Artikel 4 Beschrijving
in hoofdlijnen voor de bestemming centrumgebied (Markt-Maasproject)
Voor de tot centrumgebied bestemde gronden worden, met inachtneming van
de aanwijzingen die op de kaart functionele en ruimtelijke karakteristiek zijn
opgenomen, de volgende doelen nagestreefd:
A. Ruimtelijke
en verkeerskundige aspecten
1. De Marktwand moet worden afgebouwd.
2. De inrichting en de verblijfswaarde
alsmede, aan de Maaszijde, de situering van de Gubbelstraat moet worden
verbeterd resp. verhoogd, als gevolg waarvan de parkeergarage alsmede het
hoekpand Gubbelstraat-Van Hasseltkade dienen te verdwijnen.
3. Er dient een goede openbaar
vervoersbediening van het project te worden gecreëerd. De openbaar vervoersas
zal van de huidige Stadhuisstraat worden verlegd naar de Gubbelstraat.
Laatstgenoemde straat zal tevens als
verbindingsroute gaan fungeren voor langzaam verkeer vanuit de Wilhelminabrug
naar de Markt en zal tevens toegankelijk zijn voor laad- en losverkeer. Het
overige autoverkeer zal in de Gubbelstraat worden geweerd.
4. Aan de Maaszijde is een goede aansluiting
van de nieuw te realiseren rooilijn op de bestaande rooilijnen van de Van
Hasseltkade en de Kesselskade noodzakelijk.
5. Ter dimensionering van het ruimtevolume van
de op de kaart functionele en ruimtelijke karakteristiek als geprojecteerde bebouwing aangegeven
gronden geldt een maximale bouwhoogte van 6 bouwlagen voor het gebied dat wordt
begrensd door de Markt, de Gubbelstraat, de Maasboulevard en de Hoenderstraat
en maximaal 4 bouwlagen voor het gebied ten noorden van de Gubbelstraat,
met dien verstande dat op de laatstgenoemde locatie de bouwhoogte niet meer dan
17,00 m. mag bedragen, het realiseren van een kap niet is toegestaan en de
achtergevel(s) van de ter plaatse op te richten gebouwen in de van de weg afgekeerde
perceelsgrens moeten worden opgericht.
De op de kaart functionele en ruimtelijke
karakteristiek aangeduide rooilijnen mogen niet met gebouwen worden
overschreden.
6. Van de binnen deze bestemming opgenomen
monumentale panden dient de historische structuur gehandhaafd te blijven.
7. Binnen de bestemming dient een ondergrondse
parkeergarage te worden gerealiseerd ten behoeve van circa 1150
parkeerplaatsen, met een rechtstreekse voetgangerstoegang tot het project en
met de in- en uitrit aan de zijde van de Maasboulevard. In de ondergrondse
parkeergarage zal tevens een expeditievoorziening worden gesitueerd ten behoeve
van de bevoorrading. De hoogte van de ondergrondse parkeergarage bedraagt
maximaal 14,00 m.
8. De locatie dient vanaf de Muntstraat toegankelijk
te zijn. Daarnaast kan een toegang worden gecreëerd vanaf de Kleine Gracht.
9. De locatie is gelegen binnen een gebied met
grote historische waarde. Een archeologisch bodemonderzoek zal dan ook moeten
plaatsvinden.
B. Functionele
aspecten
1. Binnen deze bestemming is een
functiemenging, met inbegrip van niet-winkelgebonden horeca, bij recht
toegestaan, met uitzondering van de op de kaart functionele en ruimtelijke
karakteristiek met de lijn aangegeven
zone (noordzijde Hoenderstraat).
2. Voor de op de kaart functionele en
ruimtelijke karakteristiek met de lijn aangegeven
zone (noordzijde Hoenderstraat) geldt primair het handhaven c.q. bevorderen van
de multifunctionaliteit en het bevorderen van het publiekgerichte karakter, de kwaliteit,
de levendigheid en het functioneren van de onder deze bestemming begrepen
gronden.
Voorts zijn in deze zone hotels/pensions niet
rechtstreeks toegestaan en zijn winkelgebonden horeca, cafés,
fast-foodbedrijven en restaurants in het geheel niet toegestaan.
3. Binnen de bestaande bebouwing dient de
hoofdfunctie op de begane grond overwegend publiekgericht te zijn.
Publiekgerichte functies in het souterrain zijn binnen de gehele bestemming
toegestaan. Voor de verdiepingen geldt binnen de bestaande bebouwing het behoud
en het zo mogelijk versterken van de woonfunctie. Zulks brengt met zich mee dat
zoveel mogelijk gestreefd wordt naar het creëren van aparte opgangen voor de
woningen die op de verdiepingen aanwezig zijn dan wel worden ingebracht.
Bestaande opgangen dienen in ieder geval gehandhaafd te worden.
4. De totale capaciteit van de locatie ten
zuiden van de Gubbelstraat (uitgezonderd de bestaande bebouwing), zowel
bovengronds als ondergronds, is maximaal 35.000 m2 b.v.o.
Deze capaciteit wordt in principe als, volgt verdeeld:
- winkels en horeca 18.000 m2 b.v.o.
- gemeentelijke huisvesting 17.000 m2 b.v.o.
35.000 m2 b.v.o.
Wonen is op deze gronden (uitgezonderd de bestaande
bebouwing) uitgesloten.
5. Op de verdiepingen aan de noordzijde van de
Gubbelstraat is alleen wonen toegestaan.
6. Binnen deze bestemming zijn niet
toegestaan:
- bedrijven, niet zijnde publiekverzorgende
ambachtelijke bedrijven;
- automaten-/speelhallen;
- seks- en/of pornobedrijven;
- discotheken/dancings;
- smartshops;
- coffeeshops.