Toelichtende beschrijving behorende
bij het uitbreidingsplan in onderdelen:
Rijksweg
no. 75.
I. Doel van het plan.
Het plan omvat in de eerste plaats de gronden, welke benodigd zullen zijn
voor de realisatie van de geprojecteerde Rijksweg No.75. Het tracé van deze weg
is in hoofdzaak bepaald door de Rijkswaterstaat.
Aangezien echter deze weg over een lengte van bijna 2 km. kruisingsvrij
zal moeten zijn en bijgevolg een duidelijke scheidingslijn zal gaan vormen
tussen de beide stadsdelen ten oosten van het spoorwegemplacement, bleek een
bestudering van de ingrijpende verkeersprojecties in groter verband absoluut
noodzakelijk.
Het gebied waarover bedoeld uitbreidingsplan zich uitstrekt omvat
derhalve ook de direct bij het wegtracé aansluitende gronden. Tevens werd van
deze gelegenheid gebruik gemaakt om de bestemming van enkele andere terreinen,
waarvoor in het kader van het uitbreidingsplan in hoofdzaak reeds een bepaalde
bestemming was vastgelegd, nader in onderdelen te regelen. Daarbij kon tevens
de nodige aandacht worden geschonken aan de verdere uitbouw c.q. afbouw van
de in dit gebied liggende parochies.
II. De bestemmingen der gronden.
A. Verkeersbestemmingen.
1. De traverse van Rijksweg 75.
Het tracé van de Rijksweg no.75, vastgesteld door
de Rijkswaterstaat, voorziet binnen de grenzen van de gemeente Maastricht
in een vervanging van de oude Rijksweg
(Meerssenerweg), welke laatste moest worden vervangen aangezien:
1. deze weg door het doorgaand en het voor
Maastricht bestemde verkeer reeds thans zwaar is overbelast en mogelijkheden
ontbreken om het tracé aan de toenemende behoeften van het verkeer aan to
passen;
2. de vele kruisingen en uitmondingen van woonstraten
- vooral binnen de gemeente Maastricht - handhaving van het bestaande tracé om
verkeerstechnische redenen onaanvaardbaar maken;
3. de bestaande verbindingen en aanhakingen
van bedoelde weg met de beide andere nationale wegen, welke in de gemeente
Maastricht samenkomen, n.l. de Rijksweg no.78 (Maastricht ‑ Vaals) en
Rijksweg no.79 (Maastricht - Eysden), geenszins aan moderne eisen voldoen.
De verbinding van de ontworpen weg met de stad is
verkregen door de projectie van 2 verkeerspleinen.
Het noordelijke verkeersplein, gelegen ton oosten
van het viaduct voorziet in een verbinding van de Dr. Schaepmanstraat met de
Viaductweg, welke de Meerssenerweg à niveau zal kruisen.
Deze laatste weg blijft in het intercommunale
verkeersnet een belangrijke functie vervullen, n.l. de verbinding van
Maastricht met Meerssen en Valkenburg.
Door middel van het noordelijke verkeersplein wordt
de nieuw ontworpen verkeersweg verbonden met de Wilhelminabrug. Bij de inrichting
van het verkeersplein is rekening gehouden met de mogelijke realisatie van een
onderdoorgang van de ontworpen Rijksweg, indien dit in verband met de
ontwikkeling van het verkeer noodzakelijk mocht blijken.
Het zuidelijke verkeersplein is gelegen ten zuiden
van de bestaande weg Maastricht - Vaals en vormt derhalve een samenkomst van
de drie Rijkswegen in hot oosten van de gemeente.
Het verkeersplein is zodanig geprojecteerd, dat te
zijner tijd een verbinding wordt verkregen van bedoelde Rijkswegen met do in
het uitbreidingsplan in hoofdzaak geprojecteerde zuidelijke Maasoeververbinding.
De verbinding van de Rijkswegen no.75 en 79 (de
internationale noord-zuid-verbinding) komt tot stand door een kruisingsvrije
doorgang onder het ontworpen verkeersplein.
2. Overige verkeersbestemmingen.
Teneinde de nadelige consequenties van de ontworpen
kruisingsvrije Rijksweg no.75 zoveel mogelijk te beperken zijn op een drietal
plaatsen voetgangerstunnels ontworpen, n.l. tussen het Burgemeestersplein en
het Old Hickoryplein, in het verlengde van de Voltastraat en in het verlengde
van de Frankenstraat. Op deze plaatsen kon, althans voorlopig, worden volstaan
met een voetgangerstunnel.
In hot profiel van de aansluitende wegen, te weten
de Voltastraat en haar verlengde deel aan de westzijde van de Rijksweg is de
mogelijkheid opengelaten voor de aanleg van een tunnel voor het
motorvoertuigenverkeer, indien de ontwikkeling van het verkeer zulks
noodzakelijk of wenselijk mocht maken.
Een dergelijke oplossing was echter voor de
Scharnerweg, welke de nu enig overblijvende verbindingsweg is geworden tussen
de stadsdelen ten oosten en ton westen van de Rijksweg en die tevens nog een
belangrijke functie vervult in het intercommunale verkeer, niet mogelijk.
Derhalve werd de Rijksweg onder de bestaande Scharnerweg doorgevoerd.
Van deze gelegenheid is tevens gebruik gemaakt om
de terreinen ten noorden van de Heerderweg, aan welke terreinen reeds eerder de
bestemming "gebouwen voor bijzondere doeleinden" was gegeven, nader
te ontsluiten en op een logische wijze te verbinden met het ontworpen
interlocale verkeersschema, welke verbinding werd verkregen door aansluiting op
het ontworpen zuidelijke verkeersplein. Tenslotte zij nog vermeld, dat het
gedeelte van de Heerderweg vanaf het geprojecteerde zuidelijke verkeersplein tot
aan de Scharnerweg zijn betekenis voor het doorgaande en het intercommunale
verkeer zal gaan verliezen en alleen nog betekenis zal hebben voor het
stadsverkeer.
3. Woningbouw.
Teneinde een bij het profiel van de ontworpen
autosnelweg passende vormgeving te bereiken, zijn langs de parallelwegen, waar
de bouw van woningen mogelijk en wenselijk was, hoofdzakelijk étagewoningen
geprojecteerd. Dit geldt eveneens voor de bebouwing, die aan de verschillende
in het plan opgenomen pleinen werd geprojecteerd. Een afwisseling tussen hoog-
en laagbouw is nagestreefd ten oosten van de ontworpen weg door de projectie
van een aantal ééngezinswoningen. Aan de Viaductweg, welke thans via de
Wilhelminabrug de verbinding vormt tussen de Rijksweg en de city en die later
door de realisatie van de in het hoofdzakenplan ontworpen noorderbrug nog meer
het karakter van een autosnelweg zal verkrijgen, zijn eveneens étagewoningen
geprojecteerd. Ze zijn bereikbaar via het wegennet van de parochies ten
noorden en ten zuiden van de Viaductweg.
Aan de oostzijde van het noordelijke verkeersplein
is als een stedebouwkundig accent een flatgebouw geprojecteerd van 6
verdiepingen, waarvan de ruimten op de begane grond gebezigd kunnen worden voor
administratieve, sociale of economische doeleinden.
Voor wat de bestemming betreft van de
bebouwingsstrook ter beëindiging van de bebouwing langs de Rijksweg,
geprojecteerd in het verlengde van de Voltastraat is gedacht aan vestiging op
de begane grond van een consultatiebureau voor het Limburgse Groene Kruis. Van
de étagewoningen, geprojecteerd als noordelijke afsluiting van het
Koningsplein, is de begane grond gedacht als een transparante laag, waarvan de
ruimten worden gereserveerd voor café's, restaurants e.d.
Het plan omvat voorts enkele projecties voor
gebouwen, die stedebouwkundige accenten zullen kunnen vormen, zoals de
sterflat in het zuidelijk gedeelte van het Oranjeplein en een flat in 6
woonlagen op de hoek van de Heerderweg en de ontworpen autosnelweg.
De gronden, begrensd door de Attilaweg, de Heerder
Groenweg en een gedeelte van de geprojecteerde verbindingsweg tussen de Koning
Clovisstraat en do ten zuiden van do Scharnerweg gelegen bebouwing, zijn
bestemd om te worden bebouwd met eengezinshuizen, gedeeltelijk gecombineerd met
winkels en/of kleine bedrijven.
De totale capaciteit van het plan bedraagt ca.866
woningen, waarvan de differentiatie als volgt is becijferd:
Aard der woningen |
Hoogbouw |
Eenge- zinshuizen |
Totaal |
|||
flats |
etage-woningen |
Absoluut |
In % van
het totaal |
|||
Arbeiderswoningen |
-- |
-- |
10 |
10 |
1,2 |
|
Middenst.woningen |
72 |
674 |
110 |
856 |
98,8 |
|
Totaal |
absoluut |
72 |
674 |
120 |
866 |
|
in % |
8,3 |
77,8 |
13,9 |
100,0 |
100,0 |
De projectie van een overwegend aantal flats en
stagewoningen hangt ten nauwste samen met de stedebouwkundige proporties, die
in het voorliggende plan in echt moeten worden genomen, In aanmerking is te
nemen, dat in de parochies, waarin de bebouwing is ontworpen (de parochie
Wijkerveld vormt een uitzondering), zeer weinig flats of stagewoningen
voorkomen, zodat het toelaatbare aantal woningen in hoogbouw niet zal worden
overschreden.
Het behoeft geen betoog, dat ook de sociale
differentiatie in de bebouwing van dit gebied in hoge mate door de structuur
van het plan wordt bepaald.
Dat er in het gehele plan slechts een tiental
arbeiderswoningen voorkomen heeft echter geen nadelige gevolgen voor do
sociale structuur in de verschillende bij het plan betrokken parochies,
aangezien deze overwegend bestaan uit woningen voor arbeiders of de kleine
middenstand. Wat de parochie Wijkerveld betreft, kan worden opgemerkt, dat deze
na de realisatie van het plan vrijwel geheel zal zijn afgebouwd. In totaal zal
de parochie dan ruim 1000 woningen omvatten, waarvan de differentiatie als
volgt kan worden aangegeven.
Aard der woningen |
Eengezins- huizen |
Etage- woningen |
Totaal |
Arbeiderswoningen |
485 |
-- |
485 |
Middenstandswoningen |
108 |
417 |
525 |
Totaal |
493 |
417 |
1010 |
Het aantal inwoners van de parochie Wijkerveld zal
derhalve na voltooiing van het plan ongeveer 4500 bedragen, met welk aantal de
nagestreefde omvang van deze parochie zal zijn bereikt.
4. Gebouwen voor bijzondere doeleinden.
Voor bijzondere doeleinden zijn gereserveerd;
a. een terrein ten zuid - westen van het
noordelijk verkeersplein; dit terrein is bestemd voor de te bouwen pater
Fortisschool;
b. een terrein ten zuiden van het Old
Hickoryplein ten behoeve van de te bouwen kerk in de parochie Wijkerveld;
c. een tweetal terreinen ten noorden van het
Koningsplein, waarvan het meest noordelijke bestemd is voor de bouw van een
gebouw voor het bedrijf der posterijen en het zuidelijke voor de bouw van een
R.K. H.B.S.;
d. een drietal terreinen ten zuiden van de
Regentesselaan en de Attilaweg, waarvan het meest oostelijke bestemd is voor de
bouw van een technische school en het westelijke is gedacht voor de eventuele
bouw van een gemeentelijke H.B.S. en gymnasium; het meest zuidelijke terrein
heeft voorlopig nog geen nadere bestemming verkregen.
5. Industrie.
De in het plan gelegen terreinen, welke eigendom
zijn van de bestaande industrieën, zijn bestemd tot industrieterrein, teneinde
de bestaande bedrijven de nodige uitbreidingsmogelijkheden to bieden. Dit
betreft hier de terreinen, gelegen aan de Meerssenerweg en een gedeelte van de
terreinen ten zuiden van de Heerderweg (Mockveld). De overige terreinen in het
Mockveld zijn bestemd voor lichtere industrie. Langs gedeelten van de
Heerderweg, Rijksweg no.75 en de weg naar de zuidelijke Maasoeververbinding
zijn bebouwingsstroken geprojecteerd, waarbij de zich
daar te vestigen bedrijven, uit
stedebouwkundig-esthetische overwegingen aan verzwaarde welstandseisen zullen
moeten voldoen.