GEMEENTE
MAASTRICHT
BESTEMMINGSPLAN
HEER-ONDER DE KERK
BIJLAGEN
1.
Onderzoek
2.
Reacties vooroverleg
3. Evaluatie-inspraak
Maastricht, 15
september 1992
Buro voor Urbane
Ruimtelijke Ontwikkeling
Hoogbrugstraat 68,
6221 CS Maastricht
Tel./fax:
043-253223
|
ONDERZOEK |
|
|
|
|
|
Bijlage 1 Overzicht bodemlocaties Heer-Onder de Kerk
HOOFDSTUK 1. HISTORISCHE EN RUIMTELIJKE ANALYSE
Ofschoon
geen vondsten aanwezig zijn om dit te bewijzen, mag gevoeglijk worden aangenomen
dat Heer in de voorhistorische tijd bewoond is geweest. Met zijn vruchtbare
lössgrond was Heer zeer zeker geschikt voor bewoning. In de nabijheid stroomt
de Maas, die als verkeersader en visrijke rivier als vestigingsfactor voor
bewoning van belang was, terwijl ook de aanwezigheid van hellingen als
vluchtmogelijkheid bij hoog water en als producent van hout en wild bewoning
moet hebben gestimuleerd.
De
terrasopbouw loopt in noord-zuidrichting evenwijdig aan de rivier de Maas van
Meerssen naar Eijsden.
In
de Romeinse tijd behoorde Heer tot de provincie Belgica.
In
deze tijd werden de grote heirbanen aangelegd en de Romeinen bouwden langs deze
wegen, die de grote steden en handelscentra met elkaar verbonden, hun villa's
en buitenhuizen. Zo is bekend, dat in Heer de villa Bakkerbos moet hebben
gelegen.
De
grote Romeinse heirbaan, die van de zeehaven Boulogne over
Bavai-Tongeren-Maastricht-Heerlen-Gulick naar Aken en Keulen liep, passeerde
ook het huidige Heer (Scharn).
In
de latere tijd werd deze weg gekruist door de Marktweg van de Karolingische
paltz Meerssen naar Visé. Het is zonder meer aannemelijk, dat langs deze beide
wegen en met name nabij het kruispunt permanente bewoning aanwezig moet zijn
geweest vanaf de Romeinse tijd.
Historische
gegevens over Heer in de vroege Middeleeuwen ontbreken geheel. Aangenomen mag
worden, dat de nederzetting Heer veel vroeger bestond dan in het jaar 1224,
toen het voor het eerst in een oorkonde werd genoemd. Reeds in eerdere
historische stukken wordt melding gemaakt van Adelbert van Scharn, die in 1245
een domein bezat, en van Gosewinus van Heer, die in 1202 wordt vermeld en die
grote bezittingen in Heer moet hebben bezeten.
Heer,
zoals wij dit nu kennen, heeft lange tijd bestaan uit twee afzonderlijke agglomeraties:
Heer en Scharn.
Heer
bestond hoofdzakelijk uit bebouwing langs de Dorpstraat, met een concentratie
in de omgeving van de kerk, terwijl Scharn voor een groot deel werd gevormd
door bebouwing langs de drukke landweg Maastricht-Aken, ongeveer ter hoogte
van de huidige Wethouder van Caldenborghlaan, met een concentratie bij het
kruispunt met de huidige Burgemeester Cortenstraat.
Over
de herkomst van de naam Heer lopen de meningen uiteen. Zo zou hij
"legerkamp" betekenen maar volgens sommige geschiedschrijvers is hij
afgeleid van het Keltische woord "Corio" dat is leger. Volgens de
laatste onderzoekingen van professor Carnoy te Leuven zou "Heer"
evenwel hetzelfde betekenen als "Haren". Dit is afgeleid van het
Frankische woord "hâra" dat hoogte betekent. In plaatsnamen betekent
"hare" hoogte of droogplateau.
In
1825 werd de huidige weg Maastricht-Aken aangelegd.
Aanvankelijk
verliep deze weg langs de noordrand van het dorp Heer, maar
langzamerhand
werd de bebouwing van Heer langs en later ten noorden van deze weg uitgebreid.
Door de aanleg van de weg ontstond er een nieuw kruispunt met de Dorpstraat en
de Schoolstraat, de latere Burgemeester Cortenstraat.
De
toestand rond de eeuwwisseling (kaart 1) is zodanig, dat de bebouwing rond de
Dorpstraat is geïntensiveerd en dat bebouwing is ontstaan aan Onder de Kerk en
de Oude Kerkstraat. Ook de Demertstraat ontwikkelde zich in deze periode. Het
tussen deze straten gelegen gebied (gemeentebroek) bleef lange tijd onbebouwd,
aangezien het nat en drassig was. Tot aan de tweede wereldoorlog bleef de
ontwikkeling van Heer en Scharn beperkt. Rondom de vorengenoemde straten wordt
de bebouwing geïntensiveerd en er ontstaat een aantal oost-westgerichte
straten, zoals de St. Josephstraat (hoewel deze als landweg reeds veel langer
bestond), de Mathijs Heugen-straat en de Kruisstraat in het zuidelijk en de
Secretaris Wijnandsstraat en de Concordiastraat in het noordelijk deel van
Heer. Heer is lange tijd een agrarisch dorp geweest. Pas in de twintigste eeuw
heeft Heer zich als gevolg van het ter beschikking komen van
"moderne" verkeersmiddelen ontwikkeld als forenzendorp van
Maastricht.
De
groei van de bevolking, het toenemende gebruik van verkeersmiddelen en de
kruising van twee belangrijke verkeersaders, moeten als de belangrijkste
ontstaansoorzaken worden gezien van de winkelvestigingen rondom het kruispunt
Akersteenweg-Dorpstraat. Dat het zwaartepunt van deze winkelconcentratie langs
de Akersteenweg is terecht gekomen, moet worden verklaard uit de omstandigheid,
dat zich langs deze weg het overgrote deel van het verkeer vanuit Maastricht
naar Heer afwikkelde. De belangrijkste groei voltrok zich na de tweede
wereldoorlog, toen achtereenvolgens het "gemeentebroek" werd
bebouwd, rond de betonfabriek de Nijverheid een aantal woningen werd gesticht
en de woonbuurt Scharn werd gebouwd. De nog resterende terreinen werden
ontsloten ten behoeve van de bouw van woningwetwoningen door de gemeente.
Tussen 1949 en 1969 bouwde de gemeente hier in totaal 242 woningen.
In
de tweede helft van de jaren zestig wordt het plan "Achter de Kerk"
gerealiseerd waardoor de woningvoorraad van Heer in enkele jaren met ongeveer
1.100 woningen stijgt.
Heer
is tot 1970 een zelfstandige gemeente gebleven. In dat jaar werd het toegevoegd
aan de gemeente Maastricht, die in het gebied Heer nog het plan Keerderstraatje
ontwikkelde, dat voorziet in de bouw van circa 230 woningen.
Het
plangebied omvat de oudste delen van Heer en kan worden gekarakteriseerd als
een woongebied met een enigszins dorps karakter. Het gebied is gelegen op de
overgang van het middenterras naar het laagterras van de Maas. Dit verklaart
het vrij grote hoogteverschil tussen het oostelijk deel, de Dorpstraat (+ 58.00
meter N.A.P.) en het westelijk deel, de Sibemaweg (+ 45.00 meter N.A.P.). Als
gevolg daarvan is sprake van een in oorsprong hoofdzakelijke
noord-zuid-gerichtheid van de hoofdstructuur, blijkend uit het verloop van
hoofdstraten als de Dorpstraat en de Demertstraat. De oost-westverlopende
straten
in het gebied zijn veelal van latere datum.
De
huidige stedebouwkundige hoofdstructuur wordt in hoofdzaak bepaald door het
kruispunt Akersteenweg-Burgemeester Cortenstraat/Dorpstraat. De Wethouder van
Caldenborghlaan en de Demertstraat zijn te beschouwen als twee aanvullende
hoofdstructuurlijnen. Als belangrijkste oriëntatiepunten in Heer zijn te
noemen: de Antonius van Paduakerk, de schoorsteen van de voormalige
zuivelfabriek Sibema en landgoed De Burght (kaart 2). Door het dorpse karakter
ontbreekt een goede ordening van en relatie tussen de verschillende functies.
De
spontane groeiwijze van incidentele en niet planmatige toevoegingen van
gebouwen en functies is in de eerste jaren na de tweede wereldoorlog enigermate
doorbroken door de toevoeging van enkele complexen van woningen. Als gevolg van
deze min of meer spontane groei vindt men verspreid in het plangebied een
aantal functies, die in moderne woongebieden in feite niet thuishoren. Te
noemen zijn in dit verband een aantal kleine industrile-, bouw- en
ambachtsbedrijven, verspreid liggende winkels en enkele horecabedrijven. Zij
zijn nochtans in stedebouwkundig opzicht niet van zodanige aard en omvang, dat
amovering of uitplaatsing noodzakelijk moet worden geacht. Een uitzondering
moet worden gemaakt voor het tussen de Demertstraat en de Langwaterstraat
gelegen bedrijfsterrein met (thans buiten gebruik gestelde) bedrijfsbebouwing,
dat vanwege zijn omvang en inpandige ligging storend werkt in dit woongebied.
Het
oorspronkelijke dorpsachtige karakter is nog bewaard gebleven in de
aanwezigheid van enkele bedrijven en boerenwoningen en in het gebruik van
enkele grote binnenterreinen als groententuin of huisweide.
Binnen
het plangebied zijn bovendien nog enkele schoolgebouwen gelegen en een aantal
industriële bedrijven op het industrieterrein langs de Sibemaweg en de
Philipsweg. Deze laatstbedoelde bebouwing vertoont, zowel functioneel als
ruimtelijk, weinig relatie met de overige bebouwing van het gebied, dat in
hoofdzaak als woongebied kan worden gekarakteriseerd.
In
het oosten sluit het plangebied aan bij de in het algemeen van na de tweede
wereldoorlog daterende uibreidingen van Heer. De relatie tussen het plangebied
en dit nieuwe uitbreidingsgebied is slecht. De Dorpstraat kent in de richting
van het nieuwe Heer nauwelijks enige onderbreking.
In
het zuiden grenst het gebied aan Eyldergaard, een woongebied dat zeer recent is
ontwikkeld. De relatie met dit woongebied laat als gevolg van een tekort aan
onderbrekingen in de noordelijke bebouwing van de Kruisstraat te wensen over.
Aansluitend aan de Demertstraat en Demertdwarsstraat bevindt zich een
groengebied (gedeeltelijk behorend tot "De Burght") dat gedeeltelijk
in gebruik is voor sportdoeleinden (voetbalvelden) en agrarische doeleinden.
Aan
de westzijde wordt het gebied begrensd door de A2 en de spoorlijn
Maastricht-Luik. Een over deze beide barrières aangelegd viaduct is de enige
verbinding met het aangrenzende gebied Randwyck.
Binnen
de stedebouwkundige hoofdstructuur van het gebied Heer is een aantal
afzonderlijke gebieden met een planmatig ontworpen eigen karakteristiek.
- Het plan Scharn is sterk centraal gericht. Het stratenpatroon vertoont gelijkenis met een spinneweb, waarbij de radiaal gerichte straten uitkomen op het plein voor de kerk.
Aan
de Adelbert van Scharnlaan en de Dr. Willemsstraat zijn complexen van
etagewoningen geconcentreerd.
- Het
plan Achter de Kerk wordt gekenmerkt door een structuur waarbij de straten
haaks op elkaar staan. Het is een stedelijk uitbreidingsplan in een dorpse
omgeving. De overgang tussen de oude bebouwing van Heer en de nieuwe doet
enigszins abrupt aan.
Het
etagegebouw aan de Atoomstraat vertoont weinig of geen relatie met de lage
bebouwing aan de Dorpstraat.
- Het
plan Keerderstraatje heeft het karakter van een parkplan, waarin veel aandacht
is besteed aan het behoud van bestaande groenstructuren.
- De
bebouwingsplannen rondom de 7 Januaristraat moeten worden gezien als een
geleidelijke completering van de bestaande structuur. Zij vertonen dan ook niet
het beeld van een eenduidige en duidelijke stedebouwkundige conceptie.
Vanwege het ontbreken
van homogeniteit in de verschijningsvorm van de bebouwing is ter
karakterisering van het gebied een algemene beschrijving niet goed mogelijk.
Derhalve zal in het hierna volgende moeten worden volstaan met een korte
typering een aantal belangrijke straten (kaart 3).
- De
Akersteenweg heeft een tweeledige functie: vestigingsplaats voor een aantal
winkels en andere voorzieningen op buurt- en wijkniveau en verkeersader voor
het regionale verkeer.
De
profilering en verkeersbelasting veroorzaken een sterke scheidende werking
tussen de verschillende onderdelen van Heer en beïnvloeden het winkel- en
verblijfsklimaat op zeer nadelige wijze. De bebouwing langs deze weg is in het
algemeen van een betrekkelijke kwaliteit, zowel in architectonische als in
structurele zin; zowel aan de oost- als aan de westzijde van de toegang tot de
woonbuurt ontbreekt een duidelijk begrenzende en bepalende bebouwing; de
toegangen tot de kern zijn van enigszins inferieure kwaliteit. Dit laatste
geldt met name voor de gebieden, die nu nog worden geoccupeerd door deels
verlaten, deels nog in gebruik zijnde bedrijfsbebouwing (terrein Darly-Vliegen
en het Rekkoterrein). De bebouwing van enigszins goede kwaliteit en met
duidelijke kernfuncties is beperkt tot de directe omgeving van het kruispunt
met de Burgemeester Cortenstraat en Dorpstraat.
Als
functioneel positief moet worden gewaardeerd het tussen de Akersteenweg en de
Concordiastraat gelegen groengebied, dat de allure heeft van een parkgebied.
- De
Dorpstraat kent een afwisselende bebouwing met een vrij grote diversiteit
aan architectonische vormen. Dit beeld en de afwisselende functies geven deze
straat een positieve belevingswaarde. De straat heeft op zichzelf genomen
weliswaar een aantrekkelijk profiel, doch de trottoirs zijn hier en daar te
smal, zodat het verblijfsklimaat te wensen overlaat. Het verkeer drukt een
zodanig zware stempel op deze straat, dat aan het woon- en leefklimaat en aan
de positieve belevingswaarde afbreuk wordt gedaan.
Als
storend moet worden genoemd de ruimte rondom de kerk, waar de ruimtelijke
begrenzing onduidelijk is. Dit wordt vooral veroorzaakt door het zicht
op de achterzijde van de bebouwing aan de Oude Kerkstraat. Verder is er op
enkele plaatsen een discontinuïteit in de gevelwanden, die storend is voor de
belevingswaarde.
- De
Demertstraat heeft een afwisselende bebouwing van in het algemeen goede
kwaliteit. Storend in het algemene beeld is de verbreding nabij de
Nijverheidsweg met de daarbij wat eigenaardig gelegen bebouwing.
- De
Burgemeester Cortenstraat heeft een goed profiel doch maakt door haar
terugliggende gevels op enkele plaatsen een rommelige indruk. Met name geldt
dit voor de directe omgeving van de supermarkt Hermans. Door middel van
nieuwbouw vindt profielherstel plaats, waardoor de belevingswaarde ter plaatse
wordt verbeterd.
De verblijfswaarde van het gedeelte van deze straat tussen de Majellastraat en de Adelbert van Scharnlaan is positief, die van het resterende gedeelte tot de Akersteenweg negatief.
De
bouwkundige kwaliteit van de bebouwing is over het algemeen goed.
Evenals
in de Dorpstraat wordt het woon- en leefklimaat aangetast door de hoge
verkeersintensiteit.
- Aan de Nijverheidsweg is nagenoeg alleen
industrieachtige bebouwing gelegen. De verblijfs- en belevingswaarde is zeer
gering. Het westelijk deel van de weg maakt deel uit van de verkeersontsluiting
van het gebied.
- De
St. Josephstraat is een typisch voorbeeld van een oude dorpstraat met een
zeer gevarieerde en wisselende bebouwing. Enkele niet bebouwde terreinen
verstoren dit beeld. Het organisch tot het straatbeeld behorende plein St.
Petrusbanden is ruimtelijk gezien op onvoldoende wijze in het totale beeld van
de straat opgenomen. Het plein mist intimiteit en geborgenheid. Het meest
westelijke deel van de St. Josephstraat is slechts aan één zijde (de zuidzijde)
bebouwd, hetgeen de belevingswaarde van de straat in zijn totaliteit nadelig
beïnvloedt.
- De
Kruisstraat wordt gekenmerkt door een variëteit in bebouwing, afgewisseld
met enkele open ruimten, die voor bebouwing in aanmerking komen. De beleving
van het kruispunt van de Kruisstraat met de Dorpstraat is niet in
overeenstemming met de structuur van deze woonbuurt. Verkleining van deze
ruimte door aanvullende bebouwing is gewenst.
- De
Mathijs Heugenstraat heeft één nagenoeg onbebouwde zijde, hetgeen
bijzonder storend is. Langs deze weg heeft men immers vrijelijk uitzicht op de
achtertuinen en de bedrijfsruimten en garages van de winkels aan de
Akersteenweg.
De
belevingswaarde van de straat is gering, de bouwkundige kwaliteit van de
bebouwing varieert.
-
De verblijfswaarde van het
Raadhuisplein is gering. Het plein heeft echter potentiële kwaliteiten.
- De Adelbert van Scharnlaan werd
aangelegd bij de ontwikkeling van het plan Scharn. Deze weg is voor het
grootste gedeelte bebouwd met portiek-etagewoningen en maakt daardoor een
stedelijke indruk. De profielopbouw is onlogisch en onduidelijk. De aanhaking
aan de Burg. Cortenstraat dient te worden verbeterd.
- De Joseph Bechlaan vormt de
verbinding tussen Heer en het N.S.-station Randwyck. De open ruimte waardoor
deze hooggelegen weg voert, vormt een barrière tussen het plangebied en
Randwyck-noord.
Tenslotte moet gewezen
worden op de storende werking in het totale beeld van Heer van een aantal open
plekken tussen de bebouwing en de aanwezigheid van een aantal braakliggende
terreinen. Met name moeten in dit opzicht worden genoemd de terreinen tussen
de 1 Juliweg en de Demertstraat en terreinen langs de Nijverheidsweg. Aandacht
verdienen ook de hier en daar verspreide panden met een betrekkelijke
bouwkundige kwaliteit. Dit geldt vooral voor een aantal bedrijfsgebouwen in het
gebied.
Conclusies en aanbevelingen (kaart 4)
De stedebouwkundige
hoofdstructuur van Heer is voor verbetering vatbaar. Als de meest belangrijke
gebreken in deze hoofdstructuur zijn aan te merken:
a. de
tweeledige functie van de Akersteenweg;
b. het ontbreken van voldoende relatie tussen de deelgebieden van Heer;
c. het
weinig gesloten karakter van de bebouwingsstructuur en het ontbreken van
duidelijk de woonbuurt accentuerende en afgrenzende bebouwing.
Als middel voor
verbetering kan worden aanbevolen:
a. herinrichting van de Akersteenweg met
behoud van de beide functies van deze weg;
b. versterking
van de relaties tussen de verschillende gebieden door (met gebruikmaking van de
aanwezige c.q. in Heer toe te voegen oriëntatiepunten) een tweetal relaties te
creëren:
- een verbinding tussen het station van de Nederlandse Spoorwegen in Randwyck (en het gebied van de Burght) via de Demertstraat naar het centrum en vervolgens naar de Antonius van Paduakerk en
- een verbinding tussen het park van
"Providentia", het kerkhof via de Wethouder Vrankenstraat naar het
centrum en vervolgens naar het zwembad en de scholenzone-Oost;
Op deze wijze wordt
een meer duidelijke begrenzing verkregen van het gebied, waarin het centrum van
Heer kan worden ontwikkeld;
c. functionele benutting door bebouwing van
onbebouwde terreinen, die de continuïteit van het straatbeeld verstoren;
d. versterking
van de herkenbaarheid van Heer als een afgeronde stedelijke woonbuurt, dat wil
zeggen een duidelijke markering van Heer door bebouwing aan de entree van Heer
langs de Akersteenweg, zowel aan de oost- als aan de westzijde en een markering
van het centrum.
e. streven
naar een algemene verbetering van de belevingswaarde van een aantal pleinen en
straten; met name geldt dit voor de straten behorend tot de
ontsluitingsstructuur, die moeten functioneren als de toegangswegen naar het
centrum.
f. niet
alleen ten gerieve van het langzaam verkeer - met name ten behoeve van het
voetgangersverkeer - maar ook vanuit ruimtelijke overwegingen dient aan de
Joseph Bechlaan te worden gebouwd.
HOOFDSTUK 2. FUNCTIONELE ANALYSE
Het
bestemmingsplangebied Heer-Onder de Kerk telde per 1 januari 1989 in totaal
1.216 inwoners, verdeeld over 453 woningen, hetgeen neerkomt op een gemiddelde
woningbezetting van 2,68.
In
tabel 1 is een overzicht opgenomen van de leeftijdsopbouw van de bevolking in
het bestemmingsplangebied en van de bevolking van de gemeente Maastricht.
Tabel 1: Leeftijdsopbouw van de bevolking van
Heer-Onder de Kerk en van de gemeente Maastricht per 1 januari 1989 (bron:
afdeling Onderzoek en Statistiek, gemeente Maastricht).
Leeftijds- klasse |
Heer-Onder de Kerk |
|
|
Maastricht in % (1-1-1988) |
|
|
mannen |
vrouwen |
totaal |
|
|
|
|
|
abs. |
in
% |
|
0-14 |
85 |
89 |
174 |
14,3 |
17,2 |
15-19 |
49 |
41 |
90 |
7,4 |
8,9 |
20-24 |
43 |
54 |
97 |
7,9 |
9,2 |
25-49 |
217 |
194 |
411 |
33,7 |
34,8 |
50-64 |
121 |
131 |
252 |
20,8 |
16,8 |
65 en ouder |
97 |
95 |
192 |
15,9 |
13,1 |
|
____ |
____ |
_____ |
_____ |
_____ |
Totaal |
612 |
604 |
1.216 |
100,0 |
100,0 |
Uit
deze vergelijking blijkt, dat een ondervertegenwoordiging in Heer-Onder de Kerk
te constateren is in de jongere leeftijdsklassen en een oververtegenwoordiging
van de oudere leeftijdsklassen.
Een
verklaring voor dit verschijnsel is niet een onevenwichtige samenstelling van de
woningvoorraad, maar veel meer de bouw- en bewoningsgeschiedenis van de
woningen.
In
de periode van 1949 tot 1969 werden in het gebied door de voormalige gemeente
Heer in totaal 242 woningen gebouwd, dat is 53% van de huidige woningvoorraad.
Het is mogelijk, dat veel van deze woningen nog bewoond worden door de eerste
bewoners. Deze (jonge) eerste bewoners behoren op dit moment tot de oudere
leeftijdscategorieën.
In
het gebied is een verouderingsproces gaande. Dit blijkt ook uit de
samenstelling van de huishoudens. Meer dan 50% van de huishoudens bestaat uit
één of twee personen.
Het
totale gebied omvat 453 woningen; overwegend eengezinswoningen. Slechts circa
16% van de woningvoorraad wordt gevormd door etagewoningen. Tabel 2 geeft een
overzicht van de soort woningen en de woningbezetting.
Tabel 2: Aantal woningen naar de bezetting per 1 januari 1989 (bron: afdeling Onderzoek en Statistiek, gemeente Maastricht).
Aantal personen |
Eengezins- huis |
Woningen met
bedrijf |
Etage- woning |
Totaal Abs.
In % |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
47 |
5 |
27 |
79 |
17,4 |
|
2 |
116 |
5 |
26 |
147 |
32,4 |
|
3 |
75 |
9 |
15 |
99 |
21,9 |
|
4 |
69 |
4 |
2 |
75 |
16,5 |
|
5 |
26 |
1 |
1 |
28 |
6,2 |
|
6 e.m. |
11 |
2 |
1 |
14 |
3,1 |
|
Onbewoond |
8 |
3 |
- |
11 |
2,4 |
|
|
____ |
___ |
___ |
____ |
_____ |
|
Totaal |
352 |
29 |
72 |
453 |
100,0 |
|
Hieruit
blijkt dat bijna 50% van de woningen wordt bewoond door één of twee personen. Het
overeenkomstige percentage van de etagewoningen bedraagt bijna 74% voor de
eengezinshuizen ruim 45%.
Verwacht
mag worden, dat door een natuurlijk verloop de onevenwichtigheid in de samenstelling
van de bevolking enigszins zal worden gecorrigeerd. Toevoeging van een
(beperkt) aantal kleine woningen zou de doorstroming kunnen bevorderen.
Aanleiding
tot de bouw van specifieke bejaardenwoningen in het betreffende gebied geeft de
geconstateerde onevenwichtigheid niet. Zou op een later tijdstip de bouw van
bejaardenwoningen in Heer moeten worden overwogen, dan zou de situering van
deze categorie woningen bij voorkeur moeten worden gezocht in het centrum van
Heer, dat wil zeggen in de directe nabijheid van bushalten en centrale
voorzieningen.
Hetzelfde
geldt - zij het in mindere mate - voor de groep van veelal tot de jongere
leeftijdsgroepen behorende één- en tweepersoonshuishoudens. Woningen voor deze
groeperingen dienen bij voorkeur in centrale delen van woonbuurten te worden
gebouwd.
Het
bestemmingsplangebied herbergt een mengeling van functies. Behalve een
industrieel bedrijf van relatief grote omvang op een tot het gebied behorend
industrieterrein komt in het gebied zelf, dat toch in hoofdzaak als een
woongebied moet worden gekarakteriseerd, een vrij groot aantal bedrijven voor
van verschillende aard en omvang. Het op het binnenterrein aan de
Langwaterstraat gelegen bedrijf is voor deze situering te groot van schaal.
Een overzicht van de in het gebied voorkomende bedrijven is opgenomen in tabel 3.
Tabel 3: Aantal bedrijven met het aantal
personeelsleden in Heer-Onder de Kerk per 1 januari 1989 (bron: afdeling Onderzoek
en Statistiek, gemeente Maastricht).
Aard bedrijven |
Aantal |
Personeelsleden |
|
|
|
Nijverheid en
ambacht |
10 |
131 |
Bouwnijverheid |
7 |
29 |
Groothandel |
13 |
63 |
Kleinhandel |
75 |
207 |
Horeca |
24 |
44 |
Verkeersbedrijven |
4 |
35 |
Openbare
nutsbedijven |
1 |
24 |
Medische diensten |
3 |
7 |
Zakelijke
dienstverlening |
20 |
73 |
Overige
dienstverlening |
8 |
14 |
|
____ |
____ |
Totaal |
165 |
627 |
Bestaand winkelareaal
Een belangrijk element
in het centrum van Heer vormt het aanwezige winkelareaal.
In 1988 telde Heer
(exclusief De Heeg) in totaal winkels met 10.605 m2
verkoopvloeroppervlakte en 29.715 m2 bedrijfsvloeroppervlakte. Een
groot deel van de in Heer aanwezige winkels is gelegen binnen het bestemmingsplangebied.
In totaal bevinden zich binnen het gebied 60 winkels met een gezamenlijke
verkoopvloeroppervlakte van 7.597 m2, dat is circa 72% van de totaal
in Heer en Scharn aanwezige verkoopvloeroppervlakte. Een overzicht van de samenstelling
van het winkelareaal in het bestemmingsplangebied is in tabel 4 weergegeven.
Zowel het aantal
winkels als het goederenassortiment wijzen inde richting van een winkelcentrum,
waarvan de verzorgingsreikwijdte uitgaat boven de plaatselijke behoefte of
anders gezegd het winkelcentrum Heer vervult op dit moment reeds een
wijkfunctie.
De structuur van dit
centrum is voor een groot deel het resultaat van een spontane ontwikkeling.
De
centrumvoorzieningen van Heer zijn hoofdzakelijk gesitueerd aan of nabij het
kruispunt Akersteenweg-Dorpstraat/Burgemeester Cortenstraat.
Tabel 4: Aantal winkels met hun oppervlakte aan
verkoopvloeroppervlakte en het aantal personeelsleden in Heer-Onder de Kerk
per 1 januari 1988 (bron afdeling onderzoek en statistiek, gemeente
Maastricht).
|
|
Aantal m2 |
|
|
Goederenassortiment |
Aantal bedrijven |
B.V.O. |
V.V.O. |
Aantal werkzame personen |
Voedings- en
genotmiddelen |
20 |
3.625 |
2.135 |
73 |
Confectie, kleding,
schoeisel |
5 |
456 |
281 |
10 |
Woninginrichting |
3 |
2.095 |
1.790 |
6 |
Huishoudelijke en
elektronartikelen |
4 |
770 |
348 |
13 |
Overige goederen |
28 |
4.460 |
3.043 |
73 |
|
___ |
______ |
_____ |
____ |
Totaal |
60 |
11.406 |
7.597 |
175 |
De Akersteenweg is, als
belangrijke doorgaande route door het centrum, een barrière geworden voor de
aansluiting van de noordelijke en zuidelijke
centrumhelften,
terwijl juist langs deze weg de bewinkeling het verst is gevorderd. Hierdoor
treedt het conflict tussen verkeer en verzorging zo nadrukkelijk aan het licht.
Hoewel de
verkeersintensiteit op de Burgemeester Cortenstraat en de Dorpstraat duidelijk
geringer is dan op de Akersteenweg, kan gesproken worden vaneen sterk
verminderde integratie van de aan de oost-westzijde van deze
noord-zuidverkeersas gelegen voorzieningen.
De
parkeervoorzieningen voor de centrumgebruikers liggen verspreid in en om het
centrum. Langs de Akersteenweg, de Dorpstraat en de Burgemeester Cortenstraat
kan op beperkte schaal worden geparkeerd, terwijl daarnaast op enkele open
terreinen stallingsmogelijkheden voorhanden zijn.
De aanwezige
parkeercapaciteit is ontoereikend en niet afgestemd op de feitelijke behoefte.
De onderlinge
loopafstand tussen de verschillende centrumvoorzieningen nodigt niet direct uit
tot een gecombineerd bezoek aan verschillende bedrijven.
De winkel- en andere
centrumvoorzieningen zijn verspreid over de door de verkeersassen (Akersteenweg
en Dorpstraat/Burgemeester Cortenstraat) gescheiden kwadranten. Per kwadrant
is in het algemeen geen sprake van een verbijzondering en concentratie van
centrumfuncties. Hierdoor kan men spreken van een amorfe stedebouwkundige
structuur van het centrum.
Buiten het
centrumgebied zijn aanwezig:
- voedings- en genotmiddelen:
3 bakkers;
2 slagers;
2 groenten- en
fruithandels;
2
slijterijen/drankenshops;
1
traiteur;
- confectie, kleding, schoeisel:
2
fourniturenhandels;
- woninginrichting:
steeds
één vestiging in de onderdelen meubels, woningtextiel, parket, keukens en badinrichting;
- huishoudelijke en elektronartikelen:
2 elektrohandels;
- overige sectoren:
1
horlogier;
1
dierenhandel;
1
fietsenhandel;
1
technische handelsonderneming.
Toekomstig
wijkwinkelcentrum
Ter bepaling van de meest
wenselijke omvang van het toekomstige wijkwinkelcentrum Heer zijn in het kader
van het distributie planologisch onderzoek drie varianten doorgerekend. De
drie varianten gaan uit van het winkelareaal in Heer in juni 1982 (15.046 m2
b.v.o.) met daaraan toegevoegd respectievelijk 2.400, 2.800 en 3.200 m2
b.v.o. met name te realiseren op het zogenaamde Rekkoterrein. Geen van de
varianten leidt tot verhoging van de vloerproduktiviteit in de sector
"dagelijkse activiteiten"; deze blijft ongeveer 29% boven de
normvloerproduktiviteit. Dit op peil blijven van de vloerproduktiviteit gaat
ten koste van het winkelareaal in Scharn, De Heeg, Heugem/Randwyck en in veel
mindere mate Amby. De vloerproduktiviteit blijft daar overigens steeds boven de
norm.
In de sector
"niet-dagelijkse artikelen" brengen de uitbreidingen in de
verschillende varianten de verhouding met de normvloerproduktiviteit op
respectievelijk 267, 301 en 292. De gevolge daarvan zijn met name voelbaar in
de Heeg, Heugem/Randwyck en Scharn. Ook hierbij geldt echter dat de
vloerproduktiviteit ruim boven de norm blijft. De verhoudingscijfers tussen de
geprognotiseerde vloerproduktiviteit ende normvloerproduktiviteit is voor de
geschetste varianten weergegeven in tabel 5.
De resultaten van het
distributie planologisch onderzoek geven aan dat er economisch gezien met name
ruimte is voor uitbreiding van het wijkwinkelcentrum in de sector "niet
dagelijkse artikelen". Door concentratie van winkels op een kleiner gebied
kan de kwaliteit van het centrum worden verbeterd.
Aan de hand van het
Ondernemingsplan Heer, dat op basis van het distributie-planologisch onderzoek
is opgesteld, heeft de gemeenteraad in 1988 besloten tot de navolgende punten,
die voor het bestemmingsplan van belang zijn.
1. Voor de totale omvang van het winkelcentrum
wordt uitgegaan van maximaal 2.800 m2 b.v.o., met daarbinnen
maximaal 1.200 m2 b.v.o.
ten behoeve van de
Edah.
2. Uit verkeersveiligheidsoverwegingen is aan
de Akersteenweg alleen aanvaardbaar een inrit naar het centrum vanuit de
richting Maastricht-Centrum, aangevuld met een uitrit naar Cadier en Keer.
3. Het laden en lossen wordt geconcentreerd
langs de Akersteenweg.
4. Een ontsluiting van de parkeerplaats op de
Weth. Vranckenstraat mag geen geluidsoverlast veroorzaken voor de bewoners van
de flat aan die straat.
5. Wonen boven winkels heeft een voorkeur,
maar het bereiken van voldoende hoogte langs de Dorpstraat en Akersteenweg (2
respectievelijk 3 lagen) is belangrijker als uitgangspunt.
Tabel 5: De verhoudingscijfers
tussen geprognotiseerde vloerproduktiviteit en normvloerproduktiviteit in de
diverse varianten (bron: D.P.O. juni 1982).
Dagelijkse artikelen |
|
|
Varianten |
|
|
|
|
|
0 |
1 |
vlg. 0-1 |
2 |
vlg. 0-2 |
3 |
vlg. 0-3 |
Heer |
129 |
129 |
0 |
129 |
0 |
128 |
-1 |
De Heeg |
145 |
140 |
-8 |
135 |
-9 |
134 |
-11 |
Heugem/Randwyck |
203 |
196 |
-7 |
190 |
-13 |
188 |
-16 |
Amby |
126 |
123 |
-3 |
120 |
-6 |
119 |
-7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Niet dagelijkse artikelen |
|
|
Varianten |
|
|
|
|
|
0 |
1 |
vgl. 0-1 |
2 |
vgl. 0-2 |
3 |
vgl.0-3 |
Heer |
219 |
267 |
+49 |
301 |
-82 |
292 |
+73 |
De Heeg |
445 |
406 |
-39 |
373 |
-72 |
373 |
-72 |
Heugem/Randwyck |
146 |
133 |
-12 |
123 |
-22 |
123 |
-22 |
Amby |
169 |
156 |
-13 |
146 |
-23 |
146 |
-23 |
Educatieve, sociaal-culturele en medische voorzieningen (kaart 6)
Binnen het
bestemmingsplangebied is een drietal schoolgebouwen gelegen:
-
Oude Kerkstraat 12 met 8 lokalen
(permanent);
-
St. Josephstraat 7 met 4 lokalen (+
speelzaal) en
-
Sterre der Zeestraat 3.
De beide
eerstgenoemde scholen zijn in gebruik ten behoeve van het rooms-katholieke
basisonderwijs (St.Annaschool). De laatstgenoemde wordt op dit
moment aangewend voor het Vormingswerk Jong Volwassenen ('t Vloot). De beide ten behoeve van het basisonderwijs in gebruik zijnde scholen hebben een groter bereik dan de omvang van het bestemmingsplangebied. Met de basisschool aan de Kelvinstraat, die een capaciteit heeft van 19 lokalen, voorzien zij in de totale behoefte aan schoolgebouwen in het gebied Heer ten zuiden van de Akersteenweg (met uitzondering van de woonbuurt De Heeg, die over eigen voorzieningen beschikt).
Met betrekking tot de
toekomst van het basisonderwijs zijn twee zaken van belang. De St. Annaschool
overweegt uitbreiding op het Petrus Bandenplein. Daarnaast heeft het in de
bedoeling gelegen om in of in de nabijheid van het plangebied een nieuwe
openbare school voor het basisonderwijs te stichten. Een mogelijke locatie in
het plangebied zijn de terreinen van de V.V. Heer aan de Demertdwarsstraat. Nu
de openbare basisschool aan de Heerderrein wordt gehandhaafd, zijn deze
terreinen daarvoor niet meer noodzakelijk. Door diverse onderwijsinstellingen
is echter verzocht om een handhaving van de reservering ten behoeve van het
onderwijs ten behoeve van huisvesting van een V.W.O.-school.
In Heer zijn de
volgende accommodaties voor sociaal-culturele doeleinden aanwezig:
1. ontmoetingscentrum "Aan de Wan",
bestaande uit enkele zalen, een foyer en ruimten voor jeugd- en jongerenwerk;
het totale complex omvat 1.200 m2;
2.
koninklijke harmoniezaal Heer (300 m2),
in gebruik als oefenlokaal en feestzaal;
3.
harmoniezaal "de Ridder", in
gebruik als oefenlokaal, tentoonstellingsruimte en sportzaal (250 m2);
4. 't Vloot", centrum voor vorming en opleiding, in gebruik ten behoeve van onderwijs en sociaal-culturele vorming van partieel leerplichtigen;
5.
het "Paviljoen", in gebruik
als kegelcentrum, feestzaal en vergaderruimte (700 m2);
6. sociaal-cultureel centrum in De Heeg, in gebruik als vergaderruimte, ruimte voor sociaal-cultureel werk voor jeugd, jongeren, volwassenen en bejaarden, documentatie- en informatiecentrum met accommodaties voor de wijkverpleging en kruisvereniging;
7.
ontmoetingscentrum voor de Molukse
woonbuurt, in gebruik als vergaderruimte en als accommodatie voor jeugd- en
jongerenwerk (300 m2);
8.
dependance van de openbare
bibliotheek met een oppervlakte van 268 m2;
9.
kindercrèche in het voormalig
schoolgebouw aan de Sterre der Zeestraat.
Met uitzondering van
de onder 1, 6 en 7 genoemde zijn de accommodaties voor sociaal-culturele
activiteiten gelegen binnen het plangebied. De beschikbare financiële middelen
laten uitbreiding of eventuele verplaatsing van de huidige vestiging van de
bibliotheek niet toe. Met deze accommodaties wordt - behoudens de voor de
openbare bibliotheek beschikbare ruimte - op voldoende wijze voldaan aan de
behoefte van de gemeenschap Heer.
In het gebied Heer
(exclusief De Heeg) zijn momenteel gevestigd:
- 8 huisartsen;
- 5 tandartsen;
- 2 apotheken.
Voorts
beschikt Heer over een Groene Kruisgebouw, gelegen aan de Burgemeester Cortenstraat.
In het totale gebied Heer zal er behoefte zijn aan: 8 huisartsen en 8
tandartsen.
De beide aanwezige
apotheken en het Groene Kruisgebouw kunnen aan de toekomstige behoefte in
voldoende mate tegemoet komen.
Een
en ander betekent dat er inde gezamenlijke plannen voor Heer rekening moet
worden gehouden met een vestigingsmogelijkheid voor 3 tandartsen, bij voorkeur
in of in de directe nabijheid van de bevolkingsconcentratie Eyldergaard. In het
plan voor het kerngebied behoeft derhalve niet op specifieke wijze rekening te
worden gehouden met de vestiging van medische diensten.
Recreatieve en groenvoorzieningen (kaart 7)
Heer
(exclusief De Heeg) beschikt momenteel over 15 hectaren buitensportterreinen,
voornamelijk gesitueerd in het noordelijk en westelijk deel van de bestaande
woongebieden.
Daarmee
kan ruimschoots aan de bestaande behoefte worden voldaan. De mogelijkheden tot
concentratie c.q. verplaatsing van de sportaccommodatie moeten worden benut.
Behalve sportzalen
van scholen, die als een typische buurtvoorziening kunnen worden beschouwd,
zijn de binnensportaccommodaties (sportzalen en sporthallen) aangewezen op een
breder draagvlak dan de woonbuurt. Gemeten naar landelijke normen zou in
Maastricht-Zuidoost - naast de sporthal in De Heeg - nog van een behoefte aan
een sportzaal kunnen worden gesproken. De sporthal in Randwyck-noord kan
daaraan - mede - voldoen.
De
belangrijkste park- en groenvoorzieningen in Maastricht-Zuidoost zijn
parkgebieden rondom huize Eyl en het klooster Opveld en de ten oosten van de
Oude Molenweg gelegen open agrarische gebieden.
Binnen
de begrenzing van het bestemmingsplangebied is de groenvoorziening schaars. Zij
is nagenoeg beperkt tot een brede groenstrook ten noorden van de Akersteenweg,
een parkgebied van betrekkelijk kleine omvang, dat door zijn ligging langs de
drukke verkeersweg slechts van betrekkelijke betekenis is voor de passieve
recreatie.
Behalve
een afgesloten speelterrein op het schoolterrein aan de Sterre der Zeestraat
bevindt zich binnen het bestemmingsplangebied alleen aan de 7 Januaristraat een
openbaar speelterrein met een oppervlakte van 2.000 m2. Ten zuiden
van de Demertstraat ligt nog een kinderspeelplaats, die vanwege haar huidige
inrichting vrijwel niet meer in gebruik is.
Er dient te worden gestreefd naar het behoud of tenminste verplaatsing van de kinderspeelgelegenheid aan de 7 Januaristraat en naar de aanleg van een trapveld en/of avontuurlijke speelgelegenheid voor de oudere jeugd. Binnen het plangebied is behoefte aan:
- vier peuterspeelplaatsen (twee ten
noorden en twee ten zuiden van de Akersteenweg) (zandbak en/of kleine
speelobjecten);
- een speelvoorziening voor de oudere jeugd
(trapveld, speelweide e.d.).
Conclusies en aanbevelingen (kaart 8)
1. In
het centrum moet aandacht worden gegeven aan de bouw van kleinere woningen,
met name ten behoeve van bejaarden, studenten en andere één- en
tweepersoonshuishoudens. Gezien zijn structuur en ligging leent de rest van het
gebied zich het meest voor de bouw van eengezinshuizen.
2. Bij
de invulling van het Rekkoterrein moet worden uitgegaan van een realisatie van
maximaal 2.80.0 m2 b.v.o. ter versterking van het wijkwinkelcentrum
Heer. Voor het overige zal het centrum moeten worden aangevuld door
verplaatsing van winkels uit de periferie.
3. Ofschoon
het gebied moet worden aangemerkt als een woongebied, bestaat tegen de
aanwezigheid van de betreffende bedrijven in het gebied geen bezwaar, dit met
uitzondering van het bedrijf op het binnenterrein aan de Langwaterstraat.
4. Er moet rekening worden gehouden met
nieuwbouw ten behoeve van het basisonderwijs binnen dit plangebied.
5. Gezien
de betrekkelijke schaarste aan groenvoorzieningen dient het bestaande groen
zoveel mogelijk te worden gespaard en waar mogelijk dient de gebruikswaarde te
worden verbeterd.
6. Bij een intensivering van de bebouwing
dient rekening te worden gehouden met de behoefte aan:
●
een viertal peuterspeelterreinen;
● een
speelterrein voor de oudere jeugd;
● kindervriendelijke
inrichting van woonstraten.
7. De
terreinen ten zuiden van de Demertdwarsstraat kunnen te zijner tijd (na
verplaatsing van de sportvelden) worden benut voor andere doeleinden.
De
problemen ten aanzien van het gemotoriseerd verkeer concentreren zich op de
Dorpstraat, waar op dit moment de verkeersfunctie sterk overheerst.
Fietsvoorzieningen ontbreken, er treedt filevorming opener is een tekort aan
parkeervoorzieningen.
De
verkeersbelasting op de Kruisstraat wordt, gelet op het beschikbare profiel en
de aanwezige steile helling, als te hoog ervaren. Dit te meer daar ook hier
intensief fietsverkeer wordt afgewikkeld.
Voor
de toekomst is een aantal, buiten het plan gelegen, structurele wijzigingen
voorzien, die van invloed zullen zijn op de routekeuze en de belasting van
wegen in het plangebied.
Zo
zullen de aanleg van de Vijverdalseweg, de aansluiting van de Burgemeester
Kessensingel op de Akersteenweg en de aansluiting van de Mockstraat op de
Akersteenweg een betere ontsluiting van Heer kunnen garanderen.
Met
behulp van het verkeersprognosemodel is nagegaan welke consequenties dat heeft
voor de verkeersafwikkeling in Heer. In de nota "Heer in 't verkeer"
is dit uitgebreid beschreven.[2]
Daarin zijn zes varianten voor een nieuwe verkeersstructuur doorgerekend op hun
gevolgen voor de verkeersstromen. Kort samengevat komen de resultaten op het
volgende neer. Handhaving van de situatie (zonder de inmiddels gerealiseerde
aansluiting van de Burg. Kessensingel op de Akersteenweg, kaart 9) zou in 1998
betekenen, dat het kruispunt in Heer een 15% hogere belasting zou krijgen,
waardoor de filevorming sterk zou toenemen ofwel bij uitwijken naar andere
straten daar tot filevorming zou leiden.
Variant
A omvat de al eerder genoemde structuurwijzigingen buiten het plangebied.
Daardoor worden de Dorpstraat en de Burg. Cortenstraat weliswaar aanzienlijk
ontlast, maar niet zodanig dat een goed winkelklimaat ontstaat. Omdat echter de
Akersteenweg drukker wordt, zal de ontlasting van het kruispunt maar gering
zijn. Variant B voegt daaraan alleen een winkelerf in de Dorpstraat en de Burg.
Cortenstraat toe. Deze maatregel alleen heeft weinig effect.
In
variant C (kaart 10) zijn de afslaande bewegingen op het kruispunt verboden
(een zogenaamde "steriele" kruising). De gevolgen daarvan zijn aanzienlijk.
Dan ontstaat een goed winkelklimaat op de Dorpstraat en de Burg. Cortenstraat.
De verkeersbelasting op de Einsteinstraat loopt dan wel op tot iets boven het
niveau, dat voor 1998 werd berekend. De grote verkeerstoename treft echter de
Demertstraat en vooral de Kruisstraat, waar het verkeer verdubbelt.
Bij
doortrekking van de Nijverheidsweg (variant D) tot aan de Dorpstraat valt de
belasting van de Kruisstraat terug tot op het huidige niveau. De Demertstraat
blijft een hoge belasting houden.
Worden
op het kruispunt Heer de afslaande bewegingen weer ingevoerd (model
E),
dan keert de bestaande situatie vrijwel in zijn geheel weer terug. In de
laatste variant (F) (kaart 11) wordt de verbinding van de Demertstraat
met de Akersteenweg/hoofdrijbaan verbroken. Dan loopt ten opzichte van model D
de verkeersbelasting op de Demertstraat ook terug en wordt verkeerskundig de
beste situatie bereikt.
Na
het verschijnen van de nota is nog gezocht naar een oplossing waarbij grote
verkeersdoorbraken tussen de 7 Januaristraat en de Dorpstraat of aan de
Kruisstraat kunnen worden voorkomen. Hiervoor is een zogenaamde 0+-variant
ontwikkeld, die uitgaat van eenrichtingverkeer voor auto's in oostelijke
richting. Openbaar vervoer en (brom-)fietsverkeer mag in beide richtingen van
de straat gebruik maken. Van de 0+ variant zijn de verkeersbelastingen
van de diverse wegen ingeschat. De belastingen zijn op kaart 10A aangegeven.
Ten
opzichte van de A2 dient, gezien de eisen van Rijkswaterstaat, een
bebouwingsvrije afstand van 100 meter in acht te worden genomen. Daarvan kan
met toestemming van die dienst worden afgeweken in de zone tussen 50 en 100
meter uit de grens van de autosnelweg.
De
wegprofielen van de Dorpstraat en de Kruisstraat staat de aanleg van
vrijliggende of aanliggende fietsstroken over het merendeel van de lengte niet
toe.
Dalende intensiteiten van het autoverkeer zullen in dit verband de grootste bijdrage moeten leveren aan verhoging van de veiligheid. In de Dorpstraat is het van belang oversteekpunten beter zichtbaar te maken.
Het
kruispunt Dorpstraat-Kruisstraat-Veldstraat dient zodanig gewijzigd te worden,
dat de oversteekbaarheid verbeterd en vooral de gereden snelheid op de
Dorpstraat verminderd wordt.
Met
uitzondering van de randwegen en de Demertstraat en de Kruisstraat komt het
gehele gebied in aanmerking voor de kwalificatie verblijfsgebied en dus voor
aanleg van snelheidsremmende maatregelen c.q. woonerfinrichting.
Uit
de ongevallenregistratie komt overigens het beeld van een opvallend veilige
buurt naar voren.
Met
betrekking tot openbaar vervoer doet zich een tweetal problemen voor:
- in de route van lijn 11 moet gebruik gemaakt worden van de Kruisstraat, hetgeen met het smalle profiel van deze straat en de daarin voorkomende hellingen niet gewenst is;
- een aantal lijnen (een van het
gemeentelijke autobusbedrijf en drie van het streekvervoersbedrijf) maakt nog
gebruik van de Dorpstraat om de Burg. Cortenstraat c.q. Akersteenweg te
bereiken en andersom. Het is gewenst om bij een hertracering van deze lijnen
het Kruispunt Akersteenweg/Dorpstraat/Burg. Cortenstraat zoveel mogelijk te
mijden.
De parkeersituatie in
het plangebied is als volgt te beschrijven:
- in het algemeen is er geen sprake van een
tekort aan parkeerplaatsen; in het winkelcentrum ten noorden van de
Akersteenweg doen zich wel tekortsituaties voor op zaterdagen;
- in de Dorpstraat worden wel problemen
ondervonden;
- in de Demertstraat ten noorden van de St.
Josephstraat is enige ordening en uitbreiding aan te bevelen.
1. Ter oplossing van de geschetste problemen
dient de nieuwe verkeersstructuur te worden gerealiseerd. Deze houdt in:
-
aansluiting Burgemeester
Kessensingel naar Akersteenweg (inmiddels gerealiseerd);
-
aanleg Vijverdalseweg;
-
aansluiting Adelbert van Scharnlaan
op de Vijverdalseweg;
-
aansluiting Mockstraat op de
Akersteenweg;
-
doortrekking Nijverheidsweg of
verbreding Kruisstraat.
2. Aanhouden bebouwingsvrije afstand van 100
meter ten opzichte van de A2.
3. Het parkeerareaal in de Demertstraat en in
het winkelcentrum-noord dient te worden uitgebreid. Bij toevoeging van winkels
in het winkelcentrum-zuid zal het aantal parkeerplaatsen moeten worden uitgebreid.
4. Er zal een wijziging van de routering van
het openbaar vervoer moeten worden ingevoerd na realisering van een nieuwe
verkeersstructuur.
HOOFDSTUK 4. MILIEUHYGIENISCHE ANALYSE
Ter bepaling van de
geluidhinder ten gevolge van het wegverkeer is onderzoek verricht naar de
geluidsbelasting in de huidige situatie (1988) en van de varianten C en F van
de verkeersanalyse.
Voor de akoestische
berekeningen kunnen vier soorten wegen onderscheiden worden.
a. Wegen die nu reeds en binnen 10 jaar nog
zoneplichtig zijn:
-
Akersteenweg;
-
1 Juliweg;
-
Sibemaweg/Philipsweg (in variant
C);
-
Demertdwarsstraat/Demertstraat/Kruisstraat
(in variant C);
-
Dorpstraat.
b. Wegen die nu reeds aanwezig zijn, doch niet
zoneplichtig zijn, maar in de toekomst wel.
-
Adelbert van Scharnlaan (westelijk
en oostelijk deel);
-
Nijverheidsweg.
-
Demertstraat (zuidelijk deel alleen
in variant C);
-
Mockstraat;
-
Heerderbroek (in variant F).
c. Nog aan te leggen wegdelen, die
zoneplichtig zullen zijn:
-
doortrekking Nijverheidsweg (in
variant F).
d. Wegen die nu wel, maar in de toekomst niet
meer zoneplichtig zullen zijn:
-
Burg. Cortenstraat;
-
Philipsweg (in variant F);
-
Demertdwarsstraat/Kruisstraat (in
variant F).
Binnen en rond het
plangebied brengt wijziging van de verkeersstructuur een verandering in de
gevelbelasting teweeg. Deze verandering is in de tabel op de volgende bladzijde
in de prognose voor 1998 weergegeven voor de varianten C en F ten opzichte van
de bestaande situatie in 1984/1985. De waarden in de tabel geven aan dat door
de wijziging in de verkeersstructuur de gevelbelasting op bestaande woningen
vermindert. Voorstellen voor het treffen van akoestische voorzieningen aan de
woningen zullen te zijner tijd in het Indicatief Meerjaren Plan Geluid
opgenomen worden.
Binnen het plangebied
komen enkele nieuwe situaties voor. Dit betreft:
- langs de Akersteenweg: de terreinen
Darley/Vliegen en Rekko en de strook ter hoogte van de Burg. Lespinassestraat;
- langs de Nijverheidsweg: woningbouw en woonwagenlocatie
op het Nijverheidsterrein (de woonwagenlocatie is opgenomen in het
bestemmingsplan woonwagenlocaties);
- langs de Demertdwarsstraat: op het
terrein van de S.V. Heer en
- langs de Kruisstraat en de Dorpstraat.
Om deze nieuwe
situaties te kunnen realiseren, is een ontheffing van gedeputeerde staten
noodzakelijk en zullen akoestische voorzieningen (aan de weg of aan de
woningen) moeten worden getroffen.
Tabel 6: Overzicht geluidbelasting per weggedeelte
en per variant, na
kruispuntcorrectie en aftrek ex artikel 103 Wgh.
|
|
Prognose 1998 in dB(A) |
|
Wegdelen |
Bestaande toestand 1984/85 in dB(A) |
variant C |
variant F |
A. van Scharnlaan, tussen Sibemaweg en Mockstraat. |
niet zoneplichtig |
541) |
541) |
A. van Scharnlaan, midden. |
niet zoneplichtig |
niet zonepl. |
niet zonepl. |
A. van Scharnlaan, t.o.v. B.
Cortenstraat. |
niet zoneplichtig |
532) -553) |
532) -553) |
B. Cortenstraat |
64 - 65 |
niet meer zoneplichtig |
niet meer zoneplichtig |
Mockstraat |
niet zoneplichtig |
544) |
545) |
Akersteenweg-west |
63 - 68 |
64 - 66 |
64 - 66 |
Akersteenweg-oost |
62 - 65 |
586) |
577) |
1 Juliweg |
538) |
549) |
577) |
Sibemaweg |
niet zoneplichtig |
5711) |
5812) |
Dorpstraat-noord |
63 - 65 |
60 |
61 |
Dorpstraat-zuid |
59 - 64 |
58 - 62 |
59 - 63 |
Nijverheidsweg |
niet zoneplichtig |
55 - 59 |
58 - 61 |
Heerderbroek |
niet zoneplichtig* |
niet zonepl.* |
57-5813) |
Nijverheidsweg, doortrekking. |
niet aanwezig |
niet aanwezig |
58 - 60 |
Einsteinstraat |
57 |
5814) |
5815) |
Demertstraat-noord |
niet zoneplichtig |
56 - 61 |
56 - 57 |
Demertstraat-zuid |
niet zoneplichtig? |
53 - 58 |
niet zonepl. |
Demertstraat, tus- sen Demertdwars‑ str. en Kruisstr. |
5216) |
57 |
54 |
Demertdwarsstraat |
5817) |
52 - 5817) |
50 - 55 |
Kruisstraat |
5218) -
60 |
58 - 61** |
59 - 61 |
* De woningen langs deze straat zijn
gerealiseerd, rekening houdend met variant F. De akoestische voorzieningen en
de afschermende werking zijn op deze variant gebaseerd.
** Na profielverbreding met 6 meter.
De geluidbelasting op
de bebouwing vanwege het spoorweglawaai overschrijdt de wettelijke normen niet.
Tabel 7: Gehanteerde formules bij herleiding geluidbelasting
diverse wegen zoals opgenomen in tabel 6.
1) |
50 |
+ |
10 |
log |
(27:10) = 54 dB(A) |
2) |
50 |
+ |
10 |
log |
(26:13) = 53 dB(A) |
3) |
50 |
+ |
10 |
log |
(26: 9) = 55 dB(A) |
4) |
50 |
+ |
10 |
log |
(22: 9) = 54 dB(A) |
5) |
50 |
+ |
10 |
log |
(25: 9) = 54 dB(A) |
6) |
50 |
+ |
10 |
log |
(79:14) = 58 dB(A) |
7) |
50 |
+ |
10 |
log |
(75:14) = 57 dB(A) |
8) |
50 |
+ |
10 |
log |
(25:11,5) = 53
dB(A) |
9) |
50 |
+ |
10 |
log |
(32:11,5) = 54
dB(A) |
10) |
50 |
+ |
10 |
log |
(35:11,5) = 55
dB(A) |
11) |
50 |
+ |
10 |
log |
(44:8) = 57 dB(A) |
12) |
50 |
+ |
10 |
log |
(46: 8) = 58 dB(A) |
13) |
60 |
+ |
10 |
log |
( 7:10) = 58 dB(A) |
14) |
50 |
+ |
10 |
log |
(56:10) = 58 dB(A) |
15) |
50 |
+ |
10 |
log |
(59:10) = 58 dB(A) |
16) |
53 |
+ |
10 |
log |
(3000:2500) = 52
dB(A) |
17) |
55 |
+ |
10 |
log |
(13: 6) = 58 dB(A)* |
18) |
53 |
- |
10 |
log |
(3000:2500) = 52
dB(A) |
19) |
61 |
- |
10 |
log |
(3000:2500) = 60
dB(A) |
* Bebouwingsgrens: 6
meter uit de as van de weg.
Milieubelasting ten gevolge van bedrijven
Binnen en rond het
plangebied bevinden zich geen categorie A-inrichtingen zoals bedoeld in de wet
geluidhinder. Wel is binnen het plangebied een aantal kleinschalige bedrijven
gevestigd, waarvan geen geluidhinder van betekenis te verwachten is. Over het
algemeen is de milieubelasting van deze bedrijven met behulp van de in de
hinderwetvergunningen opgenomen voorschriften binnen een aanvaardbaar niveau te
houden, alhoewel in enkele gevallen geen uitbreiding meer zou mogen worden
toegestaan. Bij de vestiging van nieuwe bedrijven zal selectief te werk moeten
worden gegaan in die zin dat geen bedrijven worden toegelaten die vallen onder
de Wet Geluidhinder, Wet Luchtverontreiniging of de Afvalstoffenwet.
Bij intensivering van
de woningbouw op in de directe omgeving van bedrijven is nadere
oriëntatie/onderzoek noodzakelijk naar onder andere de geluidsoverlast en de
aan- en afvoer.
Op een groot aantal
plaatsen in het plangebied zijn bodemonderzoeken gedaan ten behoeve van
inmiddels gerealiseerde bouwplannen dan wel ten behoeve van
potentiële bouwlocaties. Een lijst van deze onderzoeken is als bijlage
opgenomen met een korte vermelding van het resultaat. De onderzochte locaties
zijn op kaart 12 aangegeven.
Uit het geheel aan onderzoeken komt het volgende beeld naar voren.
Het
plangebied bestaat uit een hooggelegen en een laaggelegen gedeelte. In het
laaggelegen gedeelte is in het verleden een betonfabriek gevestigd geweest,
waarvan afvalprodukten zijn gebruikt om op diverse plaatsen de drassige
gedeelten aan te vullen en te verstevigen. Deze aanvullingen zijn niet overal
aanwezig. Op nieuwe bouwlocaties zal van plaats tot plaats moeten worden
onderzocht of daar restanten aanwezig zijn. Het hooggelegen gebied heeft geen
aanleiding gegeven om ter plaatse bodemvervuiling te verwachten, met
uitzondering van het terrein van de voormalige limonadefabriek (Rekkoterrein).
In
de omgeving van de Akersteenweg, de Dorpstraat en de B. Cortenstraat zullen als
gevolg van hoge verkeersintensiteit verhoogde concentraties stikstofoxiden, koolmonoxide,
onverbrande koolwaterstoffen en lood voorkomen.
Er zijn geen kwantitatieve en kwalitatieve gegevens van luchtverontreinigingen binnen het plangebied bekend.
Bij
overheersende zuidwestenwind is het plangebied gelegen in het neerslaggebied c.q.
immissiegebied van de buiten het plangebied gelegen ENCI. Immissie van stoffen
welke verontreinigd kunnen zijn met zware metalen, zoals zink, vanadium, tin,
nikkel, thallium etc., is derhalve mogelijk. Een provinciaal onderzoek heeft
aangetoond, dat de concentraties van zware metalen thans niet verontrustend
zijn.
Het
plangebied is niet binnen een waterwingebied ten behoeve van de drinkwatervoorziening
gelegen. Wel zijn er putten voor bedrijfswaterwinning aanwezig op het terrein
Rekko en op het Sibematerrein. Op het Sibematerrein is deze inmiddels
afgesloten om vervuiling van het grondwater tegen te gaan.
De aan de
Demertstraat gelegen recreatie-inrichting van de S.V. Heer, belast in enige
mate het plangebied door de verkeersaantrekkende werking.
Verspreid
binnen een groot gedeelte van het plangebied zijn diverse cafés gevestigd. Om
de overlast ten aanzien van het woonmilieu te beperken moet uitbreiding van het
aantal horeca-inrichtingen worden tegengegaan. Een uitzondering op deze
algemene regel zou het concentratiegebied voor het wijkwinkelcentrum kunnen
vormen.
Gezien
de ligging van het Paviljoen (dancing/kegelcentrum), waarnaast in het
bestemmingsplan woonwagenlocaties een nieuwe woonwagenlocatie en woningbouw is
gepland, kan geluidoverlast worden verwacht. Uit nader onderzoek moet blijken
of ten gevolge van deze overlast akoestische maatregelen noodzakelijk zijn.
In
het algemeen kan worden gesteld, dat eventuele geluidhinder van de horeca-inrichtingen
in de hand kan worden gehouden door middel van de geluidhinderverordening.
De supermarkt J. Hermans
aan de B. Cortenstraat geeft aanleiding tot:
- geluidoverlast ten gevolge van het laden
en lossen;
- hinderlijke aanvoer van emballage naar de
glascontainer;
- een min of meer chaotische
verkeerssituatie op de openbare weg en het parkeerterrein.
Via
de in uitvoering zijnde nieuwbouwplannen, waarin uitbreiding van de supermarkt
is meegenomen, wordt getracht deze problematiek zoveel mogelijk op te lossen.
De
Akersteenweg is aangewezen als doorgaande route voor transport van gevaarlijke
stoffen. Voor deze route, die door woongebieden voert is geen alternatief
voorhanden.
Aan de
Demertdwarsstraat ligt een gasdrukregel- en meetstation. In casu gaat het om
een zogenaamd "klein" station.
Consequentie
hiervan is, dat bij bebouwing, aanleg van wegen en van hoogspanningsleidingen
een 10 meter zone geldt. Toetsing aan de "richtlijnen voor gasdrukregel-
en meetstations" dient dan plaats te vinden.
L.p.g. (Liquefied Petroleum
Gas)
Bij
garage J. van Ameln, Sibemaweg 1, is een ondergrondse l.p.g.-tank aanwezig. Op
basis van op 3 februari 1984 van kracht geworden voorschriften van het staatstoezicht
op de volksgezondheid mag geen uitbreiding van woonbebouwing binnen een straal
van 80 meter van het vulpunt, 40 meter van het reservoir en 20 meter van de
afleverzuil plaatsvinden.
De
locatie van de container aan de Sibemaweg net buiten het plangebied is nu al
problematisch in verband met de afstand tot het Novotel, maar wordt dat nog
meer als op het terrein Darley-Vliegen woningbouw wordt gerealiseerd. Er zal
een andere locatie moeten worden gekozen.
Conclusies en aanbevelingen (kaart 12)
1. Verdere
vestiging van bedrijven binnen het plangebied dient selectief te gebeuren. Voorkomen
moet worden, dat zich op de terreinen ten oosten van de Philipsweg en de
Sibemaweg zogenaamde "categorie A-inrichtingen", inrichtingen
vallende onder de wet luchtverontreiniging of de afvalstoffenwet, of grote
hinderwetplichtige bedrijven vestigen (de zogenaamde grote vervuilers).
2. Overal
waar woningbouw of andere bebouwing plaatsvindt (inclusief locaties waar
kaalslag plaatsvindt) dient vooraf een indicatief bodemonderzoek te worden
ingesteld. Bijzondere aandacht is gewenst voor de locaties Sibema, Pie-Data,
Geha en de voormalige stortplaats.
3. Na verplaatsing van het betreffende
bedrijf zou op het "Dravima-terrein" geen bedrijfsbestemming moeten
worden gelegd.
4. Uitbreiding van een aantal
milieuhinderlijke bedrijven dient te worden voorkomen; het gaat met name om:
-
J. Thiessens Demertstraat 135;
-
Hameleers Oude Kerkstraat 44;
-
Geijselaars Dorpstraat 75.
5. De
waterput op het Rekkoterrein zou als peilput ten behoeve van de
grondwaterstanden te gebruiken zijn; voorkomen moet worden, dat via deze put
verontreiniging van het grondwater kan optreden.
6. In
het algemeen dient uitbreiding van het aantal horecabedrijven te worden
voorkomen; uitbreiding in het centrumgebied is aanvaardbaar;
7. Bij
bebouwing, aanleg van wegen etc. binnen een bepaalde zone rond het
gasdrukregel- en meetstation en de l.p.g.-installatie dient toetsing aan de
daarop geldende richtlijnen plaats te vinden.
Uit
voorgaande analyses zijn conclusies getrokken en aanbevelingen geformuleerd
ten behoeve van de bestemmingsplanregeling. Deze vormen de basis voor het
programma van het bestemmingsplan. Inde navolgende schematische overzichten
zijn deze aanbevelingen samengevat en gegroepeerd naar de aspecten beleving,
ruimtegebruik en beweging. Daarbij worden de aanbevelingen met elkaar
geconfronteerd en wordt aangegeven of en op welke manier zij zullen worden
opgenomen in de bestemmingsplanregeling.
Uit
de overzichten blijkt dat er aanbevelingen zijn, die geheel of gedeeltelijk
met elkaar in strijd zijn.
Zo
is er een gedeeltelijke tegenstelling tussen de aanbeveling om langs de Joseph
Bechlaan te bouwen en het aanhouden van een bebouwingsvrije afstand van 100
meter tot aan de A2. In dit geval is een toestemming van Rijkswaterstaat om tot
50 meter afstand te kunnen gaan gewenst om nog enigermate tegemoet te kunnen
komen aan de wens om het verkeer over deze hooggelegen langzaam verkeers- (en
openbaar vervoer- )verbinding enige beschutting en ruimtelijke begrenzing te
kunnen bieden.
De
nieuw te creëren bouwmogelijkheden op basis van de historische en ruimtelijke
analyse behoeven niet in strijd met de bebouwingsvrije zones rond
l.p.g.-installaties en gasdrukregel- en meetstations. Dit zou slechts kunnen
gelden voor de 80-meterzone rond, de l.p.g.-installatie van Ameln. Door
toekenning van een andere dan de woonfunctie kan de afstand worden beperkt tot
40 meter.
Het
sparen en gebruiksvriendelijker maken van bestaand groen en het bebouwen van
de sportvelden van de S.V. Heer is in algemene zin met elkaar in strijd. De
sportvelden zijn echter niet beschikbaar voor de buurt op zich en daardoor niet
gebruiksvriendelijk. Een speelterrein voor de oudere jeugd is één van de elementen,
die bij de invulling van deze terreinen kan worden meegenomen.
Aanbeveling |
Afkomstig uit |
Programma-element |
|
|
|
Herinrichting
Akersteenweg met behoud beide functies |
Historische en ruimtelijke
analyse |
Nieuw profiel
opnemen |
|
|
|
Algemene
verbetering belevingswaarde buurtontsluitingsstraten |
Historische en ruimtelijke
analyse |
Mogelijkheden laten
voor herinrichting openbare ruimte |
Aanbeveling |
Afkomstig uit |
Programma-element |
Bebouwing
onbebouwde terreinen langs straten |
Historische en
ruimtelijke analyse |
Bouwmogelijkheden
creëren |
|
|
|
Markering van entrees
en centrum van Heer langs de Akersteenweg |
Historische en
ruimtelijke analyse |
Bouwmogelijkheden
creëren |
|
|
|
Bebouwing langs de
Joseph Bechlaan |
Historische en
ruimtelijke analyse |
Bouwmogelijkheden
creëren |
|
|
|
Aanhouden bebouwingsvrije
afstand van 100 meter uit de A2 |
Verkeersanalyse |
Geen bebouwing binnen die zone
projecteren |
|
|
|
Bebouwingsvrije
zones gas- drukregel- en meetstation en l.p.g.-installatie |
Milieuhygiënische
analyse |
Geen bebouwing binnen
die zones projecteren |
Aanbeveling |
Afkomstig uit |
Programma-element |
Woningbouw van
kleinere woningen in het centrum en van
eengezinswoningen in de rest van het
plangebied |
Functionele analyse |
Bouwmogelijkheden
creëren |
|
|
|
Versterking
wijkwinkelcentrum met 2.800 m2 b.v.o. en door winkelconcentratie |
Functionele analyse |
Op Rekkoterrein
globale bestemming met dit maximum leggen; hergebruik van
perifere winkels tegengaan |
|
|
|
Geen verplaatsing
bedrijven uit woongebied, behalve bedrijf op binnenterrein Langwaterstraat |
Functionele analyse |
Bestaande bedrijven
als zodanig bestemmen; wijzigingsmogelijkheid voor bedoeld bedrijf |
|
|
|
Behoefte aan
nieuwbouw onderwijs |
Functionele analyse |
Ruimte reserveren |
Aanbeveling |
Afkomstig uit |
Programma-element |
Bestaand groen
sparen en gebruikswaarde verbeteren |
Functionele analyse |
Groen als zodanig
bestemmen en mogelijkheden geven voor recreatief gebruik |
|
|
|
Er is behoefte aan:
- vier
peuterspeelterreinen - een speelterrein
oudere jeugd -
kindervriendelijke inrichting |
Functionele analyse |
Bij nieuwbouw
buiten centrum ruimte voor peuterspeelterreinen meenemen; speelterrein oudere
jeugd op sportvelden S.V. Heer; mogelijkheden laten voor herinrichting openbare ruimte |
|
|
|
Selectieve
bedrijfsvestiging in plangebied; geen grote vervuilers op bedrijfsterrein |
Milieuhygiënische
analyse |
Bedrijfsvestiging
in woongebied sterk beperken; tevens beperkingen voor bedrijfsterrein |
|
|
|
Bodemonderzoek op
bouw- locaties van voormalige bedrijven |
Milieuhygiënische
analyse |
Uitwerkingsregel
opnemen |
|
|
|
Na verplaatsing
bedrijf op Dravima-terrein geen bedrijfsvestiging meer |
Milieuhygiënische
analyse |
Combinatie van
bestemmingen met wijzigingsmogelijkheid opnemen |
|
|
|
Voorkomen uitbreiding
milieuhinderlijke bedrijven |
Milieuhygiënische
analyse |
Bedrijven conform
huidige omvang bestemmen |
|
|
|
Voorkomen
grondwatervervuiling door peilput |
Milieuhygiënische
analyse |
Niet via
bestemmingsplan te regelen |
|
|
|
Uitbreiding aantal
horecabedrijven voorkomen; uitzondering: centrum |
Milieuhygiënische
analyse |
Bedrijven conform
bestaande toestand opnemen; in centrum via bestemming
centrumvoorzieningen. |
Aanbeveling |
Afkomstig uit |
Programma-element |
Aanbrengen twee
langzaam- verkeersrelaties: -
N.S.-station Randwyck/ kerk Scharn - Park
Providentia/scholenzone-oost |
Historische en
ruimtelijke analyse |
Toevoegen oriëntatiepunten,
verbeteren versteekbaarheid Akersteenweg en doorbreken grote bouwblokken |
|
|
|
Realisering nieuwe
verkeers- structuur |
Verkeersanalyse |
Binnen dit
plangebied mogelijkheden scheppen voor: -
aansluiting Mockstraat/Akersteenweg -
doortrekking Nijverheidsweg of verbreding Kruisstraat |