Artikel 5 Beschrijving
in hoofdlijnen voor de bestemming verkeers- en recreatiegebied (project
Maasoevers)
Voor de tot verkeers- en recreatiegebied bestemde gronden wordt
gestreefd naar het herinrichten van de Maasboulevard en de Maasoevers op een
zodanige wijze dat daardoor de relatie van de binnenstad met de Maas wordt
verbeterd c.q. wordt hersteld en de verblijfs- en belevingswaarde wordt
versterkt c.q. vergroot.
Als uitwerking van deze hoofddoelstelling worden de volgende doelen
nagestreefd:
A. Ruimtelijke
en verkeerskundige aspecten
1. De voetgangersverbindingen c.q. looproutes
tussen stad en rivier en de mogelijkheden om de Maas over te steken zullen
worden verbeterd.
2. De relatie tussen de stad en het omringende
landschap moet worden verbeterd door het aanleggen van looproutes langs de
rivieroever, zowel stroomopwaarts als stroomafwaarts. Door de combinatie van
deze verbindingen moet een gesloten voetgangerscircuit ontstaan.
Additionele voorzieningen, zoals kiosken en
paviljoens - tot een maximum van 8 - en zitgelegenheden, zijn mogelijk, voor
zover zij niet binnen de begrenzing van het stroomvoerend winterbed worden
gerealiseerd. De directe toegankelijkheid van de rivier zal worden verbeterd
door de aanleg van contactpunten, zoals lage wandelsteigers en verlaagde
oeverplaatsen.
3. Ter bevordering van de doorgaande functie
van de Maasboulevard alsmede ter versterking van de verblijfskwaliteit van de
westelijke Maasoever en de relatie tussen de Maas en de binnenstad dient
de Maasboulevard te worden ondertunnelt tussen het Bat en de Kleine Gracht.
Essentiële aspecten hierbij zijn de continuïteit
van de Maaspromenade en het verbeteren van de aanlanding van de Wilhelminabrug.
4. Als gevolg van de ondertunneling van de
Maasboulevard zal het maaiveld ter plaatse van de aanlanding van de
Wilhelminabrug hoger worden. De Wilhelminabrug zal iets zakken ten behoeve van
de aansluiting op dit nieuwe maaiveld, waarbij Burgemeester en Wethouders het
advies zullen inwinnen van de hoofdingenieur-directeur van Rijkswaterstaat
Directie Limburg.
5. Er wordt gestreefd naar het voor
autoverkeer opheffen van de verbinding tussen Wilhelminabrug en Markt. Hiertoe
wordt de Gubbelstraat ontoegankelijk voor autoverkeer, met uitzondering van
laad- en losverkeer.
De nieuwe openbaar vervoersas zal het openbare
busverkeer vanaf de Wilhelminabrug via de Gubbelstraat naar de Markt leiden.
6. Er zullen veilige, goede fietsroutes worden
gerealiseerd, welke worden doorgetrokken naar de aangrenzende buitengebieden.
B. Functionele
aspecten
Indien op de betreffende gronden gebouwen worden gerealiseerd
dienen deze gebouwen een horeca- en/of toeristisch-recreatieve functie te
krijgen.