logo gemMtr klrArtikel 5         Beschrijving in hoofdlijnen voor de bestemming verkeers- en recreatiegebied (project Maasoevers)

 

Voor de tot verkeers- en recreatiegebied bestemde gronden wordt gestreefd naar het herinrichten van de Maasboulevard en de Maasoevers op een zodanige wijze dat daardoor de relatie van de binnenstad met de Maas wordt verbeterd c.q. wordt hersteld en de verblijfs- en belevingswaarde wordt versterkt c.q. vergroot.

 

Als uitwerking van deze hoofddoelstelling worden de volgende doelen nagestreefd:

 

A.      Ruimtelijke en verkeerskundige aspecten     

 

1.      De voetgangersverbindingen c.q. looproutes tussen stad en rivier en de mogelijkheden om de Maas over te steken zullen worden verbeterd.

 

2.      De relatie tussen de stad en het omringende landschap moet worden verbeterd door het aanleggen van looproutes langs de rivieroever, zowel stroomopwaarts als stroomafwaarts. Door de combinatie van deze verbindingen moet een gesloten voetgangerscircuit ontstaan.

Additionele voorzieningen, zoals kiosken en paviljoens - tot een maximum van 8 - en zitgelegenheden, zijn mogelijk, voor zover zij niet binnen de begrenzing van het stroomvoerend winterbed worden gerealiseerd. De directe toegankelijkheid van de rivier zal worden verbeterd door de aanleg van contactpunten, zoals lage wandelsteigers en verlaagde oeverplaatsen.

 

3.      Ter bevordering van de doorgaande functie van de Maasboulevard alsmede ter versterking van de verblijfskwaliteit van de westelijke Maasoever en de relatie tussen de Maas en de binnenstad dient de Maasboulevard te worden ondertunnelt tussen het Bat en de Kleine Gracht.

Essentiële aspecten hierbij zijn de continuïteit van de Maaspromenade en het verbeteren van de aanlanding van de Wilhelminabrug.

 

4.      Als gevolg van de ondertunneling van de Maasboulevard zal het maaiveld ter plaatse van de aanlanding van de Wilhelminabrug hoger worden. De Wilhelminabrug zal iets zakken ten behoeve van de aansluiting op dit nieuwe maaiveld, waarbij Burgemeester en Wethouders het advies zullen inwinnen van de hoofdingenieur-directeur van Rijkswaterstaat Directie Limburg.

 

5.      Er wordt gestreefd naar het voor autoverkeer opheffen van de verbinding tussen Wilhelminabrug en Markt. Hiertoe wordt de Gubbelstraat ontoegankelijk voor autoverkeer, met uitzondering van laad- en losverkeer.

De nieuwe openbaar vervoersas zal het openbare busverkeer vanaf de Wilhelminabrug via de Gubbelstraat naar de Markt leiden.

 

6.      Er zullen veilige, goede fietsroutes worden gerealiseerd, welke worden doorgetrokken naar de aangrenzende buitengebieden.

 

B.      Functionele aspecten

Indien op de betreffende gronden gebouwen worden gerealiseerd dienen deze gebouwen een horeca- en/of toeristisch-recreatieve functie te krijgen.