe verkeerssituatie komt de verbinding Akersteenweg/Demertstraat te vervallen waardoor de bereikbaarheid van de winkels aan de Akersteenweg enigszins vermindert. Deze bereikbaarheid blijft evenwel gegarandeerd via de aansluiting Akersteenweg/1 Juliweg/ Parallelweg. Aanpassing van de insteek aan de Demertstraat t.b.v. bereikbaarheid winkels is niet wenselijk omdat hierdoor o.a. een potentiële sluiproute door het gebied Heer‑ Zuidwest wordt gecreëerd. Het lijkt echter mogelijk door invoering van eenrichtingverkeer dit probleem op te lossen. Dit zal nader onderzocht moeten worden.

 

 

7.

Laten vervallen afrit Akersteenweg/Nijverheidsweg i.v.m. aanwezigheid afslag Oostermaas-Zuid.

Deze afrit is nodig in verband met de duidelijkheid verkeersstructuur en mede gewenst i.v.m. bereikbaarheid Groene Kruis/kantoren. D.m.v. inrichting infrastructuur kan extra aandacht aan veiligheid fietsers worden besteed (waarschuwingsborden).

 

 

 

8.

Nieuwbouwlocatie (nieuwe) openbare VWO-school/oost re- servering in zone Nijverheids- weg/Demertdwarsstraat.

Hierover bestaat nu nog geen duidelijkheid. Tijdens presentatie ontwerp-bestemingsplan zal hierop worden teruggekomen.

 

 

 

9.

Leefbaarheid Dorpstraat verbeteren.

In het kader van de reconstructie van o.m. de Dorpstraat zal aandacht worden besteed aan de leefbaarheid (langsparkeren, bloembakken, aan‑

passing wegprofiel).

 

 

 

10.

Handhaving bestaand groen/ inbrengen groen in bouwplannen.

In de toelichting behorende bij het voorontwerp-bestemmingsplan wordt geconstateerd dat in het plangebied weinig groen voorhanden is i.v.m. een bestaande dichte bebouwing. Het voorontwerp-plan gaat uit van zoveel mogelijk handhaving van bestaand groen en aanbrengen waar mogelijk van nieuw groen (Akersteenweg, Petrus Bandenplein, speelterrein Josef Bechlaan, groenstrook Op de Was, groen/speelterrein bouwplan Darley-Vliegen.

 

 

 

11.

Parkje bij bibliotheek ontzien.

Afslag realiseren via Raadhuisstraat, waarbij het parkje wordt ontzien.

 

 

 

12.

Bebouwing hoek Kruisstraat/ Dorpstraat.

Uit stedebouwkundig oogpunt is bebouwing gewenst als afbouw hoek. I.v.m. aanwezigheid agrarische activiteiten wordt de bouwmogelijkheid via een planwijziging, inclusief tervisielegging, mogelijk gemaakt zodat de huidige situatie, zijnde groen, vooralsnog gehandhaafd blijft.

 

 

 

13.

Bezwaar tegen het toch nog open houden van mogelijke doortrekking Nijverheidsweg.

Eerst resultaten van verkeersingrepen evalueren alvorens doortrekking Nijverheidsweg mogelijk te maken.

 

 

14.

 

Bezwaar tegen het ontbreken

van afslag richting Kennedybrug vanuit het nieuwe winkelcentrum.

Het functioneren van de nieuwe verkeersstructuur staat of valt een vlotte verkeersafwikkeling op de Akersteenweg en met name die op het kruispunt Heer. Daar zal immers met minder rijstroken meer verkeer verwerkt moeten worden. Dit vereist een goede verkeerslichtenregeling die niet gefrustreerd mag worden door een pal daarop gelegen kruispunt. Bij latere technische uitwerking van plan en verkeersregeling bezien of betreffende verkeersbeweging inpasbaar is in het geheel.

 

 

 

15.

Bezwaren tegen niet, dan wel

moeilijker toegankelijker zijn van de eigen parkeerplaats achter het bedrijf voor klanten uit Maastricht-

West.

Door de uitvoering van de plannen wordt de parkeersituatie in het algemeen verbeterd, hetgeen ten goede komt aan alle winkelbedrijven in Heer. De eigen parkeerplaats blijft vanuit Maastricht-West bereikbaar via de aansluiting Akersteenweg -1 Juliweg -Parallelweg en de Mathijs Heugenstraat.