Gemeente Maastricht
Toelichting
deel uitmakende van
het bestemmingsplan
Heugemerveld
Bijlage 3
Inspraakverslag en
advies Hoofdgroep RGV
Maastricht,
januari 2001
EVALUATIE INSPRAAK-
EN OVERLEGREACTIES HEUGEMERVELD (Bestemmingsplan -
Beeldkwaliteitsplan/Groenplan - Bouwplan Brede School)
Inleiding
Tussen 14 juni 2000
en 20 juli heeft een informatie/inspraakproces plaatsgevonden inzake:
- het voorontwerp bestemmingsplan
Heugemerveld;
- de concept-beeldkwaliteitsplannen
Heugemerveld/Heugemerweg en groenstructuurplan voor Heugemerveld;
- Het bouwplan voor de Brede School
Heugemerveld.
Een rapportage van
dit inspraakproces is ongeëvalueerd behandeld tijdens de vergadering van de
raadscommissie Stadsontwikkeling en Onderwijs op 29 augustus 2000 in het
stadhuis Er zijn omtrent de diverse onderwerpen zowel mondelinge als
schriftelijke reacties ingediend. Op de diverse onderdelen zal in deze
evaluatie nader worden ingegaan.
Omtrent het
voorontwerp bestemmingsplan heeft ook het vooroverleg ex. artikel 10 BRO
plaatsgevonden. Hieromtrent is alleen de reguliere reactie van de hoofdgroep
RGV van de Provincie Limburg ontvangen. Ook hierop zal in deze evaluatie worden
ingegaan.
Evaluatie Inspraak
I. Voorontwerp
bestemmingsplan Heugemerveld.
A. Mondelinge
reacties:
Opmerking:
Opgemerkt wordt dat
op de functiekaart van Heugemerveld een functie van het gebied Céramique staat
ingetekend/ingekleurd en de vraag is waarom dat is gebeurd:
Antwoord:
Uit de plangrens
zoals die ook op de kaart "ruimtelijke karakteristiek" zoals de
bedoelde kaart officieel heet, is ingetekend blijkt dat dit deel inderdaad
buiten het plangebied valt De kaart zal op dit onderdeel worden aangepast.
Overigens is een deel van de aangegeven gronden in het geldende bestemmingsplan
Céramique bestemd tot groen. De overige gronden hebben een bouwbestemming
(gemengde doeleinden).
B. Schriftelijke
reacties:
W.E. Wijnants, Paus
Leo XIII-plein 48.
Opmerking:
Verzocht wordt om, in
verband met de bedrijfsvoering en toekomstige uitbreidingsplannen de
centrumdoeleinden van het perceel Kardinaal van Rossumplein 53, 6221 SX te
laten gelden voor het gehele perceel tot aan de erfscheiding.
Antwoord:
Ofschoon het de
bedoeling van het plan is om aan de achterzijde van het perceel een openbare
ruimte te creëren zal dit in de praktijk niet betekenen dat particulier
eigendom hiervoor in dit geval onteigend zal worden. Derhalve zal het gehele
perceel binnen de bestemming centrumdoeleinden worden gebracht.
Opmerking:
Verzocht wordt om het
pand Paus Leo XIII-plein 48 geregistreerd te laten staan als een
woon-/winkelpand.
Antwoord:
Geconstateerd is dat
in het pand naast de woonfunctie consumentverzorgende ambachtelijke
bedrijfsactiviteiten zijn/worden uitgeoefend. Het is de bedoeling de
centrumdoeleinden te concentreren aan het kardinaal van Rossumplein. De
bestaande functies in Heugemerveld worden als in dit plan conform het huidige
gebruik positief bestemd. Echter gelet op het feit dat het op basis van het
geldende bestemmingsplan Akerpoort mogelijk was in het pand een winkel te
vestigen zal het nieuwe plan op dit onderdeel worden aangepast en ook de
winkelfunctie worden opgenomen.
II.
Concept-beeldkwaliteitsplannen Heugemerveld/Heugemerweg en groenstructuurplan
voor Heugemerveld;
De evaluatie van de
inspraak met betrekking tot de conceptbeeld-kwaliteitsplannen Heugemerveld/Heugemerweg
en het groen-structuurplan is voor zowel de mondelinge als schriftelijke
reacties thematisch van opzet.
0. Doel en status van het beeldkwaliteitsplan:
Diverse mondelinge en schriftelijke reacties
Opmerking:
Wat is het doel en de
status van het BKP en in hoeverre zijn de voorschriften dwingend en
handhaafbaar?
Antwoord:
Het BKP kan worden
gedefinieerd als een samenhangend pakket van intenties, aanbevelingen en/of
richtlijnen voor het veiligstellen, creëren en/of verbeteren van de Beeldkwaliteit
in een bepaald gebied. Het is een op locatie en situatie afgestemd
referentiekader voor de stedenbouwkundige en architectonische vormgeving en de
na te streven kwaliteit.
Het BKP ontleent haar
status aan de koppeling met het bestemmingsplan en de politieke besluitvorming
daaromtrent.
In publiekrechtelijke
zin vormt het BKP derhalve de leidraad aan de hand waarvan plannen worden
getoetst.
Daarnaast wordt met
het BKP beoogd, om in brede kring begrip te kweken voor de ruimtelijke
kwaliteit van de buurt. Van het BKP dient een dusdanig stimulerende werking uit
te gaan, dat behoud en bewaking van de uniforme kwaliteit als de gezamenlijke
zorg van bewoners, woningcorporatie en gemeente zal worden beschouwd. De integrale
kwaliteitszorg kan immers uitsluitend tot stand komen met medewerking van alle
betrokkenen. Uit dien hoofde vormt het BKP onderdeel van de koopcontracten van
zowel bestaande als nieuwbouwwoningen. Alle beschikbare juridische instrumenten
zijn aldus maximaal ingezet.
Het welslagen van de
kwaliteitszorg en -bewaking, rekening houdend met de liberalisering van de
bouwregelgeving, is vervolgens een kwestie van draagvlak en gezamenlijke overtuiging.
Mede vanuit dit perspectief blijven wij van mening dat het beeldkwaliteitsplan
een onmisbaar instrument is voor de ruimtelijke kwaliteitszorg.
Voor het overige
wordt verwezen naar onderstaande inhoudelijke afweging.
1. Stedenbouwkundige
planopzet:
Schriftelijke reactie
Servaassleutel
Opmerking:
Het behoud van het
vijftiger jaren karakter van de buurt en van het tuinstadconcept wordt onderschreven,
maar men acht een groter aantal meergezins- cq. seniorenwoningen gewenst, met
name aan de R.Nafzgerstraat en Jonkheer Ruysstraat.
Antwoord:
Het BKP heeft als
hoofddoelstelling het behoud van het karakter van de buurt. Deze
hoofddoelstelling wordt breed gedragen en gewaardeerd, zowel in de buurt als
door alle betrokken instanties zoals provincie. Vertaling van dit uitgangspunt
naar de geplande fysieke ingrepen kan uitsluitend tot de conclusie leiden, dat
de stedenbouwkundige structuur van de wijk conform het oorspronkelijk ontwerp
van Dingemans geëerbiedigd moet worden. Dit houdt in dat de vervangende
woningbouw in dezelfde typering en overeenkomstige bouwmassa's dient terug te
komen. Afwijkingen leiden onherroepelijk tot een harde breuk tussen oud en
nieuw met alle gevolgen van dien v.w.b. de vereiste samenhang en integratie in
fysiek, sociaal en economisch opzicht.
In het BKP worden
overigens geen uitspraken gedaan over de invulling van de bouwblokken v.w.b.
één- of meergezins woningen. De volkshuisvestelijke uitgangspunten liggen
verankerd in het bestemmingsplan en masterplan.
Voor de vervangende
nieuwbouw wordt uitgegaan van ca. 100 seniorenappartementen en ca. 200
grondgebonden woningen. V.w.b. de Nafzgerstraat/J.Ruysstraat kunnen de bouwplannen
conform de bestemmingsplanvoorschriften worden uitgewerkt in een verdeling 60%
grondgebonden en 40% gestapeld. Planinhoudelijk is sprake van zowel een
voldoende aanbod aan seniorenappartementen als ook van voldoende flexibiliteit
dienaangaande.
Een planaanpassing
t.a.v. de verhouding grondgebonden/gestapeld wordt derhalve niet noodzakelijk
en niet wenselijk geacht.
Schriftelijke reactie
Belangenvereniging Akerpoort-west.
Opmerking:
Voor de
Mgr.Poelsstraat e.o. is op basis van het BKP sprake van een algehele planaanpassing,
hetgeen in strijd zou zijn met het besluit van de gemeenteraad.
Antwoord:
Het BKP is opgezet
uitgaande van de bestaande situatie aan de Mgr.Poelsstraat, met inpassing van
de bestaande bebouwing. Er is derhalve geen sprake van een algehele
planaanpassing voor dit gebied.
In het BKP is
daarnaast een ontwikkelingsoptie opgenomen voor het geval, dat de particuliere eigendommen
in dit gebied minnelijk verworven kunnen worden. Alsdan ontstaat de
mogelijkheid het gebied optimaler te verkavelen waardoor stedenbouwkundig een
kwalitatieve verbetering tot stand kan worden gebracht.
Zoals gesteld is deze
ontwikkelingsoptie slechts realiseerbaar indien op minnelijke wijze de
eigendommen in dit gebied kunnen worden verworven. Vandaar dat deze optie als variant
is opgenomen in het BKP en als uitwerkingsbevoegdheid in het bestemmingsplan. Deze
benadering doet dan ook geen afbreuk aan het besluit van de Raad.
2. Architectuurvoorschriften:
Schriftelijke reactie
van Servaassleutel en insprekers.
Opmerking:
Ondanks het feit dat
enige mate van uniformiteit wenselijk wordt geacht wordt het BKP als te
gedetailleerd van opzet ervaren, met te weinig ruimte voor architect en
bewoners.
Antwoord:
Primair merken wij
op, dat de architectuurvoorschriften nagenoeg uitsluitend betrekking hebben op
de geplande vervangende nieuwbouw. Ook voor de architectonische uitwerking
geldt als uitgangspunt, dat de nieuwbouw zich door de keuze van massa,
proportionering, kapvorm, materiaalgebruik en detaillering voegt in het
karakter van de bestaande wijk. In die zin zijn de voorschriften strikt maar
vormen ze naar onze mening geen keurslijf, die de creativiteit van ontwerpers
uitsluit. De eerste zichtbare resultaten van de nieuwbouw aan het aalm.
Verheggenplein bevestigen ons in onze zienswijze. De voorschriften leggen
evenmin beperkingen op aan het wooncomfort van de nieuwe woningen. De nieuwbouw
zal beantwoorden aan de woonwensen van de hedendaagse woonconsument. Daarnaast
biedt het BKP voldoende ruimte voor woningaanpassing en -uitbreiding. Wij
achten derhalve een aanpassing van het BKP t.a.v. deze aspecten niet noodzakelijk.
Met betrekking tot de
bestaande woningvoorraad zijn de architectuurvoorschriften algemener van opzet.
Zoals in het
vorenstaande reeds is aangegeven hechten wij groot belang aan het behoud van de
karakteristiek en de ruimtelijke kwaliteit van de wijk. Behoud van de beeldbepalende
elementen in de architectuur is het uitgangspunt in het BKP. Naast algemene
architectuurkenmerken als dakvorm en metselwerkdetails zijn voorschriften
opgenomen
voor luifels,
voordeuren en kozijnen en dakkapellen.
Daarnaast worden
aanbevelingen gedaan m.b.t. het gebruik van rolluiken en zonneschermen,
buitenverlichting en eventuele uitbreidingen aan de achterzijde van de woning.
Wij bestrijden
derhalve de stelling, dat hiermee de woonwensen van de bewoners worden genegeerd.
De woonconsument wordt o.i. voldoende mogelijkheden geboden. Een verdere
flexibilisering van de voorschriften achten wij vanuit het geschetste belang
niet gewenst.
Schriftelijke reactie
Belangenvereniging Akerpoort-west
Opmerking:
In hoeverre is het
BKP dwingend, ook t.a.v. dakkapellen?
Antwoord:
Vanwege de grote
diversiteit van de architectuur van de historische bebouwing aan de Heugemerweg
is voor dit gebied een apart BKP opgesteld.
Als overgangsgebied
tussen Ceramique en Heugemerveld wordt in het BKP voor de Heugemerweg een
streefbeeld gepresenteerd, die de overgang qua massa en structuur meer in
evenwicht brengt. Idealiter zou de bouwhoogte van de bestaande panden uit drie
bouwlagen met kap moeten bestaan, e.e.a. met handhaving van de afzonderlijke
architectuur. Gelet op de eigendomsverhoudingen kan dit streefbeeld niet
dwingend worden opgelegd.
De mogelijkheid voor
het aanbrengen van dakkapellen aan de straatzijde willen wij positief
waarderen. Teneinde het streefbeeld te benaderen geven wij alsdan in overweging
om een dakkapel over de volledige breedte van het pand aan te brengen.
3. Verkeersmaatregelen:
Schriftelijke
reacties van Servaassleutel, A.G. v.d.Vlis Baron van Hövellstraat 58 en G.P.
Colier Bloemenweg 9.
Opmerking:
Men spreekt de zorgen
uit over de hoge rijsnelheden, mede als gevolg van de aanpassing van het
kruispunt Baron van Hövellstraat-Bloemenweg, alsmede over de mogelijke toename
van het sluipverkeer.
Antwoord:
Zowel uit
stedenbouwkundig oogpunt als uit verkeerskundige overwegingen (het
onaantrekkelijk maken van de Bloemenweg voor sluipverkeer) is ervoor gekozen om
het betreffende kruispunt te reconstrueren. Aldus ontstaat een heldere
wegenstructuur voor de wijk conform het oorspronkelijke stedenbouwkundig ontwerp
van Dingemans, met centrale wijkontsluitingswegen (Baron van Hövellstraat/Min.
Aalbersestraat/Talmastraat) en woonstraten rondom de pleinen.
De woonstraten worden
gelet op het straatprofiel ingericht als éénrichtingstraat met langsparkeren.
In de wijkontsluitingsstraten met het bredere profiel blijft tweerichtingsverkeer
mogelijk.
Bovendien zal voor de
gehele wijk de 30-km-zonering worden ingesteld. Door fysieke inrichting van de
entree' s van de wijk zal dit beeld worden benadrukt.
Mede op basis van
eerste metingen en vekeerstellingen zijn wij ervan overtuigd, dat wij alsdan
erin zullen slagen een verhoudingsgewijs rustig verkeersbeeld te creëren van
overwegend wijkgebonden verkeer.
De drempels in de
Bloemenweg worden alsnog aangepast.
Schriftelijke
reacties P.W. Vertommen Min. Aalbersestraat 26 en W.P.M. Goossens-Cox Min.
Aalbersestraat 34.
Opmerking:
Voorstellen worden
gedaan voor aanpassing van de route voor het openbaar vervoer, mede in relatie
tot de toekomstige ouderenhuisvesting in de wijk.
Antwoord:
De gedane voorstellen
worden in overleg met het vervoersbedrijf serieus onderzocht.
4. Parkeren:
Schriftelijke
reacties van Servaassleutel, L.C. Smulders Aalm .Roumenstraat 6, alsmede
diverse mondelinge reacties.
Opmerking:
Het verbieden van het
voortuinparkeren wordt met gemengde gevoelens ontvangen.
Antwoord:
De
parkeerproblematiek in Heugemerveld is terug te voeren op een tweetal aspecten.
Enerzijds stamt de stedenbouwkundige planopzet uit de vijftiger jaren toen
nauwelijks sprake was van autobezit. Daarnaast wordt in toenemende mate door
werkers en bezoekers van Ceramique en Randwyck in Heugemerveld geparkeerd. Het
parkeren vormt derhalve een evident probleem.
Bij het zoeken naar
adequate oplossingen van deze problematiek blijft ons College echter primair
van mening, dat aan het behoud van het karakter van de buurt als groene wijk (tuinstadconcept)
een overwegend belang moet worden toegekend. Vanuit deze afweging wordt het
voortuinparkeren niet toelaatbaar geacht.
Bij de herinrichting
van de openbare ruimte zal dan ook worden zorggedragen voor
parkeervoorzieningen op straat. Voor de bestaande woningvoorraad zal minimaal
één parkeerplaats per woning worden aangelegd, met daarnaast
parkeervoorzieningen in binnengebieden en aan de rand van de wijk. In
nieuwbouwsituaties zal minimaal moeten worden zorggedragen voor de bouw/aanleg
van parkeervoorziening op eigen terrein.
Het huidige
voortuinparkeren zal worden gedoogd tot na de herinrichting van de betreffende
straat. Uiteraard zal bij de herinrichting rekening worden gehouden met de
aanleg van inritconstructies bij bestaande danwel vergunde garages.
Schriftelijke
reacties van Servaassleutel en Belangenvereniging Akerpoort-west.
Opmerking:
Vraagtekens worden
geplaatst bij de gehanteerde parkeernormen.
Antwoord:
De parkeernormen zijn
gebaseerd op landelijke richtlijnen en ervaringscijfers. Voor bestaande
situaties is een parkeernorm van 1,25 gangbaar. Zoals gesteld dient deze
parkeernorm in Heugemerveld in de openbare ruimte te worden ondergebracht. In
nieuwbouwsituaties, zeker in de duurdere koop, bestaat de mogelijkheid om
parkeren op eigen terrein (gebouwde voorziening) te realiseren, zodat het
parkeren in de openbare ruimte kan worden teruggebracht tot 0,5 pp. per woning.
Schriftelijke reactie
van Servaassleutel, inspreekreactie van H. Jamin voorzitter buurtraad, alsmede
diverse mondelinge reacties.
Opmerking:
In het BKP wordt het
thema bewoners/belanghebbenden-parkeren niet genoemd. Daarnaast stelt men de
tariefstelling van vergunningparkeren ter discussie, mede gelet op de situatie
Heugemerweg in relatie tot de ontwikkeling van Ceramique (veroorzaker).
Antwoord:
Alhoewel het thema
bewoners/belanghebbenden-parkeren en de tariefstelling geen onderwerp vormt van
een BKP maakt het BKP voor Heugemerveld wel gewag van deze optie. Wij achten de
invoering van dit parkeerregime wenselijk teneinde de parkeerdruk in Heugemerveld
vanwege de overloop vanuit Ceramique en Randwyck adequaat te kunnen bestrijden.
Uit de gehouden enquete in de wijk kan worden opgemaakt, dat de belangstelling
voor vergunninghoudersparkeren zeer aanzienlijk is. Wij zijn dan ook voornemens
om op korte termijn dit parkeerregime in (delen van) de wijk op basis van de
behoefte in te voeren.
Met betrekking tot de
tariefstelling voor vergunningparkeren merken wij op dat wij, met begrip voor
de beweegredenen van het verzoek, gehouden zijn aan het heffen van de
parkeerbelasting op basis van de gemeentelijke parkeerverordening. De
verordening biedt geen (al of niet tijdelijke) vrij stellingsmogelijkheden.
Bovendien achten wij een eventuele vrijstellingsregeling praktisch niet
haalbaar vanwege het gelijkheidsbeginsel en precedentwerking gemeentebreed.
Wij houden dus vast aan het laagste tarief ad fl.5,= per maand. Dit tarief
achten wij alleszins acceptabel.
5. Groenstructuur:
Schriftelijke
reacties van Servaassleutel, mevr. B.G. Loomans Baron v. Hövellstraat 26, A.G.
Vlis Baron v. Hövellstraat 58, P.W. Vertommen Min. Aalbersestraat 26 alsmede
diverse mondelinge reacties.
Opmerking:
Het toepassen van
hagen als erfafscheiding van voortuinen wordt deels als wenselijk ervaren maar
dient niet verplicht te worden gesteld.
Antwoord:
Behoud en versterking
van het groene karakter van de buurt blijft voor ons College uitgangspunt bij
de herstructureringsoperatie. Een wezenlijk onderdeel van de groenstructuur
wordt gevormd door de "groene" voortuinen. Dit beeld kan in een
complexmatige woonomgeving en uitgaande van de deels nog aanwezige
oorspronkelijke inrichting een enorme impuls krijgen door het herstellen van de
oorspronkelijke hagenstructuur. Anderzijds onderkennen wij in een bestaande
woonsituatie de geschetste problemen, zowel qua aanleg als beheer en onderhoud.
Alles afwegende
willen wij echter vooralsnog vasthouden aan het richtinggevende uitgangspunt
van hagen als erfafscheiding, waarbij wij echter wel streven naar maatwerk en
draagvlak.
Mede in overleg met
de woningcorporatie stellen wij in dit kader voor, om in aansluiting op de in
uitvoering zijnde herinrichting van het Aalm. Roumenplein e.o. nadere uitwerkingsplannen
op te stellen voor de aanpak en opwaardering van de voortuinen. Door de
woningcorporatie is inmiddels opdracht verstrekt aan het betrokken
landschapsadviesbureau om gezamenlijk met de betrokken bewoners deze
voortuinplannen uit te werken. De resultaten van deze pilot voortuinen willen
wij afwachten alvorens een finaal standpunt omtrent deze materie in te nemen.
Schriftelijke reactie
Servaassleutel, Belangenvereniging Akerpoort-west alsmede enkele mondelinge
opmerkingen.
Opmerking:
Het belang van een
gedegen groenstructuur wordt onderschreven maar men vraagt zorg voor een functionele
inrichting en adequaat beheer en onderhoud door de gemeente.
Antwoord:
De basis voor de
inrichting van het wijkgroen is vastgelegd in het groenstructuurplan voor
Heugemerveld. De uitwerking op micro-niveau dient grotendeels nog plaats te vinden.
Uiteraard geschiedt dit in goed overleg met de buurt. Bij de herinrichting zal
rekening worden gehouden met speelplekken en speelvoorzieningen voor de
verschillende doelgroepen.
Voor het toekomstig
onderhoud zal t.z.t. een groenbeheerplan worden opgesteld.
6. Diversen:
Schriftelijke reactie
van Servaassleutel en inspreekreactie van H. Jamin voorzitter buurtraad.
Opmerking:
Men spreekt de
bezorgdheid uit over de (deels) trage voortgang bij de uitvoering van het
buurtplan.
Antwoord:
Zowel de gemeente als
de woningcorporatie zullen zich maximaal blijven inzetten om de herstructureringsoperatie
conform planning te realiseren. Wij zijn echter eveneens gehouden aan de (soms
lange) publiekrechtelijke procedures, die met name voor de diverse bouwplannen
in dit stadium moeten worden doorlopen.
Schriftelijke reactie
van J.M. Huynen Mgr. Poelsplein 35.
Opmerking:
Vraagtekens worden
geplaatst bij het ontbreken van een gasaansluiting bij de nieuwbouw.
Antwoord:
Ook voor Heugemerveld
streven wij, zeker voor de nieuwbouw naar duurzaamheid.
Naast het
standaard-Dubo pakket dient de nieuwbouw randvoorwaardelijk te voldoen aan het
politiekeurmerk Veilig Wonen. Daarnaast zal daar waar mogelijk worden
overgegaan op duurzaam waterbeheer (infiltratie van hemelwater). Bovendien
zullen in de wijk ondergrondse milieuperrons worden aangelegd. Tot slot zal als
pilot voor Maastricht e.o. v.w.b. ééngezins-woningbouw worden overgegaan op
aanleg van stadsverwarming (WKK-installatie). De centrale warmwater-voorziening
levert een aanzienlijke reductie op t.a.v. de CO2-uitstoot, hetgeen beantwoordt
aan het gemeentelijke milieubeleid.
III. Het bouwplan
voor de Brede School Heugemerveld.
A. Mondelinge
reacties:
Op de mondelinge
reacties is tijdens de inspraakavond inhoudelijk ingegaan. In het inspraakverslag
is de inhoudelijke reactie verwoord. Derhalve achten wij het niet noodzakelijk
deze teksten hier te herhalen.
B. Schriftelijke
reacties:
Opmerking;
Het R.K. Kerkbestuur
H. Johannes brengt naar voren dat het niet tegen de bouw van een nieuwe Brede
School is, mits tenminste een afstand van 7 meter van de gebouwen van de Kerk
en de pastorietuin in acht wordt genomen. Een afstand van 2 meter, zoals nu in het
voorliggende plan, ten opzichte van de huidige pastorie is onaanvaardbaar.
Daarom wordt bezwaar gemaakt tegen de nieuwbouwplannen op de voorgenomen
locatie. Een blinde muur ter hoogte van 7 meter (van de westzijde van de
school) en een gedeelte van de nieuwe speelplaats komt pal te grenzen aan de
pastorie. Dit heeft vergaande consequenties voor het woongenot van de bewoners
van de pastorie ( lichtinval / geen uitzicht / meer privacyverlies/
geluidsoverlast vanaf de speelplaats en dat niet alleen overdag maar zeker ook
's avonds).
Er zal sprake zijn
van een flinke waardevermindering van de pastorie. De gemeente dient dan ook
rekening te houden met een behoorlijke financiële claim voor de
waardevermindering.
Antwoord;
Geconstateerd is dat
het nieuw geprojecteerde gebouw zodanige invoed heeft op de belendende
pastorie dat enkele ruimtes in deze pastorie voor wat betreft de lichtoetreding
niet meer zal vodoen aan de wettelijke eisen. Met het kerkbestuur is inmiddels
overeenstemming bereikt over het oplossen van dit probleem.
Overigens wordt nog
opgemerkt dat de pastorie binnen de geldende bestemming bijzondere doeleinden
als dienstwoning wordt aangemerkt. Tegen deze achtergrond zijn wij van mening
dat er uit stedebouwkundige overwegingen geen onacceptabel situatie ontstaat.
Mocht er als sprake zijn van planschade dan kan daarin worden voorzien uit het
planschadefonds.
Opmerking;
De voorzitter van de
Huurdersvereniging Servaassleutel acht het wenselijk dat er in Heugemerveld
een buurtcentrum in de traditionele zin komt om de leefbaarheid te vergroten; kortom
een buurtcentrum in de geest van het huidige buurtcentrum. De exploitatie dient
geheel of gedeeltelijk door de gemeente te gebeuren. Bedoeld wordt een
voorziening met een gemeenschappelijke ruimte waar buurtbewoners even kunnen
binnenlopen voor een praatje, kop koffie en/of licht alcoholisch drankje, de
mogelijkheid om biljart te spelen, een krant te lezen e.d.
Antwoord;
Zoals tijdens de
avond is uiteengezet kan binnen het concept van de brede school een groot deel
van de activiteiten vanuit de buurt plaatsvinden. Het gebruik moet echter
afgestemd zijn op de openbare status van het schoolgebouw. Para-commerciële
aktiviteiten zijn niet toegestaan. In die zin is dan ook geen sprake van een
traditioneel gemeenschapshuis waar particuliere feestjes kunnen plaatsvinden.
Wel worden voorzieningen getroffen voor de verenigingen als ook voor het houden
van buurtfeesten. Een deel van de door deze inspreker gevraagde functie zou
goed door het buurtcafé kunnen worden opgevangen.
Opmerking;
Zaken van minder
importantie, zoals het in detail voorschrijven van architectuur, tuinen e.d.
worden volledig "dichtgetimmerd" in het BKP, terwijl essentiële zaken
zoals het woonzorg-centrum en de Brede School nog niet zijn uitgewerkt.
Antwoord;
Het BKP bevat
algemene uitgangspunten die bij de diverse deelprojecten in acht dienen te
worden genomen. Voor wat betreft de inhoud hieromtrent wordt verwezen naar de
beantwoording van de opmerkingen t.a.v. het BKP.
Opmerking;
Opgemerkt wordt dat
is vernomen dat over de Brede School overleg heeft plaatsgehad tussen de
gemeente, de gebruikers (KIM, Steps, Buurtraad etc). Deze gebruikers hebben
echter niet teruggekoppeld naar hun achterban. De presentatie op de
buurtinfo-avond was zodanig dat het voorstelbaar is dat dit menigeen is
ontgaan. De huurdersvereniging pleit ervoor dat het plan in de Buurtkrant wordt
gepubliceerd zodat iedere inwoner van Heugemerveld er kennis van kan nemen.
Antwoord;
Wij zeggen toe dat
over de concrete plannen nog communicatie met de buurt zal plaatsvinden
waarbij de gedane suggestie wordt meegewogen.
Opmerking;
B. Loomans merkt op
dat de Brede School alleen maar mag worden gebruikt door verenigingen en niet
door individuele bewoners voor feestjes. Zij begrijpt in dat verband dan ook niet
waarom café Don Bosco geen goedkeuring heeft gekregen om uit te bouwen met een
feestzaal.
Antwoord;
Zie de beantwoording
van de vraag van de heer Wijnants hiervoor. Of een en ander daadwerkelijk een
uitbreiding van het café tot gevolg heeft kan op dit moment niet worden
bevestigd.
IV. Overige reacties:
Opmerking;
J. Huijgen
merkt op dat:
- bij nieuwe woningen voor te weinig
bergruimte wordt gezorgd; per appartement zou in de kelder een ruimte van ten
minste 2,5x3 m beschikbaar moeten zijn;
- is het niet eens met gedwongen elektrisch
koken omdat dit extra investeringskosten vergt en duurder in gebruik is;
- een supermarkt in de buurt is zeer welkom;
- er in de omgeving van de
Heerderdwarsstraat/St. Gerardusweg nog parkeerruimte is;
- een huisarts in de wijk zou prettig zijn;
Antwoord;
- De minimale omvang en situering van
bergruimte bij de diverse woningen is geregeld in de bouwverordening c.q. het
bouwbesluit; Als een bouwaanvraag daaraan voldoet kan de gemeente geen andere
oplossing eisen. Wel wordt in het informele overleg voorafgaand aan de
officiële vergunningsaanvraag getracht zoveel mogelijk naar dit soort
praktische punten te kijken en te optimaliseren;
- koken zie beantwoording BKP
- In het bestemmingsplan is een regeling
opgenomen die het vestigen van een buurtsuper mogelijk maakt.
- De genoemde parkeermogelijkheden liggen te
ver weg om een adequate oplossing voor de parkeerproblematiek te kunnen bieden
- Binnen het bestemmingsplan is het mogelijk
dat een arts zich in het plangebied vestigd. Bovendien is een arts een
zogenaamd "vrij-beroep" Dit wil zeggen dat een arts zich mag vestigen
in een woning waarin hij zelf ook woont.
Opmerking;
Dhr P. Vertommen is
het er niet mee eens dat de bus door de Min. Aalbersestraat rijdt vanwege de
overlast; De bus moet weer door de Min. Talmastraat en de Jhr. Ruijsstraat gaan
rijden.
Antwoord;
Zie beantwoording BKP
Opmerking;
W.Goossens-Cox brengt
naar voren dat de loopafstand naar de bushaltes voor veel oudere mensen te
groot is; Dit zal ook zo zijn t.a.v. het nieuwe Woonzorgcomplex. Ook de
busroute is gevaarlijk. Voorgesteld wordt de route te verleggen vanuit de B.
Van Hövellstraat rechtdoor langs de voorkant van de kerk richting
Woonzorgcomplex. Daar voorzien in bushalte; dan via de A. Arienstraat richting
Bloemenweg en onder de Kennedysingel naar het AZM.
Antwoord;
Zie beantwoording
BKP.
Opmerking;
G. Collier verzoekt
om verwijdering van het fietsrek op het pleintje aan de Bloenenweg en het
verwijderen van niet meer in gebruik zijnde fietsen;
Bovendien constateerd
hij dat de drempels niet voldoen en dat de 30km borden onvoldoende worden
gerespecteerd. Vraagt om gedegen snelheidscontrolen en/of betere drempels dan
wel chicanes.
Antwoord;
Zie beantwoording
BKP.
Evaluatie Overleg ex.
art. 10 BRO.
Schriftelijke reactie
van de Hoofdgroep RGV van de provincie Limburg d.d. 26 september 2000.
Deze reactie was
overwegend positief. Slechts ten aanzien van enkele milieuaspecten zijn
opmerkingen gemaakt.
Bodem
Opmerking
De bodemparagraaf
dient te worden aangepast; Ruimtelijk relevante zaken dienen aangegeven te
worden; De in het bodembeheerplan aangegeven zones dienen op de kaart
ruimtelijke karakteristiek te worden vertaald. Ook dient te worden aangegeven
of en op welke wijze gesaneerd wordt. Ook dient aandacht te worden besteed aan
de nazorg; Is een aanlegvergunningenstelsel nodig. Ook in de exploitatieopzet
dient een en ander tot uitdrukking te worden gebracht.
Antwoord
In overleg met de
provincie is de tekst van de bodemparagraaf aangepast, zodat aan deze opmerking
tegemoet kan worden gekomen.
Opmerking
Aan artikel 3 lid 4
van de voorschriften dient een bepaling te worden toegevoegd waarin wordt
bepaald dat eveneens voor gronden waar middels een vrij stellings- en
wijzigingsbevoegdheid een nieuwe bestemming kan worden gerealiseerd middels
bodemonderzoek moet worden aangetoond dat de bodem, eventueel na het nemen van
sanerende maatregelen, geschikt is voor die nieuwe bestemming: Ook dient te worden toegevoegd dat
voor alle ontwikkelingen het bodembeheerplan het toetsingskader vormt voor het
aspect bodem.
Antwoord
Dit voorschrift zal
dienovereenkomstig worden aangepast.
Geluidhinder.
Opmerking
Voor wat betreft
geluidhinder wordt een voorbehoud gemaakt. Zowel het akoestisch onderzoek
ontbreekt zowel v.w.b. verkeerslawaai als voor spoorweglawaai. De hogere grenswaarden
dienen te zijn verleend voordat de gemeenteraad het bestemmingsplan vastgesteld.
Antwoord
Ook aan deze
opmerkingen zal tegemoet worden gekomen. Het akoestisch onderzoek is gereed. De
toelichting van het bestemmingsplan zal op dit onderdeel worden aangepast. Noodzakelijke
procedures in het kader van de Wet Geluidhinder zullen parallel aan de formele
bestemmingsplanprocedure worden gevolgd.
Inhoudelijk betekent
dit dat de bestemmingsgrens van de bestemming "Uit te werken woondoeleinden"
aan de zijde van de Reinier Nafzgerstraat teruggelegd dient te worden op de
voorgevel van de bestaande te handhaven woningen en dat in de uitwerkingsregels
wordt bepaald dat de nieuw te realiseren woningen langs deze straat akoestisch
gunstig moeten worden ingedeeld en dat de bebouwing praktisch een gesloten wand
moeten vormen waardoor een akoestische afscherming wordt gecreëerd voor de
daarachter gelegen te realiseren woningen.
Aan de Bloemenweg
dient het plan vanuit het aspect spoorweglawaai zodanig te worden aangepast dat
de voorgevel van het nieuw te realiseren bouwblok bestemmingsplanmatig goed wordt
vastgelegd waardoor het overschrijden daarvan richting spoor niet mogelijk wordt.
Economische
uitvoerbaarheid
Opmerking
De economische
uitvoerbaarheid is niet aangetoond.
Antwoord
De paragraaf
maatschappelijke en economische uitvoerbaarheid zal nader geconcretiseerd
worden.
Ambtshalve
overwegingen.
Voor delen van het
Heugemerveld is het voorkeursrecht gemeente gevestigd. Dit voorkeursrecht is op
dit moment gebaseerd op het structuurplan Maastricht 2005. Om dit voorkeursrecht
te kunnen bestendigen dienen de percelen waarop het voorkeursrecht gevestigd is
in het nieuwe bestemmingsplan een andere bestemming te krijgen dan de huidige
functie/bestemming. Het voorkeursrecht gevestigd is op percelen waar een
nieuwe verkeerskundige aansluiting van Heugemerveld op het gebied Ceramique
gepland is en aan de zuidzijde van de Heugemerweg waar stedenbouwkundig wordt
aangesloten op het plan van Herzberger in het Ceramique gebied. Bij de nieuwe
verkeerskundige doorbraken is de nieuwe bestemming in relatie tot de WVG goed
geregeld., namelijk verkeersdoeleinden en gestapelde woningen. Aan de zuidzijde
is thans in het voorontwerp opgenomen dat er max. 45 grondgebonden woningen
gerealiseerd kunnen worden. Dit is niet correct. Ook hier is het de bedoeling
gestapelde woningen te realiseren aan een groen binnenterrein. Het plan dient
op dit onderdeel aangepast te worden. Hierdoor wordt ook voldaan aan eis vanuit
de WVG. De bestaande woningen komen hierdoor onder de vigeur van het
overgangsrecht te vallen. Voorgesteld wordt deze aanpassing door te voeren.
Langs de
Kennedysingel is heel gedetailleerd aangegeven middels de bestemmingen
verkeersdoeleinden en groenvoorzieningen hoe de toekomstige situatie feitelijk
zou moeten gaan worden. Aangezien nog niet exact duidelijk is hoe alle
fietspaden en ontsluitingswegen precies gesitueerd worden en om hierin nog
enige flexibiliteit te hebben wordt voorgesteld de hele zone tussen de bebouwing
van Heugemerveld en de plangrens langs de Kennedysingel te bestemmen tot
verkeersdoeleinden. Binnen deze bestemmingsomschrijving valt ook de functie
groenvoorzieningen.
Ter plaatse van het
te realiseren woon-zorgcomplex is het vanuit flexibiliteitsoverwegingen
wenselijk de bestemmingsgrens in zuidelijke richting te verplaatsen zodanig dat
deze in het verlengde komt te liggen van de voorgevels van de belendende
woonblokken aan de Alfons Ariensstraat.
Ter plaatse van het
voormalig tankstation van USA aan de Bloemenweg is een LPG cirkel van 80 m op
de plankaart opgenomen. Nu de verkoop van LPG ter plaatse is beëindigd kan deze
cirkel vervallen.
Ten slotte dienen er
enkele ondergeschikte aanpassingen plaats te vinden dien meer van redactionele
aard zijn.
Maastricht, 15
november 2000
Dienst
Stadsontwikkeling en Grondzaken.