Toelichting
herziening uitwerking bestemmingsplan Wyckerpoort
(Achter de Koepelkerk).
1. Inleiding
Voorgenomen is de
bouw van 14 aanleunwoningen en 11 vrije sector woningen aan de Koepelstraat
(Beter Wonen/Ruyters).
De gronden waar de bouwplannen
zijn geprojecteerd, zijn gelegen in het reeds uitgewerkte bestemmingsplan
Wyckerpoort (Achter de Koepelkerk) en hebben de bestemming
"woondoeleinden, aaneengesloten met een maximale goothoogte van 7 meter en
de erfbestemming, waar de goothoogte van de bebouwing maximaal 4 meter mag
bedragen".
De door de
Welstandscommissie goedgekeurde bouwplannen zijn in strijd met genoemde
uitwerkingsplan gezien het feit dat:
- de goothoogten worden overschreden;
- de aanleunwoningen in gestapelde vorm
worden gerealiseerd;
- de voor- en achtergevelrooilijn zijn
verlegd;
- er op de bestemmingen groenvoorzieningen
en verkeersdoeleinden woonbebouwing wordt gerealiseerd;
- door de aanwezige hoogteverschillen van
het terrein dient i.v.m. het realiseren van bebouwing de omschrijving van de in
artikel 1 onder o = peil gewijzigd te worden.
De door de
Welstandscommissie goedgekeurde bouwplantekeningen zijn uitgangspunt geweest
voor de herziening van het uitwerkingsplan. Dit leidt eveneens tot de
aanpassing van de plankaart tussen de bestaande bebouwing op de hoek
Oranjeplein en Koepelstraat en de nieuwe bebouwing waar een onbebouwd gedeelte
is voorzien en het verleggen van de achtergevelrooilijn van de vrije
sectorwoningen.
De
bouwplannen voldoen aan de uitwerkingsregels zoals deze in de voorschriften
van het bestemmingsplan Wyckerpoort zijn bepaald en welke onherroepelijk zijn.
Uit stedebouwkundig
oogpunt sluit de bebouwing aan en is er samenhang met de reeds bestaande
omliggende bebouwing.
2. Bestemmingsplan
Zoals
hierboven is gesteld is het bestemmingsplan Wyckerpoort uitgewerkt voor een
groter gebied dan het gebied van de bouwplannen. Blijkens de Wet op de
Ruimtelijke Ordening is het mogelijk, dat, indien de bestemming nog niet
verwerkelijkt is, het uitwerkingsplan herzien kan worden op dezelfde wijze, als
waarop zij tot stand is gebracht (artikel 11 WRO lid 7).
3.
Milieu.
Bodem.
Ten behoeve van
onderhavige bouwplannen zijn er bodemonderzoeken verricht. Hieruit blijkt, dat de
gronden verontreinigd zijn en dat het terrein gesaneerd dient te worden.
Hiervoor dient een saneringsplan te worden opgemaakt. Dit is thans opgesteld.
Er is overeenstemming
met de Provincie over de wijze van saneren.
Geluid.
Onderscheid dient te
worden gemaakt in wegverkeerslawaai en spoorweglawaai.
- met betrekking tot het wegverkeerslawaai
zij opgemerkt dat de autoweg (A2), de Heerderweg en Scharnerweg zône-plichtige
wegen zijn op grond van de Wet Geluidhinder. Gezien de afscherming door de
reeds bestaande bebouwing aan bovengenoemde wegen zal de geluidsbelasting
lager zijn dan de voorkeursgrenswaarde (50 dbA).
- met
betrekking tot het spoorweglawaai zij opgemerkt, dat het bouwplan ligt in de
zone van de spoorlijn Eijsden - Eindhoven. De daadwerkelijke geluidsbelasting
ten aanzien van spoorweglawaai is door de afschermende bebouwing lager dan de
voorkeursgrenswaarde.
Externe veiligheid.
Onderscheid dient te
worden gemaakt in individueel risico en een groepsrisico.
- met betrekking tot het individueel risico
zij opgemerkt, dat de locatie waar het bouwplan is gesitueerd, is gelegen
buiten de 10-8 contour externe veiligheid, zoals deze is bepaald
voor de rangeeractiviteiten op het N.S. emplacement. Derhalve geeft dit geen
belemmeringen voor het onderhavige bouwplan.
- met betrekking tot het groepsrisico zij
opgemerkt, dat het onderhavige plan ten opzichte van het oorspronkelijke
bestemmingsplan geen signifikante toename van woningen/bewoners met zich
meebrengt. Met andere woorden het kan worden beschouwd als een zogenaamde
bestaande situatie, en derhalve worden er geen normen overschreden.
Milieuhinderlijke
bedrijven in omgeving.
In de omgeving zijn een aantal
milieuvergunningsplichtige bedrijven aanwezig. Uitgaande van het feit dat alle
bedrijven voldoen aan de thans geldende milieu-eisen betekenen deze bedrijven
geen belemmering voor onderhavige plannen. De realisatie van de bouwplannen
betekent eveneens geen verzwaring van de milieu-eisen voor de aanwezige
bedrijven.
4. Verkeer.
De ontsluiting respectievelijk het
parkeren zal deels aan de voorzijde (Koepelstraat) en deels aan de binnenterreinzijde
(Oranjeplein) gerealiseerd worden. Er wordt voldaan aan de parkeernormen.
5. Inspraak.
Bij de herziening van
het uitwerkingsplan dient er inspraak gehouden te worden. Er heeft een
schriftelijke inspraakronde plaatsgevonden. Belanghebbenden zijn van 12 april
tot 27 april 1995 in de gelegenheid gesteld om in het kader van de inspraak van
de herziening van het uitwerkingsplan/bouwplannen te reageren. Er zijn geen
inspraakreacties ingediend.
Het verslag is ter
behandeling voorgelegd aan de raadscommissie Stedelijke inrichting en Milieu in
zijn vergadering van 8 mei 1995.
6. Juridische
regeling.
Concreet houdt de
herziening van het uitwerkingsplan in:
1a. wijziging van de plankaart S 178 A2 d.d. 25
februari 1988 in S 2844 A2
d.d. 22 maart 1995 bestaande uit het wijzigen van de goothoogtes, bebouwingsgrenzen, subbestemmingen en nadere aanwijzingen, zoals hieronder verder wordt verwoord:
- het wijzigen van de bestemming
"W(a)7 in de bestemmingen W(a) 9-2,5 en Ws9 en E(o)";
- het wijzigen van de bestemming "E4
in de bestemmingen E(o) en E3(n)";
- het wijzigen van de bestemming "G in
de bestemming Vb";
2. wijziging
van de voorschriften en wel:
- artikel
1 sub o:
peil: het niveau van het
hoogste punt van de rijbaan ter plaatse het
bouwperceel, tenzij de hoogte van het maaiveld ter plaatse voor het te realiseren bouwwerk meer dan 1 meter boven of beneden het hoogste punt van de rijbaan ter plaatse het bouwperceel is gelegen, dan geldt de hoogte van het maaiveld;
- toevoegen bij artikel 12 een 5e lid:
op de gronden met de nadere aanwijzing (n) mag ten behoeve van de in lid 2 bedoelde gebouwen en andere bouwwerken 100% van de gronden met de bestemming erf worden bebouwd, met dien verstande, dat voor ieder woonperceel 1 stallingsruimte voor een auto gerealiseerd cq. gehandhaafd wordt.