logo gemMtr klrArtikel 4         Beschrijving in hoofdlijnen voor de bestemming centrumgebied (Markt-Maasproject)

 

Voor de tot centrumgebied bestemde gronden worden, met inachtneming van de aanwijzingen die op de kaart functionele en ruimtelijke karakteristiek zijn opgenomen, de volgende doelen nagestreefd:

 

A.      Ruimtelijke en verkeerskundige aspecten

 

1.      De Marktwand moet worden afgebouwd.

 

2.      De inrichting en de verblijfswaarde alsmede, aan de Maaszijde, de situering van de Gubbelstraat moet worden verbeterd resp. verhoogd, als gevolg waarvan de parkeergarage alsmede het hoekpand Gubbelstraat-Van Hasseltkade dienen te verdwijnen.

 

3.      Er dient een goede openbaar vervoersbediening van het project te worden gecreëerd. De openbaar vervoersas zal van de huidige Stadhuisstraat worden verlegd naar de Gubbelstraat.

Laatstgenoemde straat zal tevens als verbindingsroute gaan fungeren voor langzaam verkeer vanuit de Wilhelminabrug naar de Markt en zal tevens toegankelijk zijn voor laad- en losverkeer. Het overige autoverkeer zal in de Gubbelstraat worden geweerd.

 

4.      Aan de Maaszijde is een goede aansluiting van de nieuw te realiseren rooilijn op de bestaande rooilijnen van de Van Hasseltkade en de Kesselskade noodzakelijk.

 

5.      Ter dimensionering van het ruimtevolume van de op de kaart functionele en ruimtelijke karakteristiek als geprojecteerde bebouwing aangegeven gronden geldt een maximale bouwhoogte van 6 bouwlagen voor het gebied dat wordt begrensd door de Markt, de Gubbelstraat, de Maasboulevard en de Hoenderstraat en maximaal 4 bouwlagen voor het gebied ten noorden van de Gubbelstraat, met dien verstande dat op de laatstgenoemde locatie de bouwhoogte niet meer dan 17,00 m. mag bedragen, het realiseren van een kap niet is toegestaan en de achtergevel(s) van de ter plaatse op te richten gebouwen in de van de weg afgekeerde perceelsgrens moeten worden opgericht.

De op de kaart functionele en ruimtelijke karakteristiek aangeduide rooilijnen mogen niet met gebouwen worden overschreden.

 

6.      Van de binnen deze bestemming opgenomen monumentale panden dient de historische structuur gehandhaafd te blijven.

 

7.      Binnen de bestemming dient een ondergrondse parkeergarage te worden gerealiseerd ten behoeve van circa 1150 parkeerplaatsen, met een rechtstreekse voetgangerstoegang tot het project en met de in- en uitrit aan de zijde van de Maasboulevard. In de ondergrondse parkeergarage zal tevens een expeditievoorziening worden gesitueerd ten behoeve van de bevoorrading. De hoogte van de ondergrondse parkeergarage bedraagt maximaal 14,00 m.

 

8.      De locatie dient vanaf de Muntstraat toegankelijk te zijn. Daarnaast kan een toegang worden gecreëerd vanaf de Kleine Gracht.

 

9.      De locatie is gelegen binnen een gebied met grote historische waarde. Een archeologisch bodemonderzoek zal dan ook moeten plaatsvinden.

 

B.      Functionele aspecten

 

1.      Binnen deze bestemming is een functiemenging, met inbegrip van niet-winkelgebonden horeca, bij recht toegestaan, met uitzondering van de op de kaart functionele en ruimtelijke karakteristiek met de lijn  aangegeven zone (noordzijde Hoenderstraat).

 

2.      Voor de op de kaart functionele en ruimtelijke karakteristiek met de lijn  aangegeven zone (noordzijde Hoenderstraat) geldt primair het handhaven c.q. bevorderen van de multifunctionaliteit en het bevorderen van het publiekgerichte karakter, de kwaliteit, de levendigheid en het functioneren van de onder deze bestemming begrepen gronden.

Voorts zijn in deze zone hotels/pensions niet rechtstreeks toegestaan en zijn winkelgebonden horeca, cafés, fast-foodbedrijven en restaurants in het geheel niet toegestaan.

 

3.      Binnen de bestaande bebouwing dient de hoofdfunctie op de begane grond overwegend publiekgericht te zijn. Publiekgerichte functies in het souterrain zijn binnen de gehele bestemming toegestaan. Voor de verdiepingen geldt binnen de bestaande bebouwing het behoud en het zo mogelijk versterken van de woonfunctie. Zulks brengt met zich mee dat zoveel mogelijk gestreefd wordt naar het creëren van aparte opgangen voor de woningen die op de verdiepingen aanwezig zijn dan wel worden ingebracht. Bestaande opgangen dienen in ieder geval gehandhaafd te worden.

 

4.      De totale capaciteit van de locatie ten zuiden van de Gubbelstraat (uitgezonderd de bestaande bebouwing), zowel bovengronds als ondergronds, is maximaal 35.000 m2 b.v.o.

Deze capaciteit wordt in principe als, volgt verdeeld:

-        winkels en horeca                     18.000 m2 b.v.o.

-        gemeentelijke huisvesting       17.000 m2 b.v.o.

 


35.000 m2 b.v.o.

 

Wonen is op deze gronden (uitgezonderd de bestaande bebouwing) uitgesloten.

 

5.      Op de verdiepingen aan de noordzijde van de Gubbelstraat is alleen wonen toegestaan.

 

6.      Binnen deze bestemming zijn niet toegestaan:   

-        bedrijven, niet zijnde publiekverzorgende ambachtelijke bedrijven;

-        automaten-/speelhallen;

-        seks- en/of pornobedrijven;

-        discotheken/dancings;

-        smartshops;

-        coffeeshops.