logo gemMtr klrToelichtende beschrijving behorende bij het uitbreidingsplan in onderdelen:

 

Rijksweg no. 75.

 

 

 

I.          Doel van het plan.

 

Het plan omvat in de eerste plaats de gronden, welke benodigd zul­len zijn voor de realisatie van de geprojecteerde Rijksweg No.75. Het tracé van deze weg is in hoofdzaak bepaald door de Rijkswater­staat.

Aangezien echter deze weg over een lengte van bijna 2 km. krui­singsvrij zal moeten zijn en bijgevolg een duidelijke scheidings­lijn zal gaan vormen tussen de beide stadsdelen ten oosten van het spoorwegemplacement, bleek een bestudering van de ingrijpende verkeersprojecties in groter verband absoluut noodzakelijk.

Het gebied waarover bedoeld uitbreidingsplan zich uitstrekt om­vat derhalve ook de direct bij het wegtracé aansluitende gronden. Tevens werd van deze gelegenheid gebruik gemaakt om de bestemming van enkele andere terreinen, waarvoor in het kader van het uit­breidingsplan in hoofdzaak reeds een bepaalde bestemming was vast­gelegd, nader in onderdelen te regelen. Daarbij kon tevens de no­dige aandacht worden geschonken aan de verdere uitbouw c.q. af­bouw van de in dit gebied liggende parochies.

 

 

II.         De bestemmingen der gronden.

 

A.      Verkeersbestemmingen.

 

1.      De traverse van Rijksweg 75.

 

Het tracé van de Rijksweg no.75, vastgesteld door de Rijkswater­staat, voorziet binnen de grenzen van de gemeente Maastricht

in een vervanging van de oude Rijksweg (Meerssenerweg), welke laatste moest worden vervangen aangezien:

1.      deze weg door het doorgaand en het voor Maastricht bestemde verkeer reeds thans zwaar is overbelast en mogelijkheden ont­breken om het tracé aan de toenemende behoeften van het ver­keer aan to passen;

2.      de vele kruisingen en uitmondingen van woonstraten - vooral binnen de gemeente Maastricht - handhaving van het bestaande tracé om verkeerstechnische redenen onaanvaardbaar maken;

3.      de bestaande verbindingen en aanhakingen van bedoelde weg met de beide andere nationale wegen, welke in de gemeente Maastricht samenkomen, n.l. de Rijksweg no.78 (Maastricht ‑ Vaals) en Rijksweg no.79 (Maastricht - Eysden), geenszins aan moderne eisen voldoen.

De verbinding van de ontworpen weg met de stad is verkregen door de projectie van 2 verkeerspleinen.

Het noordelijke verkeersplein, gelegen ton oosten van het viaduct voorziet in een verbinding van de Dr. Schaepmanstraat met de Viaduct­weg, welke de Meerssenerweg à niveau zal kruisen.

Deze laatste weg blijft in het intercommunale verkeersnet een be­langrijke functie vervullen, n.l. de verbinding van Maastricht met Meerssen en Valkenburg.

Door middel van het noordelijke verkeersplein wordt de nieuw ont­worpen verkeersweg verbonden met de Wilhelminabrug. Bij de inrich­ting van het verkeersplein is rekening gehouden met de mogelijke realisatie van een onderdoorgang van de ontworpen Rijksweg, indien dit in verband met de ontwikkeling van het verkeer noodzakelijk mocht blijken.

Het zuidelijke verkeersplein is gelegen ten zuiden van de bestaan­de weg Maastricht - Vaals en vormt derhalve een samenkomst van de drie Rijkswegen in hot oosten van de gemeente.

Het verkeersplein is zodanig geprojecteerd, dat te zijner tijd een verbinding wordt verkregen van bedoelde Rijkswegen met do in het uitbreidingsplan in hoofdzaak geprojecteerde zuidelijke Maasoever­verbinding.

De verbinding van de Rijkswegen no.75 en 79 (de internationale noord-zuid-verbinding) komt tot stand door een kruisingsvrije door­gang onder het ontworpen verkeersplein.

 

2.      Overige verkeersbestemmingen.

 

Teneinde de nadelige consequenties van de ontworpen kruisingsvrije Rijksweg no.75 zoveel mogelijk te beperken zijn op een drietal plaatsen voetgangerstunnels ontworpen, n.l. tussen het Burgemeesters­plein en het Old Hickoryplein, in het verlengde van de Voltastraat en in het verlengde van de Frankenstraat. Op deze plaatsen kon, al­thans voorlopig, worden volstaan met een voetgangerstunnel.

In hot profiel van de aansluitende wegen, te weten de Voltastraat en haar verlengde deel aan de westzijde van de Rijksweg is de moge­lijkheid opengelaten voor de aanleg van een tunnel voor het motorvoertuigenverkeer, indien de ontwikkeling van het verkeer zulks noodzakelijk of wenselijk mocht maken.

Een dergelijke oplossing was echter voor de Scharnerweg, welke de nu enig overblijvende verbindingsweg is geworden tussen de stads­delen ten oosten en ton westen van de Rijksweg en die tevens nog een belangrijke functie vervult in het intercommunale verkeer, niet mogelijk. Derhalve werd de Rijksweg onder de bestaande Schar­nerweg doorgevoerd.

Van deze gelegenheid is tevens gebruik gemaakt om de terreinen ten noorden van de Heerderweg, aan welke terreinen reeds eerder de be­stemming "gebouwen voor bijzondere doeleinden" was gegeven, nader te ontsluiten en op een logische wijze te verbinden met het ontwor­pen interlocale verkeersschema, welke verbinding werd verkregen door aansluiting op het ontworpen zuidelijke verkeersplein. Tenslot­te zij nog vermeld, dat het gedeelte van de Heerderweg vanaf het ge­projecteerde zuidelijke verkeersplein tot aan de Scharnerweg zijn betekenis voor het doorgaande en het intercommunale verkeer zal gaan verliezen en alleen nog betekenis zal hebben voor het stadsverkeer.

 

3.      Woningbouw.

 

Teneinde een bij het profiel van de ontworpen autosnelweg passende vormgeving te bereiken, zijn langs de parallelwegen, waar de bouw van woningen mogelijk en wenselijk was, hoofdzakelijk étagewoningen geprojecteerd. Dit geldt eveneens voor de bebouwing, die aan de ver­schillende in het plan opgenomen pleinen werd geprojecteerd. Een af­wisseling tussen hoog- en laagbouw is nagestreefd ten oosten van de ontworpen weg door de projectie van een aantal ééngezinswoningen. Aan de Viaductweg, welke thans via de Wilhelminabrug de verbinding vormt tussen de Rijksweg en de city en die later door de realisatie van de in het hoofdzakenplan ontworpen noorderbrug nog meer het ka­rakter van een autosnelweg zal verkrijgen, zijn eveneens étagewonin­gen geprojecteerd. Ze zijn bereikbaar via het wegennet van de paro­chies ten noorden en ten zuiden van de Viaductweg.

Aan de oostzijde van het noordelijke verkeersplein is als een stede­bouwkundig accent een flatgebouw geprojecteerd van 6 verdiepingen, waarvan de ruimten op de begane grond gebezigd kunnen worden voor administratieve, sociale of economische doeleinden.

Voor wat de bestemming betreft van de bebouwingsstrook ter beëindi­ging van de bebouwing langs de Rijksweg, geprojecteerd in het ver­lengde van de Voltastraat is gedacht aan vestiging op de begane grond van een consultatiebureau voor het Limburgse Groene Kruis. Van de étagewoningen, geprojecteerd als noordelijke afsluiting van het Koningsplein, is de begane grond gedacht als een transparante laag, waarvan de ruimten worden gereserveerd voor café's, restau­rants e.d.

Het plan omvat voorts enkele projecties voor gebouwen, die stedebouw­kundige accenten zullen kunnen vormen, zoals de sterflat in het zuidelijk gedeelte van het Oranjeplein en een flat in 6 woonlagen op de hoek van de Heerderweg en de ontworpen autosnelweg.

De gronden, begrensd door de Attilaweg, de Heerder Groenweg en een gedeelte van de geprojecteerde verbindingsweg tussen de Koning Clo­visstraat en do ten zuiden van do Scharnerweg gelegen bebouwing, zijn bestemd om te worden bebouwd met eengezinshuizen, gedeeltelijk gecom­bineerd met winkels en/of kleine bedrijven.

De totale capaciteit van het plan bedraagt ca.866 woningen, waarvan de differentiatie als volgt is becijferd:

 

 

Aard der woningen

Hoogbouw

Eenge-

zins­huizen

Totaal

flats

etage-woningen

Absoluut

In % van het totaal

Arbeiderswoningen

--

--

10

10

1,2

Middenst.woningen

72

674

110

856

98,8

Totaal

absoluut

72

674

120

866

 

in         %

8,3

77,8

13,9

100,0

100,0

 

 

 

De projectie van een overwegend aantal flats en stagewoningen hangt ten nauwste samen met de stedebouwkundige proporties, die in het voorliggende plan in echt moeten worden genomen, In aanmerking is te nemen, dat in de parochies, waarin de bebouwing is ontworpen (de pa­rochie Wijkerveld vormt een uitzondering), zeer weinig flats of stage­woningen voorkomen, zodat het toelaatbare aantal woningen in hoogbouw niet zal worden overschreden.

Het behoeft geen betoog, dat ook de sociale differentiatie in de be­bouwing van dit gebied in hoge mate door de structuur van het plan wordt bepaald.

Dat er in het gehele plan slechts een tiental arbeiderswoningen voor­komen heeft echter geen nadelige gevolgen voor do sociale structuur in de verschillende bij het plan betrokken parochies, aangezien deze over­wegend bestaan uit woningen voor arbeiders of de kleine middenstand. Wat de parochie Wijkerveld betreft, kan worden opgemerkt, dat deze na de realisatie van het plan vrijwel geheel zal zijn afgebouwd. In to­taal zal de parochie dan ruim 1000 woningen omvatten, waarvan de dif­ferentiatie als volgt kan worden aangegeven.

 

 

Aard der woningen

Eengezins-

huizen

Etage-

woningen

Totaal

Arbeiderswoningen

485

--

485

Middenstandswoningen

108

417

525

Totaal

493

417

1010

 

 

Het aantal inwoners van de parochie Wijkerveld zal derhalve na voltooi­ing van het plan ongeveer 4500 bedragen, met welk aantal de nagestreef­de omvang van deze parochie zal zijn bereikt.

 

4.      Gebouwen voor bijzondere doeleinden.

 

Voor bijzondere doeleinden zijn gereserveerd;

a.      een terrein ten zuid - westen van het noordelijk verkeersplein; dit terrein is bestemd voor de te bouwen pater Fortisschool;

b.      een terrein ten zuiden van het Old Hickoryplein ten behoeve van de te bouwen kerk in de parochie Wijkerveld;

c.      een tweetal terreinen ten noorden van het Koningsplein, waarvan het meest noordelijke bestemd is voor de bouw van een gebouw voor het bedrijf der posterijen en het zuidelijke voor de bouw van een R.K. H.B.S.;

d.      een drietal terreinen ten zuiden van de Regentesselaan en de Attilaweg, waarvan het meest oostelijke bestemd is voor de bouw van een technische school en het westelijke is gedacht voor de eventuele bouw van een gemeentelijke H.B.S. en gymnasium; het meest zuidelijke terrein heeft voorlopig nog geen nadere bestemming verkregen.

 

5.      Industrie.

 

De in het plan gelegen terreinen, welke eigendom zijn van de bestaande industrieën, zijn bestemd tot industrieterrein, teneinde de bestaande bedrijven de nodige uitbreidingsmogelijkheden to bieden. Dit betreft hier de terreinen, gelegen aan de Meerssenerweg en een gedeelte van de terreinen ten zuiden van de Heerderweg (Mockveld). De overige terreinen in het Mockveld zijn bestemd voor lichtere industrie. Langs gedeelten van de Heerderweg, Rijksweg no.75 en de weg naar de zuidelijke Maasoe­ververbinding zijn bebouwingsstroken geprojecteerd, waarbij de zich

daar te vestigen bedrijven, uit stedebouwkundig-esthetische overwegingen aan verzwaarde welstandseisen zullen moeten voldoen.

 

waarmerk toelichting.tif