logo gemMtr klr

 

 

 

 

 

 

Gemeente Maastricht

 

Toelichting

deel uitmakende van het bestemmingsplan

Heugemerveld

 

Bijlage 3

 

Inspraakverslag en advies Hoofdgroep RGV

 

 

 

 

Maastricht,

januari 2001


 

 

 

EVALUATIE INSPRAAK- EN OVERLEGREACTIES HEUGEMERVELD (Bestemmingsplan - Beeldkwaliteitsplan/Groenplan - Bouwplan Brede School)

 

Inleiding

 

Tussen 14 juni 2000 en 20 juli heeft een informatie/inspraakproces plaatsgevonden inzake:

-        het voorontwerp bestemmingsplan Heugemerveld;

-        de concept-beeldkwaliteitsplannen Heugemerveld/Heugemerweg en groenstructuur­plan voor Heugemerveld;

-        Het bouwplan voor de Brede School Heugemerveld.

 

Een rapportage van dit inspraakproces is ongeëvalueerd behandeld tijdens de vergadering van de raadscommissie Stadsontwikkeling en Onderwijs op 29 augustus 2000 in het stadhuis Er zijn omtrent de diverse onderwerpen zowel mondelinge als schriftelijke reacties ingediend. Op de diverse onderdelen zal in deze evaluatie nader worden ingegaan.

 

Omtrent het voorontwerp bestemmingsplan heeft ook het vooroverleg ex. artikel 10 BRO plaatsgevonden. Hieromtrent is alleen de reguliere reactie van de hoofdgroep RGV van de Provincie Limburg ontvangen. Ook hierop zal in deze evaluatie worden ingegaan.

 

Evaluatie Inspraak

 

I. Voorontwerp bestemmingsplan Heugemerveld.

 

A. Mondelinge reacties:

 

Opmerking:

Opgemerkt wordt dat op de functiekaart van Heugemerveld een functie van het gebied Céramique staat ingetekend/ingekleurd en de vraag is waarom dat is gebeurd:

 

Antwoord:

Uit de plangrens zoals die ook op de kaart "ruimtelijke karakteristiek" zoals de bedoelde kaart officieel heet, is ingetekend blijkt dat dit deel inderdaad buiten het plangebied valt De kaart zal op dit onderdeel worden aangepast. Overigens is een deel van de aangegeven gronden in het geldende bestemmingsplan Céramique bestemd tot groen. De overige gronden hebben een bouwbestemming (gemengde doeleinden).

 

B. Schriftelijke reacties:

 

W.E. Wijnants, Paus Leo XIII-plein 48.

 

Opmerking:

Verzocht wordt om, in verband met de bedrijfsvoering en toekomstige uitbreidingsplannen de centrumdoeleinden van het perceel Kardinaal van Rossumplein 53, 6221 SX te laten gelden voor het gehele perceel tot aan de erfscheiding.

Antwoord:

Ofschoon het de bedoeling van het plan is om aan de achterzijde van het perceel een openbare ruimte te creëren zal dit in de praktijk niet betekenen dat particulier eigendom hiervoor in dit geval onteigend zal worden. Derhalve zal het gehele perceel binnen de bestemming centrumdoeleinden worden gebracht.

 

Opmerking:

Verzocht wordt om het pand Paus Leo XIII-plein 48 geregistreerd te laten staan als een woon-/winkelpand.

 

Antwoord:

Geconstateerd is dat in het pand naast de woonfunctie consumentverzorgende ambachte­lijke bedrijfsactiviteiten zijn/worden uitgeoefend. Het is de bedoeling de centrumdoelein­den te concentreren aan het kardinaal van Rossumplein. De bestaande functies in Heugemerveld worden als in dit plan conform het huidige gebruik positief bestemd. Echter gelet op het feit dat het op basis van het geldende bestemmingsplan Akerpoort mogelijk was in het pand een winkel te vestigen zal het nieuwe plan op dit onderdeel worden aangepast en ook de winkelfunctie worden opgenomen.

 

II. Concept-beeldkwaliteitsplannen Heugemerveld/Heugemerweg en groenstructuur­plan voor Heugemerveld;

 

De evaluatie van de inspraak met betrekking tot de conceptbeeld-kwaliteitsplannen Heuge­merveld/Heugemerweg en het groen-structuurplan is voor zowel de mondelinge als schrifte­lijke reacties thematisch van opzet.

 

0. Doel en status van het beeldkwaliteitsplan: 

 

Diverse mondelinge en schriftelijke reacties

 

Opmerking:

Wat is het doel en de status van het BKP en in hoeverre zijn de voorschriften dwingend en handhaafbaar?

 

Antwoord:

Het BKP kan worden gedefinieerd als een samenhangend pakket van intenties, aanbeve­lingen en/of richtlijnen voor het veiligstellen, creëren en/of verbeteren van de Beeldkwali­teit in een bepaald gebied. Het is een op locatie en situatie afgestemd referentiekader voor de stedenbouwkundige en architectonische vormgeving en de na te streven kwaliteit.

Het BKP ontleent haar status aan de koppeling met het bestemmingsplan en de politieke besluitvorming daaromtrent.

In publiekrechtelijke zin vormt het BKP derhalve de leidraad aan de hand waarvan plannen worden getoetst.


Daarnaast wordt met het BKP beoogd, om in brede kring begrip te kweken voor de ruimtelijke kwaliteit van de buurt. Van het BKP dient een dusdanig stimulerende werking uit te gaan, dat behoud en bewaking van de uniforme kwaliteit als de gezamenlij­ke zorg van bewoners, woningcorporatie en gemeente zal worden beschouwd. De integrale kwaliteitszorg kan immers uitsluitend tot stand komen met medewerking van alle betrokkenen. Uit dien hoofde vormt het BKP onderdeel van de koopcontracten van zowel bestaande als nieuwbouwwoningen. Alle beschikbare juridische instrumenten zijn aldus maximaal ingezet.

Het welslagen van de kwaliteitszorg en -bewaking, rekening houdend met de liberalise­ring van de bouwregelgeving, is vervolgens een kwestie van draagvlak en gezamenlijke overtuiging. Mede vanuit dit perspectief blijven wij van mening dat het beeldkwaliteits­plan een onmisbaar instrument is voor de ruimtelijke kwaliteitszorg.

Voor het overige wordt verwezen naar onderstaande inhoudelijke afweging.

 

1. Stedenbouwkundige planopzet: 

 

Schriftelijke reactie Servaassleutel

 

Opmerking:

Het behoud van het vijftiger jaren karakter van de buurt en van het tuinstadconcept wordt onderschreven, maar men acht een groter aantal meergezins- cq. seniorenwoningen gewenst, met name aan de R.Nafzgerstraat en Jonkheer Ruysstraat.

 

Antwoord:

Het BKP heeft als hoofddoelstelling het behoud van het karakter van de buurt. Deze hoofddoelstelling wordt breed gedragen en gewaardeerd, zowel in de buurt als door alle betrokken instanties zoals provincie. Vertaling van dit uitgangspunt naar de geplande fysieke ingrepen kan uitsluitend tot de conclusie leiden, dat de stedenbouwkundige structuur van de wijk conform het oorspronkelijk ontwerp van Dingemans geëerbiedigd moet worden. Dit houdt in dat de vervangende woningbouw in dezelfde typering en overeenkomstige bouwmassa's dient terug te komen. Afwijkingen leiden onherroepelijk tot een harde breuk tussen oud en nieuw met alle gevolgen van dien v.w.b. de vereiste samenhang en integratie in fysiek, sociaal en economisch opzicht.

In het BKP worden overigens geen uitspraken gedaan over de invulling van de bouwblok­ken v.w.b. één- of meergezins woningen. De volkshuisvestelijke uitgangspunten liggen verankerd in het bestemmingsplan en masterplan.

Voor de vervangende nieuwbouw wordt uitgegaan van ca. 100 seniorenappartementen en ca. 200 grondgebonden woningen. V.w.b. de Nafzgerstraat/J.Ruysstraat kunnen de bouwplannen conform de bestemmingsplanvoorschriften worden uitgewerkt in een verdeling 60% grondgebonden en 40% gestapeld. Planinhoudelijk is sprake van zowel een voldoende aanbod aan seniorenappartementen als ook van voldoende flexibiliteit dienaangaande.

Een planaanpassing t.a.v. de verhouding grondgebonden/gestapeld wordt derhalve niet noodzakelijk en niet wenselijk geacht.

 

Schriftelijke reactie Belangenvereniging Akerpoort-west.

 

Opmerking:

Voor de Mgr.Poelsstraat e.o. is op basis van het BKP sprake van een algehele planaanpas­sing, hetgeen in strijd zou zijn met het besluit van de gemeenteraad.

 

Antwoord:

Het BKP is opgezet uitgaande van de bestaande situatie aan de Mgr.Poelsstraat, met inpassing van de bestaande bebouwing. Er is derhalve geen sprake van een algehele planaanpassing voor dit gebied.

In het BKP is daarnaast een ontwikkelingsoptie opgenomen voor het geval, dat de particuliere eigendommen in dit gebied minnelijk verworven kunnen worden. Alsdan ontstaat de mogelijkheid het gebied optimaler te verkavelen waardoor stedenbouwkundig een kwalitatieve verbetering tot stand kan worden gebracht.

Zoals gesteld is deze ontwikkelingsoptie slechts realiseerbaar indien op minnelijke wijze de eigendommen in dit gebied kunnen worden verworven. Vandaar dat deze optie als variant is opgenomen in het BKP en als uitwerkingsbevoegdheid in het bestemmingsplan. Deze benadering doet dan ook geen afbreuk aan het besluit van de Raad.

 

2. Architectuurvoorschriften:

 

Schriftelijke reactie van Servaassleutel en insprekers.

 

Opmerking:

Ondanks het feit dat enige mate van uniformiteit wenselijk wordt geacht wordt het BKP als te gedetailleerd van opzet ervaren, met te weinig ruimte voor architect en bewoners.

 

Antwoord:

Primair merken wij op, dat de architectuurvoorschriften nagenoeg uitsluitend betrekking hebben op de geplande vervangende nieuwbouw. Ook voor de architectonische uitwer­king geldt als uitgangspunt, dat de nieuwbouw zich door de keuze van massa, proportio­nering, kapvorm, materiaalgebruik en detaillering voegt in het karakter van de bestaande wijk. In die zin zijn de voorschriften strikt maar vormen ze naar onze mening geen keurslijf, die de creativiteit van ontwerpers uitsluit. De eerste zichtbare resultaten van de nieuwbouw aan het aalm. Verheggenplein bevestigen ons in onze zienswijze. De voor­schriften leggen evenmin beperkingen op aan het wooncomfort van de nieuwe woningen. De nieuwbouw zal beantwoorden aan de woonwensen van de hedendaagse woonconsu­ment. Daarnaast biedt het BKP voldoende ruimte voor woningaanpassing en -uitbreiding. Wij achten derhalve een aanpassing van het BKP t.a.v. deze aspecten niet noodzakelijk.

Met betrekking tot de bestaande woningvoorraad zijn de architectuurvoorschriften algemener van opzet.

Zoals in het vorenstaande reeds is aangegeven hechten wij groot belang aan het behoud van de karakteristiek en de ruimtelijke kwaliteit van de wijk. Behoud van de beeldbepa­lende elementen in de architectuur is het uitgangspunt in het BKP. Naast algemene architectuurkenmerken als dakvorm en metselwerkdetails zijn voorschriften opgenomen

voor luifels, voordeuren en kozijnen en dakkapellen.

Daarnaast worden aanbevelingen gedaan m.b.t. het gebruik van rolluiken en zonnescher­men, buitenverlichting en eventuele uitbreidingen aan de achterzijde van de woning.

Wij bestrijden derhalve de stelling, dat hiermee de woonwensen van de bewoners worden genegeerd. De woonconsument wordt o.i. voldoende mogelijkheden geboden. Een verdere flexibilisering van de voorschriften achten wij vanuit het geschetste belang niet gewenst.

 

Schriftelijke reactie Belangenvereniging Akerpoort-west

 

Opmerking:

In hoeverre is het BKP dwingend, ook t.a.v. dakkapellen?

 

Antwoord:

Vanwege de grote diversiteit van de architectuur van de historische bebouwing aan de Heugemerweg is voor dit gebied een apart BKP opgesteld.

Als overgangsgebied tussen Ceramique en Heugemerveld wordt in het BKP voor de Heugemerweg een streefbeeld gepresenteerd, die de overgang qua massa en structuur meer in evenwicht brengt. Idealiter zou de bouwhoogte van de bestaande panden uit drie bouwlagen met kap moeten bestaan, e.e.a. met handhaving van de afzonderlijke architec­tuur. Gelet op de eigendomsverhoudingen kan dit streefbeeld niet dwingend worden opgelegd.

De mogelijkheid voor het aanbrengen van dakkapellen aan de straatzijde willen wij positief waarderen. Teneinde het streefbeeld te benaderen geven wij alsdan in overweging om een dakkapel over de volledige breedte van het pand aan te brengen.

 

3. Verkeersmaatregelen:

 

Schriftelijke reacties van Servaassleutel, A.G. v.d.Vlis Baron van Hövellstraat 58 en G.P. Colier Bloemenweg 9.

 

Opmerking:

Men spreekt de zorgen uit over de hoge rijsnelheden, mede als gevolg van de aanpassing van het kruispunt Baron van Hövellstraat-Bloemenweg, alsmede over de mogelijke toename van het sluipverkeer.

 

Antwoord:

Zowel uit stedenbouwkundig oogpunt als uit verkeerskundige overwegingen (het onaantrekkelijk maken van de Bloemenweg voor sluipverkeer) is ervoor gekozen om het betreffende kruispunt te reconstrueren. Aldus ontstaat een heldere wegenstructuur voor de wijk conform het oorspronkelijke stedenbouwkundig ontwerp van Dingemans, met centrale wijkontsluitingswegen (Baron van Hövellstraat/Min. Aalbersestraat/Talmastraat) en woonstraten rondom de pleinen.

De woonstraten worden gelet op het straatprofiel ingericht als éénrichtingstraat met langsparkeren. In de wijkontsluitingsstraten met het bredere profiel blijft tweerichtings­verkeer mogelijk.

Bovendien zal voor de gehele wijk de 30-km-zonering worden ingesteld. Door fysieke inrichting van de entree' s van de wijk zal dit beeld worden benadrukt.

Mede op basis van eerste metingen en vekeerstellingen zijn wij ervan overtuigd, dat wij alsdan erin zullen slagen een verhoudingsgewijs rustig verkeersbeeld te creëren van overwegend wijkgebonden verkeer.

De drempels in de Bloemenweg worden alsnog aangepast.

Schriftelijke reacties P.W. Vertommen Min. Aalbersestraat 26 en W.P.M. Goossens-Cox Min. Aalbersestraat 34.

 

Opmerking:

Voorstellen worden gedaan voor aanpassing van de route voor het openbaar vervoer, mede in relatie tot de toekomstige ouderenhuisvesting in de wijk.

 

Antwoord:

De gedane voorstellen worden in overleg met het vervoersbedrijf serieus onderzocht.

 

4. Parkeren:

 

Schriftelijke reacties van Servaassleutel, L.C. Smulders Aalm .Roumenstraat 6, alsmede diverse mondelinge reacties.

 

Opmerking:

Het verbieden van het voortuinparkeren wordt met gemengde gevoelens ontvangen.

 

Antwoord:

De parkeerproblematiek in Heugemerveld is terug te voeren op een tweetal aspecten. Enerzijds stamt de stedenbouwkundige planopzet uit de vijftiger jaren toen nauwelijks sprake was van autobezit. Daarnaast wordt in toenemende mate door werkers en bezoe­kers van Ceramique en Randwyck in Heugemerveld geparkeerd. Het parkeren vormt derhalve een evident probleem.

Bij het zoeken naar adequate oplossingen van deze problematiek blijft ons College echter primair van mening, dat aan het behoud van het karakter van de buurt als groene wijk (tuinstadconcept) een overwegend belang moet worden toegekend. Vanuit deze afweging wordt het voortuinparkeren niet toelaatbaar geacht.

Bij de herinrichting van de openbare ruimte zal dan ook worden zorggedragen voor parkeervoorzieningen op straat. Voor de bestaande woningvoorraad zal minimaal één parkeerplaats per woning worden aangelegd, met daarnaast parkeervoorzieningen in binnengebieden en aan de rand van de wijk. In nieuwbouwsituaties zal minimaal moeten worden zorggedragen voor de bouw/aanleg van parkeervoorziening op eigen terrein.

Het huidige voortuinparkeren zal worden gedoogd tot na de herinrichting van de betreffende straat. Uiteraard zal bij de herinrichting rekening worden gehouden met de aanleg van inritconstructies bij bestaande danwel vergunde garages.

 

Schriftelijke reacties van Servaassleutel en Belangenvereniging Akerpoort-west.

 

Opmerking:

Vraagtekens worden geplaatst bij de gehanteerde parkeernormen.

 

Antwoord:

De parkeernormen zijn gebaseerd op landelijke richtlijnen en ervaringscijfers. Voor bestaande situaties is een parkeernorm van 1,25 gangbaar. Zoals gesteld dient deze parkeernorm in Heugemerveld in de openbare ruimte te worden ondergebracht. In nieuwbouwsituaties, zeker in de duurdere koop, bestaat de mogelijkheid om parkeren op eigen terrein (gebouwde voorziening) te realiseren, zodat het parkeren in de openbare ruimte kan worden teruggebracht tot 0,5 pp. per woning.

Schriftelijke reactie van Servaassleutel, inspreekreactie van H. Jamin voorzitter buurtraad, alsmede diverse mondelinge reacties.

 

Opmerking:

In het BKP wordt het thema bewoners/belanghebbenden-parkeren niet genoemd. Daarnaast stelt men de tariefstelling van vergunningparkeren ter discussie, mede gelet op de situatie Heugemerweg in relatie tot de ontwikkeling van Ceramique (veroorzaker).

 

Antwoord:

Alhoewel het thema bewoners/belanghebbenden-parkeren en de tariefstelling geen onderwerp vormt van een BKP maakt het BKP voor Heugemerveld wel gewag van deze optie. Wij achten de invoering van dit parkeerregime wenselijk teneinde de parkeerdruk in Heugemerveld vanwege de overloop vanuit Ceramique en Randwyck adequaat te kunnen bestrijden. Uit de gehouden enquete in de wijk kan worden opgemaakt, dat de belangstelling voor vergunninghoudersparkeren zeer aanzienlijk is. Wij zijn dan ook voornemens om op korte termijn dit parkeerregime in (delen van) de wijk op basis van de behoefte in te voeren.

Met betrekking tot de tariefstelling voor vergunningparkeren merken wij op dat wij, met begrip voor de beweegredenen van het verzoek, gehouden zijn aan het heffen van de parkeerbelasting op basis van de gemeentelijke parkeerverordening. De verordening biedt geen (al of niet tijdelijke) vrij stellingsmogelijkheden. Bovendien achten wij een eventuele vrijstellingsregeling praktisch niet haalbaar vanwege het gelijkheidsbeginsel en prece­dentwerking gemeentebreed. Wij houden dus vast aan het laagste tarief ad fl.5,= per maand. Dit tarief achten wij alleszins acceptabel.

 

5. Groenstructuur:

 

Schriftelijke reacties van Servaassleutel, mevr. B.G. Loomans Baron v. Hövellstraat 26, A.G. Vlis Baron v. Hövellstraat 58, P.W. Vertommen Min. Aalbersestraat 26 alsmede diverse mondelinge reacties.

 

Opmerking:

Het toepassen van hagen als erfafscheiding van voortuinen wordt deels als wenselijk ervaren maar dient niet verplicht te worden gesteld.

 

Antwoord:

Behoud en versterking van het groene karakter van de buurt blijft voor ons College uitgangspunt bij de herstructureringsoperatie. Een wezenlijk onderdeel van de groenstructuur wordt gevormd door de "groene" voortuinen. Dit beeld kan in een complexmatige woonomgeving en uitgaande van de deels nog aanwezige oorspronkelijke inrichting een enorme impuls krijgen door het herstellen van de oorspronkelijke hagenstructuur. Anderzijds onderkennen wij in een bestaande woonsituatie de geschetste problemen, zowel qua aanleg als beheer en onderhoud.

Alles afwegende willen wij echter vooralsnog vasthouden aan het richtinggevende uitgangspunt van hagen als erfafscheiding, waarbij wij echter wel streven naar maatwerk en draagvlak.

Mede in overleg met de woningcorporatie stellen wij in dit kader voor, om in aansluiting op de in uitvoering zijnde herinrichting van het Aalm. Roumenplein e.o. nadere uitwer­kingsplannen op te stellen voor de aanpak en opwaardering van de voortuinen. Door de woningcorporatie is inmiddels opdracht verstrekt aan het betrokken landschapsadviesbu­reau om gezamenlijk met de betrokken bewoners deze voortuinplannen uit te werken. De resultaten van deze pilot voortuinen willen wij afwachten alvorens een finaal standpunt omtrent deze materie in te nemen.

Schriftelijke reactie Servaassleutel, Belangenvereniging Akerpoort-west alsmede enkele mondelinge opmerkingen.

 

Opmerking:

Het belang van een gedegen groenstructuur wordt onderschreven maar men vraagt zorg voor een functionele inrichting en adequaat beheer en onderhoud door de gemeente.

 

Antwoord:

De basis voor de inrichting van het wijkgroen is vastgelegd in het groenstructuurplan voor Heugemerveld. De uitwerking op micro-niveau dient grotendeels nog plaats te vinden. Uiteraard geschiedt dit in goed overleg met de buurt. Bij de herinrichting zal rekening worden gehouden met speelplekken en speelvoorzieningen voor de verschillen­de doelgroepen.

Voor het toekomstig onderhoud zal t.z.t. een groenbeheerplan worden opgesteld.

 

6. Diversen:

 

Schriftelijke reactie van Servaassleutel en inspreekreactie van H. Jamin voorzitter buurtraad.

 

Opmerking:

Men spreekt de bezorgdheid uit over de (deels) trage voortgang bij de uitvoering van het buurtplan.

 

Antwoord:

Zowel de gemeente als de woningcorporatie zullen zich maximaal blijven inzetten om de herstructureringsoperatie conform planning te realiseren. Wij zijn echter eveneens gehouden aan de (soms lange) publiekrechtelijke procedures, die met name voor de diverse bouwplannen in dit stadium moeten worden doorlopen.

 

Schriftelijke reactie van J.M. Huynen Mgr. Poelsplein 35.

 

Opmerking:

Vraagtekens worden geplaatst bij het ontbreken van een gasaansluiting bij de nieuwbouw.

 

Antwoord:

Ook voor Heugemerveld streven wij, zeker voor de nieuwbouw naar duurzaamheid.

Naast het standaard-Dubo pakket dient de nieuwbouw randvoorwaardelijk te voldoen aan het politiekeurmerk Veilig Wonen. Daarnaast zal daar waar mogelijk worden overgegaan op duurzaam waterbeheer (infiltratie van hemelwater). Bovendien zullen in de wijk ondergrondse milieuperrons worden aangelegd. Tot slot zal als pilot voor Maastricht e.o. v.w.b. ééngezins-woningbouw worden overgegaan op aanleg van stadsverwarming (WKK-installatie). De centrale warmwater-voorziening levert een aanzienlijke reductie op t.a.v. de CO2-uitstoot, hetgeen beantwoordt aan het gemeentelijke milieubeleid.

 

III. Het bouwplan voor de Brede School Heugemerveld.

 

A. Mondelinge reacties:

 

Op de mondelinge reacties is tijdens de inspraakavond inhoudelijk ingegaan. In het inspraak­verslag is de inhoudelijke reactie verwoord. Derhalve achten wij het niet noodzakelijk deze teksten hier te herhalen.

 

B. Schriftelijke reacties:

 

Opmerking;

Het R.K. Kerkbestuur H. Johannes brengt naar voren dat het niet tegen de bouw van een nieuwe Brede School is, mits tenminste een afstand van 7 meter van de gebouwen van de Kerk en de pastorietuin in acht wordt genomen. Een afstand van 2 meter, zoals nu in het voorliggende plan, ten opzichte van de huidige pastorie is onaanvaardbaar. Daarom wordt bezwaar gemaakt tegen de nieuwbouwplannen op de voorgenomen locatie. Een blinde muur ter hoogte van 7 meter (van de westzijde van de school) en een gedeelte van de nieuwe speelplaats komt pal te grenzen aan de pastorie. Dit heeft vergaande consequenties voor het woongenot van de bewoners van de pastorie ( lichtinval / geen uitzicht / meer privacyverlies/ geluidsoverlast vanaf de speelplaats en dat niet alleen overdag maar zeker ook 's avonds).

Er zal sprake zijn van een flinke waardevermindering van de pastorie. De gemeente dient dan ook rekening te houden met een behoorlijke financiële claim voor de waardevermindering.

 

Antwoord;

Geconstateerd is dat het nieuw geprojecteerde gebouw zodanige invoed heeft op de belenden­de pastorie dat enkele ruimtes in deze pastorie voor wat betreft de lichtoetreding niet meer zal vodoen aan de wettelijke eisen. Met het kerkbestuur is inmiddels overeenstemming bereikt over het oplossen van dit probleem.

Overigens wordt nog opgemerkt dat de pastorie binnen de geldende bestemming bijzondere doeleinden als dienstwoning wordt aangemerkt. Tegen deze achtergrond zijn wij van mening dat er uit stedebouwkundige overwegingen geen onacceptabel situatie ontstaat. Mocht er als sprake zijn van planschade dan kan daarin worden voorzien uit het planschadefonds.

 

Opmerking;

De voorzitter van de Huurdersvereniging Servaassleutel acht het wenselijk dat er in Heuge­merveld een buurtcentrum in de traditionele zin komt om de leefbaarheid te vergroten; kortom een buurtcentrum in de geest van het huidige buurtcentrum. De exploitatie dient geheel of gedeeltelijk door de gemeente te gebeuren. Bedoeld wordt een voorziening met een gemeenschappelijke ruimte waar buurtbewoners even kunnen binnenlopen voor een praatje, kop koffie en/of licht alcoholisch drankje, de mogelijkheid om biljart te spelen, een krant te lezen e.d.

 

Antwoord;

Zoals tijdens de avond is uiteengezet kan binnen het concept van de brede school een groot deel van de activiteiten vanuit de buurt plaatsvinden. Het gebruik moet echter afgestemd zijn op de openbare status van het schoolgebouw. Para-commerciële aktiviteiten zijn niet toe­gestaan. In die zin is dan ook geen sprake van een traditioneel gemeenschapshuis waar particuliere feestjes kunnen plaatsvinden. Wel worden voorzieningen getroffen voor de verenigingen als ook voor het houden van buurtfeesten. Een deel van de door deze inspreker gevraagde functie zou goed door het buurtcafé kunnen worden opgevangen.

 

Opmerking;

Zaken van minder importantie, zoals het in detail voorschrijven van architectuur, tuinen e.d. worden volledig "dichtgetimmerd" in het BKP, terwijl essentiële zaken zoals het woonzorg-centrum en de Brede School nog niet zijn uitgewerkt.

 

Antwoord;

Het BKP bevat algemene uitgangspunten die bij de diverse deelprojecten in acht dienen te worden genomen. Voor wat betreft de inhoud hieromtrent wordt verwezen naar de beant­woording van de opmerkingen t.a.v. het BKP.

 

Opmerking;

Opgemerkt wordt dat is vernomen dat over de Brede School overleg heeft plaatsgehad tussen de gemeente, de gebruikers (KIM, Steps, Buurtraad etc). Deze gebruikers hebben echter niet teruggekoppeld naar hun achterban. De presentatie op de buurtinfo-avond was zodanig dat het voorstelbaar is dat dit menigeen is ontgaan. De huurdersvereniging pleit ervoor dat het plan in de Buurtkrant wordt gepubliceerd zodat iedere inwoner van Heugemerveld er kennis van kan nemen.

 

Antwoord;

Wij zeggen toe dat over de concrete plannen nog communicatie met de buurt zal plaatsvin­den waarbij de gedane suggestie wordt meegewogen.

 

Opmerking;

B. Loomans merkt op dat de Brede School alleen maar mag worden gebruikt door vereni­gingen en niet door individuele bewoners voor feestjes. Zij begrijpt in dat verband dan ook niet waarom café Don Bosco geen goedkeuring heeft gekregen om uit te bouwen met een feestzaal.

 

Antwoord;

Zie de beantwoording van de vraag van de heer Wijnants hiervoor. Of een en ander daadwer­kelijk een uitbreiding van het café tot gevolg heeft kan op dit moment niet worden bevestigd.

 

IV. Overige reacties:

 

Opmerking;

 

J. Huijgen merkt op dat:

-    bij nieuwe woningen voor te weinig bergruimte wordt gezorgd; per appartement zou in de kelder een ruimte van ten minste 2,5x3 m beschikbaar moeten zijn;

-    is het niet eens met gedwongen elektrisch koken omdat dit extra investeringskosten vergt en duurder in gebruik is;

-    een supermarkt in de buurt is zeer welkom;

-    er in de omgeving van de Heerderdwarsstraat/St. Gerardusweg nog parkeerruimte is;

-    een huisarts in de wijk zou prettig zijn;

 

Antwoord;

-    De minimale omvang en situering van bergruimte bij de diverse woningen is geregeld in de bouwverordening c.q. het bouwbesluit; Als een bouwaanvraag daaraan voldoet kan de gemeente geen andere oplossing eisen. Wel wordt in het informele overleg voorafgaand aan de officiële vergunningsaanvraag getracht zoveel mogelijk naar dit soort praktische punten te kijken en te optimaliseren;

-    koken zie beantwoording BKP

-    In het bestemmingsplan is een regeling opgenomen die het vestigen van een buurtsuper mogelijk maakt.

-    De genoemde parkeermogelijkheden liggen te ver weg om een adequate oplossing voor de parkeerproblematiek te kunnen bieden

-    Binnen het bestemmingsplan is het mogelijk dat een arts zich in het plangebied vestigd. Bovendien is een arts een zogenaamd "vrij-beroep" Dit wil zeggen dat een arts zich mag vestigen in een woning waarin hij zelf ook woont.

 

Opmerking;

Dhr P. Vertommen is het er niet mee eens dat de bus door de Min. Aalbersestraat rijdt vanwege de overlast; De bus moet weer door de Min. Talmastraat en de Jhr. Ruijsstraat gaan rijden.

 

Antwoord;

Zie beantwoording BKP

 

Opmerking;

W.Goossens-Cox brengt naar voren dat de loopafstand naar de bushaltes voor veel oudere mensen te groot is; Dit zal ook zo zijn t.a.v. het nieuwe Woonzorgcomplex. Ook de busroute is gevaarlijk. Voorgesteld wordt de route te verleggen vanuit de B. Van Hövellstraat recht­door langs de voorkant van de kerk richting Woonzorgcomplex. Daar voorzien in bushalte; dan via de A. Arienstraat richting Bloemenweg en onder de Kennedysingel naar het AZM.

 

Antwoord;

Zie beantwoording BKP.

 

Opmerking;

G. Collier verzoekt om verwijdering van het fietsrek op het pleintje aan de Bloenenweg en het verwijderen van niet meer in gebruik zijnde fietsen;

Bovendien constateerd hij dat de drempels niet voldoen en dat de 30km borden onvoldoende worden gerespecteerd. Vraagt om gedegen snelheidscontrolen en/of betere drempels dan wel chicanes.

 

Antwoord;

Zie beantwoording BKP.

 

Evaluatie Overleg ex. art. 10 BRO.

 

Schriftelijke reactie van de Hoofdgroep RGV van de provincie Limburg d.d. 26 september 2000.

 

Deze reactie was overwegend positief. Slechts ten aanzien van enkele milieuaspecten zijn opmerkingen gemaakt.

 

Bodem

 

Opmerking

De bodemparagraaf dient te worden aangepast; Ruimtelijk relevante zaken dienen aangege­ven te worden; De in het bodembeheerplan aangegeven zones dienen op de kaart ruimtelijke karakteristiek te worden vertaald. Ook dient te worden aangegeven of en op welke wijze gesaneerd wordt. Ook dient aandacht te worden besteed aan de nazorg; Is een aanlegvergun­ningenstelsel nodig. Ook in de exploitatieopzet dient een en ander tot uitdrukking te worden gebracht.

 

Antwoord

In overleg met de provincie is de tekst van de bodemparagraaf aangepast, zodat aan deze opmerking tegemoet kan worden gekomen.

 

Opmerking

Aan artikel 3 lid 4 van de voorschriften dient een bepaling te worden toegevoegd waarin wordt bepaald dat eveneens voor gronden waar middels een vrij stellings- en wijzigingsbe­voegdheid een nieuwe bestemming kan worden gerealiseerd middels bodemonderzoek moet worden aangetoond dat de bodem, eventueel na het nemen van sanerende maatregelen, geschikt is voor die nieuwe  bestemming: Ook dient te worden toegevoegd dat voor alle ontwikkelingen het bodembeheerplan het toetsingskader vormt voor het aspect bodem.

 

Antwoord

Dit voorschrift zal dienovereenkomstig worden aangepast.

 

Geluidhinder.

 

Opmerking

Voor wat betreft geluidhinder wordt een voorbehoud gemaakt. Zowel het akoestisch onderzoek ontbreekt zowel v.w.b. verkeerslawaai als voor spoorweglawaai. De hogere grenswaarden dienen te zijn verleend voordat de gemeenteraad het bestemmingsplan vastgesteld.

 

Antwoord

Ook aan deze opmerkingen zal tegemoet worden gekomen. Het akoestisch onderzoek is gereed. De toelichting van het bestemmingsplan zal op dit onderdeel worden aangepast. Noodzakelijke procedures in het kader van de Wet Geluidhinder zullen parallel aan de formele bestemmingsplanprocedure worden gevolgd.

Inhoudelijk betekent dit dat de bestemmingsgrens van de bestemming "Uit te werken woondoeleinden" aan de zijde van de Reinier Nafzgerstraat teruggelegd dient te worden op de voorgevel van de bestaande te handhaven woningen en dat in de uitwerkingsregels wordt bepaald dat de nieuw te realiseren woningen langs deze straat akoestisch gunstig moeten worden ingedeeld en dat de bebouwing praktisch een gesloten wand moeten vormen waardoor een akoestische afscherming wordt gecreëerd voor de daarachter gelegen te realiseren woningen.

Aan de Bloemenweg dient het plan vanuit het aspect spoorweglawaai zodanig te worden aangepast dat de voorgevel van het nieuw te realiseren bouwblok bestemmingsplanmatig goed wordt vastgelegd waardoor het overschrijden daarvan richting spoor niet mogelijk wordt.

 

Economische uitvoerbaarheid

 

Opmerking

De economische uitvoerbaarheid is niet aangetoond.

 

Antwoord

De paragraaf maatschappelijke en economische uitvoerbaarheid zal nader geconcretiseerd worden.

 

Ambtshalve overwegingen.

 

Voor delen van het Heugemerveld is het voorkeursrecht gemeente gevestigd. Dit voorkeursrecht is op dit moment gebaseerd op het structuurplan Maastricht 2005. Om dit voorkeurs­recht te kunnen bestendigen dienen de percelen waarop het voorkeursrecht gevestigd is in het nieuwe bestemmingsplan een andere bestemming te krijgen dan de huidige func­tie/bestemming. Het voorkeursrecht gevestigd is op percelen waar een nieuwe verkeerskundi­ge aansluiting van Heugemerveld op het gebied Ceramique gepland is en aan de zuidzijde van de Heugemerweg waar stedenbouwkundig wordt aangesloten op het plan van Herzberger in het Ceramique gebied. Bij de nieuwe verkeerskundige doorbraken is de nieuwe bestem­ming in relatie tot de WVG goed geregeld., namelijk verkeersdoeleinden en gestapelde woningen. Aan de zuidzijde is thans in het voorontwerp opgenomen dat er max. 45 grondge­bonden woningen gerealiseerd kunnen worden. Dit is niet correct. Ook hier is het de bedoeling gestapelde woningen te realiseren aan een groen binnenterrein. Het plan dient op dit onderdeel aangepast te worden. Hierdoor wordt ook voldaan aan eis vanuit de WVG. De bestaande woningen komen hierdoor onder de vigeur van het overgangsrecht te vallen. Voorgesteld wordt deze aanpassing door te voeren.

 

Langs de Kennedysingel is heel gedetailleerd aangegeven middels de bestemmingen verkeersdoeleinden en groenvoorzieningen hoe de toekomstige situatie feitelijk zou moeten gaan worden. Aangezien nog niet exact duidelijk is hoe alle fietspaden en ontsluitingswegen precies gesitueerd worden en om hierin nog enige flexibiliteit te hebben wordt voorgesteld de hele zone tussen de bebouwing van Heugemerveld en de plangrens langs de Kennedysingel te bestemmen tot verkeersdoeleinden. Binnen deze bestemmingsomschrijving valt ook de functie groenvoorzieningen.

 

Ter plaatse van het te realiseren woon-zorgcomplex is het vanuit flexibiliteitsoverwegingen wenselijk de bestemmingsgrens in zuidelijke richting te verplaatsen zodanig dat deze in het verlengde komt te liggen van de voorgevels van de belendende woonblokken aan de Alfons Ariensstraat.

 

Ter plaatse van het voormalig tankstation van USA aan de Bloemenweg is een LPG cirkel van 80 m op de plankaart opgenomen. Nu de verkoop van LPG ter plaatse is beëindigd kan deze cirkel vervallen.

 

Ten slotte dienen er enkele ondergeschikte aanpassingen plaats te vinden dien meer van redactionele aard zijn.

 

 

Maastricht, 15 november 2000

Dienst Stadsontwikkeling en Grondzaken.